ReclameReview: Volkswagen
Luxe went snel. Daar kun je heel wat grappige voorbeelden bij bedenken. In de nieuwe commercials van Volkswagen zien we een gezin dat al helemaal verwend is geraakt door de vele opties die op/aan/in hun auto zitten. Dat levert soms verrassende situaties op buiten de auto.
Credits
Bureau: Achtung!
Creatief Directeur: Mervyn ten Dam
Creatie: Bert Marissen, Alexis Jabbour, Kalle Haasum, Wayne Ching
Account Manager: Emily Kroes
RTV Producer: Marleen Reen
Productie Maatschappij: Czar
Regie: Bart Timmer
Producer: Willem Bos
DOP: Martijn van Broekhuizen
Offline: Teun Rietveld
Grading: Glassworks
Audionabewerking: Feike | Soundcircus
Casting: John Doornik
Muziek: Sizzer
Verantwoordelijk bij klant: Jasper van der Bijl, Leony Hogenes
De doelstelling
Communiceren dat Volkswagenrijders altijd topkwaliteit verwachten.
De uitwerking
Vind je de familie die de hoofdrol speelt in deze commercials veeleisend? Dat komt doordat zij al jaren in een Volkswagen rijden. Dan raak je vanzelf gewend aan de kwaliteit daarvan en verwacht je dit ook bij andere aankopen. Of dat nou een kinderwagen is of een hamsterrad.
Het oordeel
Eerste reactie: grappig! Daarmee zorgt Volkswagen al voor een goede binnenkomer. De absurdheid van het verwachtingspatroon dat elk familielid heeft, zorgt voor de humoristische noot. Uiteraard heeft Volkswagen een reputatie hoog te houden, na commercials met de imiterende hond en het oude vrouwtje. Dat lukt met deze nieuwe commercials prima.
Maar er zit ook daadwerkelijk een boodschap in deze commercials. Een boodschap die zich heel erg richt op de producteigenschappen van Volkswagen en voor de verandering eens niet op imago/feelgood/slice-of-life. Zodat je als potentiële autokoper echt weet wat je koopt, in plaats van ‘een gevoel van vrijheid’ of iets anders vaags.
Ik vraag me als kijker alleen af of deze producteigenschappen uniek zijn voor Volkswagen. Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Andere automerken hebben ook dit soort technologische hoogstandjes ingebouwd. Volkswagen is alleen zo slim om er nu mee te adverteren op een grappige manier. Zou de concurrentie dat nu ook gaan doen?