ReclameReview: Werken bij Defensie
Jongeren die iets willen betekenen voor onze vrijheid en die van anderen worden aangesproken in de nieuwe commercial van het Ministerie van Defensie.
Credits
Bureau: Steam
Creatie: Maarten Kuipers, John Horjus, Cyril Chermin
Account: Marco van Rookhuijzen, Mariska van den Belt
Productie: Caviar
Regisseur: Bram van Alphen
D.O.P.: Bjorn Charpentier
Editor: Govert Janse
Postproductie: The Ambassadors
Muziek: LittleWonder
Geluid: Recsound
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Robbie Bax, Kris Manders en Paul Klaessen
De doelstelling
Nieuwe medewerkers werven voor de diverse Defensie-onderdelen.
De uitwerking
De nieuwe commercial van Werken bij Defensie is een typisch voorbeeld van ‘Show, don’t tell‘. Hij laat zien hoe onze vrijheid begint bij die van een ander. En hoe je daar als Defensie-medewerker aan bijdraagt.
Het oordeel
Het tonen van de figuurlijke dominostenen die letterlijk omvallen, vind ik mooi gevonden. Zo vraag je de doelgroep net even iets meer moeite te doen om de commercial te begrijpen, waardoor ze ook meer betrokken raken bij de boodschap.
Ik vraag me alleen af of het concreet genoeg is uitgebeeld voor de doelgroep. Een beetje nadenken over wat je ziet is natuurlijk goed, maar te veel van het goede wil je ook weer voorkomen. Vooral het laatste deel, waarin ‘onze’ blauwe baretten te zien zijn, is nogal vaag vergeleken met het begin. Want wat doe je dan als Defensie-medewerker? Blijkbaar alleen patrouilleren en handjes schudden. Gelukkig biedt de tag-on uitkomst door de uitgebreide keuzemogelijkheden van werken bij Defensie te laten zien.
Overigens vind ik de pay-off ‘Je moet het maar kunnen’ nog steeds erg sterk. Die geeft heel goed aan dat het niet zomaar een baan is waarvoor je kiest. Zo wordt de trots van de doelgroep al bij voorbaat geprikkeld. Want het zou toch geweldig zijn als jij dit wel kunt?