ReclameReview: Hostnet

19 mei 2015, 13:30

Hoe communiceer je als hostingprovider dat je meer te bieden hebt dan alleen het registreren van domeinnamen? Simpel: je vertelt gewoon op welke manieren je de bondgenoot voor ondernemend Nederland bent, zoals Hostnet doet.

Credits

Concept: True Ideas

Productie: Caviar

Regisseur: Yoes Benli

Acteur: Folkert van Diggelen

Media & online communicatie: MediaScience

De doelstelling

Hostnet profileren als de bondgenoot voor ondernemend Nederland.

De uitwerking

In de video’s zien we Hugo van Hostnet tips voor ondernemers geven in een grappige visuele stijl geïnspireerd door het succes van Vine. De webpagina hostnet.nl/tips staat centraal in de campagne. Hier kunnen ondernemers inspiratie opdoen waardoor ze beter of makkelijker kunnen ondernemen. De radiocommercials zijn een doorvertaling van de video’s met ook tips die verwijzen naar de webpagina.

Het oordeel

Om te beginnen begrijp ik dat het heel moeilijk is om heel kort en bondig uit te leggen wat Hostnet voor ondernemers kan doen. En dan wil je ook nog communiceren waarom ze bij Hostnet klant moeten worden en niet bij een concurrent. Zelf heb ik voor diverse hostingpartijen gewerkt, dus ik ken het communicatieprobleem. Met deze voorkennis kijk ik naar de commercials van Hostnet.

De commercial over nieuwe domeinnaamextensies vind ik goed gelukt. Hierin geeft Hostnet ondernemers inspiratie, want er zijn online allerlei nieuwe mogelijkheden door de nieuwe extensies. Het grapje met het systeemplafond is wel aardig, maar niet erg genoeg voor een schaterlach of plaatsvervangende schaamte. Daardoor blijft echter wel beter hangen waar de commercial nu eigenlijk over gaat.

De andere commercial, over managed hosting, vind ik minder geslaagd. Naar mijn idee wordt niet echt duidelijk gemaakt wat er nu zo handig is aan managed hosting (namelijk dat je zelf geen systeembeheer of updates meer hoeft te doen). Het argument dat je altijd bij je webapplicaties kunt, gaat niet alleen op voor managed hosting. Verder vind ik dat de visuele boodschap hier veel belangrijker is gemaakt dan de inhoudelijke boodschap.

Als Hostnet de campagne vol blijft houden en allerlei tips voor ondernemers blijft bieden, dan kunnen ze hun profilering ‘Alles voor ondernemend Nederland’ waarmaken. Voor de lange termijn is dit concept een goede basis. De invulling zal echter het verschil moeten maken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!