Petra de Boevere (Slijterijmeisje): “Ik krijg adrenaline van uitdagingen”
Hoe runt Petra de Boevere, bij velen ook bekend als Slijterijmeisje, haar slijterij, hoe ziet ze de toekomst van de retail, wat is de rol van internet en hoe kreeg ze het voor elkaar om met behulp van crowdfunding de investering voor haar nieuwe filiaal bij elkaar te krijgen? We zien het in deze nieuwe aflevering van 7 Ditches TV’s ShopDoc.
In 2012 verhuisde Petra’s winkel van Breskens naar Sluis. Zonder haar netwerk was dat nooit gebeurd. Op Tweede Kerstdag 2011 maakte zij een filmpje, gewoon voor haar computer, waarin zij een oproep deed aan haar netwerk. Zij was op zoek naar 100 mensen die ieder 1.000 euro wilden overmaken. In ruil zouden zij 1.200 euro aan cadeaubonnen ontvangen, te innen vanaf een jaar na de verhuizing. En zo geschiedde.
De bank begreep deze actie echter wat minder goed. Bang als zij waren dat ieder moment die 100 mensen hun geld konden opeisen. Daardoor belandde zij ‘in bijzonder beheer’, met als gevolg een drie keer hogere rente en geen privéhypotheek voor de woning boven de slijterij. Inmiddels begint de bank bij te draaien, maar Petra heeft wel “zwarte sneeuw gezien”.
“Ik vind het een misverstand dat crowdfunding geld ophalen via internet is. Je hebt maar één ding nodig voor crowdfunding, namelijk een crowd. En mensen willen zich niet gedwongen voelen jou te helpen.”
Webshop vs online toonbank
Wat vindt Petra van ondernemers die worstelen met online? “Vergeet niet, al je klanten zijn online. Het is dus belangrijk. Maar dat betekent niet dat je een webshop moet beginnen, want dat is iets heel anders. Ik heb een winkel omdat ik van mensen houd. Als je online wilt verkopen, kun je maar op twee manieren scoren: of je bent de goedkoopste of je hebt een nicheproduct dat niemand anders heeft. In het eerste geval maak je amper winst, er moet vaak geld bij. Gebruik als offline retailer, en zo zie ik mezelf, dat internet als je digitale toonbank.”
Toch heeft Petra zelf wel een webshop, die zo’n 10 procent van de omzet binnenbrengt. “Maar het merendeel van de omzet daar komt van mensen die hier wel in de winkel zijn geweest. Er staat ook maar een deel van het assortiment online, bewust. Want als ik een exclusieve whisky binnenkrijg, wil ik niet dat iemand voor niets naar de winkel komt omdat ik ze online heb verkocht.”