KLM: innoveren is je laten inspireren #TNWEurope
Aan de vooravond van The Next Web openen acht corporates tijdens de Launchpad Meetups hun deuren om zich te laten inspireren door startups
Deze week vindt in Amsterdam de tiende editie van The Next Web plaats. De middag vóór het congres openden 8 innovatieve bedrijven tegelijkertijd hun deuren om zich te laten inspireren door Nederlandse startups. Deze Launchpad Meetups zijn een initiatief van The Next Web en Startup Amsterdam om veelbelovend digitaal talent met grote organisaties in aanraking te laten komen. Maar wat halen die corporates eruit?
Waarom vindt KLM startups interessant?
Sprekend voorbeeld in deze sessies is misschien wel KLM. Het Nederlandse merk inspireert inmiddels al een aantal jaren tout digitaal Nederland, getuige ook de vele blogposts hier op Marketingfacts. Toch staat de organisatie altijd open om zelf bij te leren en daar spelen startups een belangrijke rol in.
KLM laat zich graag inspireren door startups, vertelt innovation director Rogier van Beugen. Voor interessante startups die menen iets voor KLM te kunnen betekenen, maakt Rogier altijd ruimte in zijn agenda, laat hij weten. Vervolgens stelt hij deze partijen graag voor aan de juiste mensen binnen zijn organisatie, zodat beide partijen echt iets van elkaar opsteken. Volgens Rogier zijn er 4 redenen waarom KLM graag het gesprek aangaat met startups:
- Startups creëren 80 procent van alle innovaties. De meeste gevestige bedrijven – ook KLM, zo geeft hij ruiterlijk toe – zijn simpelweg niet innovatief. Als voorbeeld noemt Rogier hier Tesla, eigenlijk ook nog een startup. Maar als je op de Nederlandse wegen kijkt, lijken zij wel voor elkaar te krijgen wat de gevestigde orde niet lukt: het op grote schaal mensen bewegen over te stapppen op een elektrische auto. Vandaag maakten ze bovendien bekend volgende week een ‘accu voor je huis’ te presenteren.
- KLM is geen product development company. Het businessmodel van KLM is eigenlijk in bijna 100 jaar nauwelijks veranderd. Zij vervoeren passagiers en vracht, waarbij de focus ligt op efficiëntie in plaats van op het ontwikkelen van producten.
- Startups zijn bereid te investeren in het ontwikkel- en aanpassingsproces. Wanneer je bij bestaande serviceproviders aanpassingen wil laten uitvoeren, zien ze dat vaak als een potentiële omzetstroom. Startups zijn veel meer bereid om feedback te verwerken en hun product op maat te maken om te mogen werken met een grote naam als KLM.
- Het ondernemerschap van startups werkt inspirerend. Het enthousiasme en geloof in hun idee bij startups werkt uiteraard aanstekelijk en inspirerend. Daarnaast gaan bij een groot bedrijf als KLM regelmatig even zo grote bedragen om. Een grotere tegenstelling met startups die elke euro vaak drie keer om moeten draaien is nauwelijks denkbaar. Juist dat werkt bij de grote corporates vaak verfrissend zo leren we.
De komende dagen presenteren 150 internationale startups zich aan het publiek in het Boost-programma van The Next Web. Dat levert deze corporates vast weer een hoop inspiratie op!