ReclameReview: Werken bij Defensie

19 augustus 2015, 13:00

Jongeren die iets willen betekenen voor onze vrijheid en die van anderen worden aangesproken in de nieuwe commercial van het Ministerie van Defensie.

Credits

Bureau: Steam

Creatie: Maarten Kuipers, John Horjus, Cyril Chermin

Account: Marco van Rookhuijzen, Mariska van den Belt

Productie: Caviar

Regisseur: Bram van Alphen

D.O.P.: Bjorn Charpentier

Editor: Govert Janse

Postproductie: The Ambassadors

Muziek: LittleWonder

Geluid: Recsound

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Robbie Bax, Kris Manders en Paul Klaessen

De doelstelling

Nieuwe medewerkers werven voor de diverse Defensie-onderdelen.

De uitwerking

De nieuwe commercial van Werken bij Defensie is een typisch voorbeeld van ‘Show, don’t tell‘. Hij laat zien hoe onze vrijheid begint bij die van een ander. En hoe je daar als Defensie-medewerker aan bijdraagt.

Het oordeel

Het tonen van de figuurlijke dominostenen die letterlijk omvallen, vind ik mooi gevonden. Zo vraag je de doelgroep net even iets meer moeite te doen om de commercial te begrijpen, waardoor ze ook meer betrokken raken bij de boodschap.

Ik vraag me alleen af of het concreet genoeg is uitgebeeld voor de doelgroep. Een beetje nadenken over wat je ziet is natuurlijk goed, maar te veel van het goede wil je ook weer voorkomen. Vooral het laatste deel, waarin ‘onze’ blauwe baretten te zien zijn, is nogal vaag vergeleken met het begin. Want wat doe je dan als Defensie-medewerker? Blijkbaar alleen patrouilleren en handjes schudden. Gelukkig biedt de tag-on uitkomst door de uitgebreide keuzemogelijkheden van werken bij Defensie te laten zien.

Overigens vind ik de pay-off ‘Je moet het maar kunnen’ nog steeds erg sterk. Die geeft heel goed aan dat het niet zomaar een baan is waarvoor je kiest. Zo wordt de trots van de doelgroep al bij voorbaat geprikkeld. Want het zou toch geweldig zijn als jij dit wel kunt?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!