Paul van Gessel (RTV NH/AT5): “Regionale omroepen hebben hun kijkcijfers zien indonderen”

27 juli 2015, 11:00

Paul van Gessel verruilde BNR voor het regionale AT5 en RTV Noord-Holland. “Het was tijd om door te gaan”, vond hij. Hoewel de zenders online in populariteit groeien moet de directeur fiks bezuinigen. 7 Ditches TV duikt in zijn Timeline.

“Ik heb veel geleerd bij BNR, maar je moet ook verandering durven brengen”, zegt Van Gessel. Bij AT5 en RTV Noord-Holland wil hij “iets moois” doen met de middelen die er zijn.

Er staat een bezuiniging van 17 miljoen euro voor de deur van de publieke omroep. “Het moet slimmer en handiger”, weet de journalist. Maar, “het daadwerkelijke probleem is dat de regionale RTV hun kijkcijfers hebben zien indonderen.”

Groei

Daar staat tegenover dat AT5 enorm groeit online. “Er is veel engagement met het publiek.” De regionale journalistiek staat desondanks flink onder druk, maar de functie daarvan op zich zal volgens Van Gessel niet verloren gaan.

Daarom moet er hoe dan ook geld komen. “Het maakt mij niet uit waar het geld voor journalistiek vandaan komt, als het er maar is”, zegt Van Gessel. “Maar pas als een NRC of Volkskrant valt, zal de politiek wakker worden”, denkt hij.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

2 Reacties

    Jacob Lageveen

    Dit geldt natuurlijk voor alle omroepen en niet alleen de regionale. Mensen kijken minder vaak TV door de online informatie en streams die beschikbaar zijn. Toch is het ook wel zonde want de regionale omroepen hebben vaak wel nieuws te brengen wat je niet snel op de grote omroepen tegenkomt. De verbinding met de eigen community wordt zo wel wat minder.

    AT5 doet online trouwens inderdaad erg goed. Mooie video verslagen.


    28 juli 2015 om 18:55
    Jaap

    Waarom behandeld deze man een regionale publieke omroep als een commerciele omroep? Een publieke omroep moet iedereen aanspreken ook de kijkersgroep van NH en die ligt rond de 60. Deze man is alleen met een doelgroep bezig en dat met belastinggeld. Mensen van twintig moeten nog volwassen worden. Toen ik twintig was keek ik ook niet naar waar ik nu naar kijk. Dit is te vroeg ingrijpen en een kijkersgroep passeren.


    15 januari 2018 om 19:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!