4 manieren om je bezoekers te vermaken met je 404-foutpagina

23 april 2015, 13:30

En hoe je 404’s leuk kunt houden

We hebben ze allemaal wel eens gezien: die frustrerende pagina’s die verschijnen als je binnen een website op een gebroken link klikt. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Misschien is de ontwikkelaar vergeten om die link te verwijderen bij het verwijderen van een blogpost. Of, misschien sloop er een extra teken in de URL toen ze de site aan het updaten waren. Wat de oorzaak ook mag zijn, een bezoeker naar een 404 pagina sturen is geen goede zaak.

Natuurlijk, het liefst zien we onze sites dichtgetimmerd en correct gelinkt, maar deze dingen gebeuren nu eenmaal. Toch zouden we het verschijnen van een 404 foutpagina kunnen zien als een kans om niet alleen brand loyalty op te bouwen, maar ook om klanten te vermaken.

Hier zijn vier verschillende manieren om het saaie karakter van de 404 foutpagina te doorbreken.

1. Gooi er wat humor in

Herinner je je onderstaand filmpje nog? De geit die schreeuwde als een mens ging viraal. Het filmpje was een enorme hit online. Tijdens de Super Bowl in 2015 werd de schreeuwende geit – of was het nou een schaap? – door enkele merken weer onder de aandacht gebracht en kwam de conversatie rondom het filmpje weer op gang.

Blue Egg gebruikte dit memorabele filmpje in zijn 404 foutpagina-campagne. Door het opnemen van een stukje populaire cultuur, is deze pagina een leuke verrassing voor bezoekers. Het merk nodigt je uit om, bij wijze van excuus voor het verschijenen van de 404 foutpagina, het filmpje te bekijken. Als je daarmee klaar bent kun je terugkeren naar de homepage.

Een ander voorbeeld van een grappige 404 foutpagina is die van bol.com. Hun speelse benadering toont het welbekende bolle blauwe mannetje dat onder een tapijt is weggedoken. Zo maakt de pagina duidelijk dat de bezoeker op een gebroken link is gestuit. Door het inzetten van hun eigen personage werkt bol.com aan hun ‘brand loyalty’ en de komische houding van het personage geeft de pagina een luchtige humor die de eventuele frustratie van de bezoeker laat zakken.

Een van de meest vooraanstaande van alle 404 pagina’s is die van Lego. Door helder beeldgebruik maken zij de bezoeker duidelijk dat hij op een gebroken link is gestuit. Door middel van hun eigen Legopoppetjes bouwt ook Lego aan brand loyalty. De verschijning van de Legopoppetjes neemt enigszins frustratie weg bij de bezoeker die wellicht zelfs moet lachen.

2. Vermaak de bezoeker

Een andere mogelijke tactiek voor het tackelen van foutpagina’s is het vermaken van je websitebezoeker, al is het maar voor even. Een korte afleiding zou ervoor kunnen zorgen dat een persoon vergeet dat hij überhaupt op een 404 foutpagina is terechtgekomen. Dit is een geweldig extraatje voor je bezoeker bij een onhandige aansluiting tijdens hun digitale reis.

Nu.nl maakt fantastisch gebruik van een stukje animatie om de bezoeker te vermaken. Als je op hun 404 foutpagina komt, besef je misschien niet eens dat het een 404 foutpagina is. Maar als je ziet wat er daadwerkelijk op het scherm gebeurt, besef je, doordat de pagina langzamerhand in stukjes breekt die van het scherm vallen, dat het wel degelijk een foutpagina is. De 404 foutpagina lijkt op deze manier meer op een kort animatiefilmpje, dan op een foutpagina. De afleiding zorgt ervoor dat je frustratie door het verkeerd terechtkomen enigszins wordt verzacht. Tevens laat het creatieve gebruik van deze pagina een blijvende indruk achter op de bezoeker. Daarnaast geeft Nu.nl de bezoeker verschillende opties om de bezoeker de goede richting op te sturen.

De foutpagina van Disney.nl laat een aan andere slimme toepassing van humor zien. Wie kan nou een afbeelding van Mickey Mouse of Donald Duck weerstaan? Disney.nl heeft deze, wellicht bekendste Disneyfiguren, gebruikt op hun 404 foutpagina. Door het inzetten van een bekend personage in een grappige situatie heeft ook deze website de irritatie van de bezoeker weten af te zwakken en een simpele manier geboden om terug te komen op de homepage.

