10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 21 2015
In deze blog heb ik 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere de cijfers van de Europese online-advertisingmarkt, cijfers over cross-device retailing en de Social Media Insurance Monitor 2015.
Europese online-advertisingmarkt bereikt een mijlpaal van 30 miljard euro
Online advertising groeide in 2014 met 11,6 procent tot een marktwaarde van 30,7 miljard euro. Dat blijkt uit de ‘AdEx Benchmark 2014‘, het jaarlijkse onderzoek naar de staat van de Europese online reclamemarkt. Dat is een double digit groei voor het vijfde opeenvolgende jaar. Mobile en video-advertising zorgden wederom voor de grootste groei en zijn nu verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de display en search advertentie-uitgaven.
Digitale Marketing in de Benelux
IDG en Sitecore onderzochten de stand van digital marketing in de benelux. Op welke kanalen wordt het meest ingezet en van welke technieken wordt in de komende tijd het meest verwacht? Zijn er zo vooruitstrevend als we denken, of worden we rechts ingehaald door de concurrent? Lees de resultaten in deze whitepaper.
Spoor consumenten aan tot het uiten van klachten
Van fouten kun je leren. Dat geldt voor mensen, maar ook voor bedrijven. Om beter te presteren zijn de ervaringen van klanten van groot belang. Juist gebruikers zijn in staat om te zien wat de zwakke punten van een product zijn of op welke fronten de dienstverlening tekortschiet. Maar veel mensen vinden het niet prettig om negatieve feedback te geven. Een recent onderzoek laat zien dat dit komt door het gezichtsbedreigende karakter van het geven van zulke feedback. Door gezichtsbedreiging te verminderen, kunnen consumenten dan ook gestimuleerd worden om feedback te geven. Opdat kritiek tot productverbetering zorgt.
Cross-device retailing: het verbinden van de digitale lijntjes
Nederland is nu officieel een land van ‘device hoppers‘ consumenten gebruiken voor hun online aankoop niet alleen hun laptops, maar switchen in dat proces vaak ook naar hun smartphones en tablets. Het is inmiddels geen verrassing meer dat er in een huishouden meer dan een van deze devices aanwezig is. Dit maakt online shoppen voor de consumenten natuurlijk veel makkelijker. Maar voor retailers is het een uitdaging om de weg die de consumenten naar hun aankoop afleggen goed bij te houden.
Social Media Insurance Monitor 2015
Het Nederlandse Aegon heeft de hoogste score bereikt bij het eerste Europese onderzoek naar de inzet van social media in de verzekeringsbranche. Aegon NL was in 2014-2015 het meest actief van de 15 leidende verzekeraars uit 9 landen die bij deze onafhankelijke Social Media Insurance Monitor.
Consument koopt kleding en schoenen vaker op zondag
Vergeleken met 2010 is het gedrag van consumenten bij het kopen van kleding en schoenen flink veranderd. Niet alleen vinden meer aankopen online plaats, er zijn ook verschuivingen zichtbaar in de dagen van de week waarop consumenten kleding en schoenen kopen. Zo is het aantal aankopen op zondag in de afgelopen 4 jaar met 16% gestegen, terwijl de aankopen van kleding en schoenen in het algemeen juist met 21% gedaald zijn.
The Quest for Mobile Excellence
Met dit rapport kan de marketeer haar inzet van mobile vergelijken met die van andere organisaties. In het rapport, waarvoor 3.000 marketeer zijn ondervraagd, worden onder andere de volgende uitdagingen behandeld: de desktop bias, investeringen en experimenteren, mobile measurement, mobiele apps en ownership van mobiel in een multichannel wereld.
‘Top 50 Nederlandse merken 113 miljard waard’
Een van Europa’s meest productieve merkenbouwers levert goede indicatie dat de economie herstelt. Bij 90 procent van de Nederlandse topmerken is een gestage of sterke groei van de merkwaarde zichtbaar. Dat blijkt uit de Brand Finance Dutch50.
NOM Folder Monitor 2015
Met een totaalbereik van 12,7 miljoen lezers is de huis-aan-huis folder een krachtig medium, 96% van de Nederlanders leest wel eens een folder. Opvallend is de groei van het gebruik van folder apps. Ten opzichte van vorig jaar is het gebruik van folder apps met 400.000 mensen toegenomen.
KLM: 25 miljoen omzet via social media
De socialmediamedewerkers van KLM realiseren per persoon voor circa 150.000 euro per persoon aan omzet, een totaal op jaarbasis van ruim twintig miljoen euro.
Feedback gevraagd: help jij Marla afstuderen?
In het kader van mijn afstudeerstage doe ik – vierdejaars student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen – bij Marketingfacts een aantal onderzoeken rondom het Marketingfacts Jaarboek. Ik hield me daarbij ook bezig met de online profilering van het Marketingfacts Jaarboek. Hoe wordt het boek op dit moment gepresenteerd? Welke doelgroep spreekt Marketingfacts daarbij aan? Wat is de eerste indruk die men krijgt van het boek? Ik heb aan de hand van mijn onderzoek een aantal constateringen mogen doen en vanuit daar een aantal oplossingen/voorstellen ontworpen. Ontwerpen van de huidige pagina van het jaarboek, maar ook ontwerpen voor uitingen van campagnes. Ik hoor heel graag wat jij van die ontwerpen vindt en kan je feedback goed gebruiken!