Nieuwe consument baseert zich op levensstijl
Volgens trendwatcher Barend Jonker van Trendbureau IF worden producten de komende jaren meer aangeboden vanuit levensstijlen en sferen. Als reactie op de overvloedige informatiestroom kiest de consument volgens Jonker vaker voor herkenbare stijlen en thema’s die aansluiten bij zijn levensstijl.
‘Branchespecifieke producten zijn uit, productcombinaties met stijlovereenkomsten zijn in’, aldus Jonker. Ook steeds meer ondernemers kiezen volgens Jonker voor een geheel eigen stijl of invalshoek. Ondernemers kijken naar aanvullende producten buiten hun branche, die passen bij hun doelgroep. De uitdaging voor ondernemers is om plaatsen te creeren waar consumenten zich thuis voelen en diensten aantreffen in een aantrekkelijke omgeving. Hiervoor zal de onderneming eigen passies als uitgangspunt moeten nemen. ‘De toekomst is aan gepassioneerd ondernemerschap’, aldus Jonker.Een voorbeeld van branchevervaging is restaurant ‘Met de Franse slag’ in Rotterdam. Hier kun je onder andere het meubilair waaraan je eet en de schilderijen aan de muur kopen. Deze spullen zijn zowel onderdeel van de entourage als het winkelassortiment.
Bron:
Meubel nr. 29, p. 26, 1,3 p.