Chimpansees hebben ook privacy

20 april 2015, 11:30

Zelfs CNN had het over de #chimpanselfie

In ons park produceren wij veel content voor onze twee televisieprogramma’s Burgers’ Zoo Natuurlijk en Burgers’ Zoo & Waarom. Mijn collega besteedt altijd veel tijd en aandacht aan de regiedagen zodat we de tijd van onze productieteams optimaal kunnen benutten. Dat klinkt allemaal heel gestroomlijnd, maar in werkelijkheid valt er bij dieren weinig te regiseren en gebeuren er zaken die je niet kunt voorzien. Denk bijvoorbeeld aan een neushoorn die geen zin heeft een transportkist in te lopen of een chimpansee die gesteld is op zijn privacy.

Wie bekend is met ons park, is ook bekend met het feit dat wij een park hebben waar de dieren veel ruimte hebben. De totale oppervlakte van ons park is dan ook 45 hectare. In onze normen en waarden, hebben wij als belangrijkste punt staan dat het ‘welzijn van de dieren voorop staat’. Met uiterste voorzichtigheid en altijd in ogenschouw nemend dat de dieren niet gestoord mogen worden, filmen wij jaarlijks veel materiaal voor onze televisieseries. En als er één ding niet te regiseren is, dan zijn dat dieren. Zo hebben we wel eens twee uur moeten wachten totdat we enkele jaren geleden onze jonge tijgers goed in beeld kregen of hebben we wel eens uren moeten wachten op een neushoorn die geen zin had om op transport te gaan. Het filmen van dieren kan ook hele bijzondere beelden teweeg brengen.

Chimpanselfie

Voor ons televisieprogramma Burgers’ Zoo Natuurlijk (zie ook YouTube) filmen wij met allerlei soorten camera’s van GoPro’s en steadycams tot aan drones. De drone is een camera waarmee we van bovenaf heel mooi onze USP’s van ruimte en niet van echt te onderscheiden leefwerelden in beeld kunnen brengen. Voordat wij de lucht in gaan, kijken we samen met dierverzorgers eerst hoe de dieren op het gezoem van de drone reageren. Bij sommige verblijven filmen we vanwege deze reden dan ook niet met drones.

In onze nieuwe serie deze zomer komt er ook een item over onze chimpanseegroep. Bij het testen van de drone in de buurt van het chimpansee-eiland gaven de mensapen geen kick. Ze bleven rustig bij elkaar zitten en deden net of er niets aan de hand was. Op het moment dat we startte, met filmen en de eerste shots hadden gemaakt, vlogen we iets meer richting de chimpansees. Niet wetende dat één van de chimpansees de drone zat op te wachten met een lange stok. Reden? De drone taste hun privacy aan of ze wilden chimpanselfies maken? Met een behendige zwaai sloeg de chimpansee de drone vakkundig uit de lucht en nadat de drone gesloopt was, filmde de verschillende chimpansees elkaar. Uiteindelijk bleek dat de drone afgeschreven was, maar dat het beeldmateriaal en de GoPro het overleefd hadden. Gelukkig hadden we de beelden dus nog!

Chimpansees worden wereldberoemd

We besloten de beelden online via onze eigen kanalen en online contacten te seeden. Op Twitter en Facebook werden de berichten vrij snel opgepakt en geretweet en gedeeld. Een uur later haakten we ook enkele perscontacten aan. De volgende dag barstte het los, de algemene-infobox stond vol met vragen vanuit onder andere Zuid-Afrika, UK, Duitsland, Belgie, Korea, Japan, Australie, Mexico, Chili, Zweden en Denemarken. Maar vooral de USA was in de ban van het filmpje want zowel de USA Today, Huffington Post, Discovery, National Geographic, ABC News en als klap op de vuurpijl een interview voor CNN televisie. En wat ik persoonlijk erg leuk vond is dat de Colorado Rockies die spelen in de major league baseball ons filmpje tijdens de half-time willen gaan gebruiken!

Grappig is dat je meteen merkt dat men in het buitenland een stuk strakker op auteursrechten zit. Waar mediakanalen in Nederland filmpjes veelal ‘gewoon’ pakken (wat wij prima vinden natuurlijk) en gebruiken, zitten media in buitenland heel scherp op auteursrechten en vragen ze expliciet om een schriftelijke bevestiging. Ondanks het feit dat de US Copyright Office vorig jaar geen auteursrecht aan werken geproduceerd door dieren verleende.

Geld verdienen met YouTube

Een ander voor mij nog onbekend fenomeen zijn de bureaus die content exclusief willen kopen en viraal voor je willen maken. Vanuit de USA waren er verschillende bureaus die vroegen of ze onze chimpanseecontent viral mochten maken en mochten verkopen tegen een vergoeding aan televisiestations. Daarbij bieden zij een voorschot en delen ze de inkomsten die ze genereren. Tevens monitoren ze waar jouw content geplaatst wordt en op het moment dat er een publicatie gevonden wordt waar geen akkoord op is gegeven, vragen ze een vergoeding. Wij hebben de keuze gemaakt niet samen te werken met deze partijen maar het is een mooie manier van extra inkomsten.

Daarnaast hadden we ervoor kunnen kiezen om ons advertentiekanaal op YouTube aan te zetten. Wij hebben er in dit geval voor gekozen om dit ook niet te doen omdat we bang waren dat dit ten koste zou gaan van de viraliteit. Inmiddels zijn we op onze eigen kanaal door de 2 miljoen views heen, dat had wel een leuk extra zakcentje kunnen zijn!

Tim Lammers
marketing manager bij Burgers' Zoo

Tim Lammers is sinds 2012 marketing manager bij Koninklijke Burgers' Zoo in Arnhem. Tim is de enige marketeer in Nederland met -vanuit zijn kantoor- zicht op de pinguïns. Het werken tussen de dieren zorgt voor spannende marketing verhalen! Naast de vermarketing richting dagbezoekers is Tim ook verantwoordelijk voor het vermarkten van het Afrikaanste congrescentrum van Nederland, het Safari Meeting Centre.

Categorie

2 Reacties

    Simon de Ridder

    Erg interessant om zo de overwegingen achter de publicatie van het filmpje te laten zien. Stoer om dat te doen, zeker ook gezien de kritiek die jullie kregen.


    20 april 2015 om 13:10
    Aljo Hartgers

    Ik heb vandaag de case gebruikt bij mijn les Online (onderwerp vandaag: video) en afgelopen maandag bij de Minor Online Communicatie (onderwerp Content Marketing). Door de juiste personen aan te spreken (online, zoals @mashablevideo) heb je een enorm bereik in binnen- en buitenland weten te creëren!


    22 april 2015 om 17:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!