3. Laat je skills zien

9GAG maakt gebruik van creatieve typografie en een modern kleurschema voor hun foutpagina. Deze heeft een eigenzinnige titel waaruit hun creativiteit blijkt en een knallende kleur om de pagina visueel aantrekkelijk te maken. Het ontwerp van deze pagina komt niet overeen met de rest van de site, zodat het een geweldige aandachtstrekker is.

Een andere foutpagina waarbij je uren kan blijven hangen, is die van HotDot. Deze groep digitale kunstenaars gebruikte miljoenen kleine stipjes om een bewegende 404 pagina te vormen. Je kan kijken naar de rondspringende stipjes die zelfs op je muis reageren. De pagina laat zien hoe het bedrijf aandacht schenkt aan zelfs de kleinste details, wat bijdraagt aan de identiteit van het merk.

Deviant Art staat bekend om alles wat visueel en creatief is. Zijn simpele, doch effectieve, geïllustreerde foutpagina toont het mascotteachtige kenmerk van de site. Het is een creatieve manier om nadruk te leggen op de identiteit van het merk en om te laten zien dat de site begrijpt hoe de bezoeker zich voelt als hij een bestand kwijtraakt.

4. Wees functioneel

Dit is een belangrijk concept. Laat de bezoeker van je website niet bungelen – hij is op deze pagina terechtgekomen omdat er blijkbaar ergens op je website iets niet klopt. Waarom zou je hem niet alle middelen aanreiken om toch op de juiste bestemming te komen?

Starbucks creëerde een zeer functionele 404 pagina. Deze informeert de bezoeker wat de oorzaak van de foutpagina zou kunnenzijn. Daarnaast biedt deze de bezoeker een aantal opties voor de volgende stap. Net zoals alle goede foutpagina’s vraagt ook deze pagina ook om onmiddellijke feedback van de bezoeker.

De foutpagina van Mozilla biedt de bezoeker verschillende uitwegen van de foutpagina. Het hoofdnavigatiemenu blijft behouden. Tevens gebruikt Mozilla de pagina als een mogelijkheid voor een ‘lead conversie’ door het opnemen van een directe downloadlink voor zijn browser. Dit is een fantastische manier om een dwalende bezoeker op te vrolijken.

De Bijenkorf heeft ook een behulpzame 404 foutpagina. Net zoals Mozilla, geeft de Bijenkorf de bezoeker verschillende uitwegen van de foutpagina. Ook het hoofdnavigatiemenu blijft tot op zekere hoogte behouden. De Bijenkorf gebruikt de simpele, doch effectieve pagina voor het opbouwen van hun brand identity. Daarnaast stippen zij, door het aanbieden van uitwegen, hun klantvriendelijkheid aan.

Er zijn altijd manieren om van een slechte situatie een goede te maken en de situatie in te zetten als een manier om je bezoekers te vermaken en je klantbehoud te verhogen. Door wat extra tijd te nemen en wat extra na te denken over je 404 foutpagina, lukt het je wellicht een mogelijk verloren klant toch bij je te houden (in het ergste geval behaal je een plek in een ‘het beste van’ blogpost van het een of ander). Hoe dan ook, het is een geweldige toevoeging aan het ‘client web project’ omdat het laat zien dat je je bewust bent van het feit dat zelfs de kleinste details belangrijk zijn bij het opbouwen van een online merk.

Eric Bakker
algemeen Directeur bij IQ Leads

Commercieel gedreven vanuit een passie voor online marketing. IQ Leads is een full service internet marketing bureau uit Alphen aan den Rijn met nationale en internationale klanten. IQ leads is onder andere gecertificeerd partner van Google, en gold partner van Lightspeed Mijn persoonlijke specialiteiten zijn internationale SEO, contextual marketing en e-commerce.

Categorie

5 Reacties

    Anthony Rayer

    Dank voor de aanvullingen Jim en Jaap. Enne Jaap, leuk gedaan, die past ook zeker in het rijtje :-).


    27 april 2015 om 17:45
    webber

    Ik vond die van the Piratebay ook wel komisch. Niet een echte 404 maar wel een leuke. Ik weet niet zeker of het zo bedoeld was maar volgens mij was de insteek een flinke elleboog naar hun hostingpartij. De melding op de website was:

    “Oops, the Piratebay is currenntly offline. However, because the site uses CloudFlare’s Always Online™ technology you can continue to surf a snapshot of the site. We will keep checking in the background and, as soon as the site comes back, you will automatically be served the live version. Alternatively, you can retry the live version.”


    8 mei 2015 om 11:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!