Wat kan je al bedrijf doen met User Generated Content?

14 mei 2015, 15:26

Als fans positieve berichten plaatsen over jouw merk moet dat niet alleen zichtbaar zijn bij de customer service. Verspreiden is king!

In het vorige blog, Hoe creëer ik User Generated Content, gaf ik een introductie over wat mensen beweegt om iets over een merk te posten. Als een bedrijf overweegt om zich te richten op UGC, is het van belang om ook na te denken wat daarmee gedaan wordt.

Social media berichten hebben maar beperkte waarde als ze in de massa verdwijnen. Daarnaast is het ook zonde van de gedane moeite om de consument zover te krijgen om iets te plaatsen. De kunst is om UGC te creëren en een plek te geven waar het meer waarde krijgt.

  1. Plaats de content door op je website

Dit kan je doen onder het mom van “Kijk wat klanten over ons zeggen.” Een speciale pagina waar de social media van het merk en gebruikers mengt. Omdat er dagelijks berichten geplaatst worden is dit een mooie manier om een continue stroom van verse content te creëren.

2. Creëer een selfie / hashtag promotie.

Selfie actie’s zijn een interactieve en trendy vorm om een grote hoeveelheid aan foto’s te genereren. Het beste is om deze in te richten in een Facebook applicatie of op je website. Bij voorkeur is de opdracht dat men zichtbaar iets met je merk doet of je producten deelt. De toevoeging van een geschikte hashtag zorgt voor

3. Product specifieke content

Indien je klanten over een specifiek product kan enthousiasmeren, kan je deze reacties plaatsen op de product detailpagina. Zie het als een review die op Instagram geplaatst is. Het “embedden” van social media is een krachtige vorm om te laten zien dat eerdere kopers tevreden zijn!

4. Ga voor herkenbare “action based” promoties.

In dit voorbeeld van Coolblue wordt maandelijks een waardebon van €250,- vergeven aan de creatiefste inzending van, jawel, hun verpakking. De doos wordt in een Facebook applicatie geplaatst en de beste inzendingen worden regelmatig op Facebook geplaatst.

5. Toon het op displays en TV schermen.

“Capture the moment” is de beste reclame die je kan hebben. Bezoekers zien een positieve en enkel mooie momenten voorbij komen op schermen. De vader die met zijn zoontje op de tribune staat, de stoere meid in haar nieuwe outfit of de feestende vriendengroep die een heerlijke tijd heeft op een festival. Wat is de beloning hier of de trigger? De kans om op een scherm voorbij te komen is leuk, spontaan en geeft een extra dimensie aan de interactie met fans.

Als bedrijf kan je User Generated Content perfect inzetten. Het leuke, positieve, creatieve en verse content van gebruikers. Verwijs ernaar het in je marketing, social media berichten en andere kanalen om te laten zien dat consumenten jouw merk gebruiken. Het is wel aan te raden om een selectieve keuze te maken in wat je uiteindelijk toont van alle inkomende berichten. Ik wens jullie veel succes om de klant “Head of social media” te maken.

Wiggert Meerman
Founder bij Eazier

Wiggert Meerman studeerde Marketing Management en volgde deze opleiding deels in Sydney, Australië. Hij werkte enkele jaren voor een multinational in e-commerce, waar hij zich specialiseerde tot International Business Developer in online retail en fashion. Vandaag de dag is hij eigenaar van social media bedrijf Eazier en diverse andere ondernemingen. Eazier ontwikkelt applicaties voor social media marketing. Met meer dan 50 opdrachtgevers die actief zijn in fashion retail is Eazier marktleider binnen dit segment op het gebied van social media marketing. Dagelijks adviseert Wiggert voor Eazier bedrijven als Only for Men, Flügel, Van Tilburg Mode en Front Runner over de commerciële inzet van social media. Wiggert spreekt regelmatig op evenementen en is blogger bij onder andere Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!