Waarom snelheid van je website belangrijk is voor online succes in 2015

7 september 2015, 16:13

Verschillende soorten business verleggen hun focus naar online en dat is niet voor niets. Opkomende markten en stijgende gebruikersaantallen van het internet wereldwijd, bieden detailhandelaars een kans om klanten te werven en meer sales te genereren.

Deze gastbijdrage is geschreven door Sharon Bell, marketingdirecteur bij CDNetworks.

Het binnenhalen van consumentenuitgaven in 2015 vereist van detailhandelaren dat zij hun online en mobiele strategieën heroverwegen. De ideale online aanwezigheid kan een verandering in kopersgedrag ondersteunen, een internationaal klantenbestand en, heel belangrijk, hogere eisen aan websitesnelheid.

Optimale websitesnelheid bepaalt de lengte van eerste indrukken online. Zelfs Google is niet immuun voor een trage website. Sterker nog, Google probeerde ooit 30 in plaats van 10 zoekresultaten per pagina te laten zien, wat een halve seconde laadsnelheid betekende. Een daling in het verkeer van 20 procent was het gevolg.

Websitesnelheid is een overkoepelend criterium dat via drie kritische paden benaderd moet worden voor succes in de detailhandel in 2015.

1. Veranderen van consumenten koopgedrag

Online shopping is een multimiljarddollarindustrie die naar verwachting gestaag blijft groeien. In Q1 2014 steeg online verkoopomzet met 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor en met 13 procent in totale online orders. Tegen 2017 verwacht men dat e-commerceverkoop de 370 miljard dollar zal halen, tegenover 231 miljard dollar in 2012.

De oorzaak van deze groei kan met name worden toegeschreven aan een verandering in hoe intergenerationele consumenten online en in winkels onderzoek doen en kopen. Vierentachtig procent gebruikt mobiele apparaten voor of tijdens in-store winkelen. Van elke dollar die in een winkel wordt uitgegeven, zijn 36 cent beïnvloed door digitale transacties. In totaal hebben deze interacties een geschatte waarde van 1.1 triljoen dollar.

Hoewel hun gedrag niet geheel hetzelfde is, gebruiken Millenials, Gen X, Gen Y en zelfs Baby Boomers van boven de 50 het internet op een manier om te winkelen. Misschien verrassend: Baby Boomers van boven de 50 vormen 33 procent (195.3 miljoen) van alle internetgebruikers in de VS. Toch, waar Gen Y (leeftijd 24 – 32) het vaakst online producten en diensten hebben besteld, spenderen Gen X’ers (leeftijd 33 – 46) het meest en staan Millenials (25 – 34) bovenaan bij smartphonegebruik in-store: het vergelijken van prijzen, het lezen van reviews, producten kopen en met merken contact zoeken op sociale media terwijl ze fysiek in een winkel staan. (CMO by Adobe).

Als we het hebben over Millennials, blijkt uit onderzoek:

  • 72 procent onderzoekt en bekijkt de opties online voordat ze naar een winkel gaan
  • 50 procent bekijkt items die ze niet van plan waren te kopen
  • 36 procent koopt alleen items die nodig worden geacht
  • 33 procent betaalt het volle pond voor noodzakelijke items.

Deze statistieken zijn relevant omdat het betekent dat detailhandelaren net zo dynamisch en mobiel moeten zijn als hun publiek. Webcontent moet er goed uit zien op verschillende schermformaten met acceptabele website snelheid voor shoppers on the go.

Detailhandelaren moeten weten dat mobiele websitesnelheid meerdere variabelen heeft. Er moet getest zijn met apparaten op verschillende besturingssystemen (iOS, Android) en op 3G- en 4G-netwerken terwijl de smartphones niet verbonden zijn met WiFi. Websitesnelheid zonder WiFi is met name belangrijk, omdat klanten in de winkel prijzen vergelijken of productbeschikbaarheid controleren wanneer ze in de winkel besluiten iets te kopen.

Daarnaast moeten detailhandelaren begrijpen hoe en waarom shoppers hun aanbiedingen bekijken en benutten tijdens het aankoopproces. Omdat Millennials vaak online ‘etalages kijken’, moeten retailers deze gebruikers waarderen en marketen op een unieke wijze. Bijvoorbeeld, een socialmediamarketingstrategie bedenken waarbij gebruikers eenvoudig foto’s en reviews kunnen delen van hun ervaring met een merk, kan een positieve merkherkenning opleveren. Deze demografie in combinatie met optimale websitesnelheid, kan mogelijk verkoop verhogen door niet-kopende gebruikers aan te sporen het merk te delen met hun netwerk van mensen die wellicht wel zullen kopen.

2. Wereldwijde e-commerce-expansie

Naast veranderende demografische kansen, kunnen retailers online winst behalen door het oppakken of uitbreiden van wereldwijde e-commercemarkten. Volgens de

2014 Pitney Bowes Global Online Shopping Study, heeft bijna 40 procent van de consumenten internationale online aankopen gedaan.

De meeste aankopen buiten hun eigen land vinden plaats in:

  • Australië 63 procent
  • Canada 54 procent
  • Rusland 54 procent

Hoewel 96 procent van alle respondenten een online aankoop heeft gedaan, zijn delen van key landen momenteel niet bewust dat ze ook online aankopen kunnen doen buiten hun eigen naties:

  • Zuid-Korea 21 procent
  • China 19 procent
  • India 15 procent
  • Japan 15 procent

Zorgen over data security en fraude van internationale e-commerce-aankopen zijn mogelijk deels verantwoordelijk voor deze lagere nummers. Bijvoorbeeld, slechts 17 procent van Japanse consumenten geloofde dat wereldwijde online aankopen veilig waren, tegenover meer dan 60 procent van Australische of Canadese klanten.

Retailers gevestigd in de VS, VK en Duitsland worden genoemd tot meest wenselijk om goederen en diensten van te kopen. Deze landen hebben de grootste mogelijkheid om klanten over de hele wereld in te wijden in hun internationale e-commercemogelijkheden en hen ervan te verzekeren dat hun online transacties veilig zijn.

Het ervaren van websiteperformance gelijk aan of beter dan die in hun thuisland, kan deze angsten wegnemen. Consistente websitesnelheid wereldwijd is essentieel voor een positieve e-commerce-ervaring voor geografisch verspreide consumenten. Gewapend met deze kennis, kunnen online retailers de markt van internationaal publiek beter bedienen en een hapje nemen uit de 1.5 triljoen dollar marktkansen.

3. SEO verandert op mobiel en desktop

Het laatste stukje van de puzzel om online succes te boeken in 2015, hangt af van het begrip dat SEO (search engine optimization) verandert voor desktop en mobiele apparaten.

In november 2014, kwam Google met ‘Mobile-friendly‘-labels in mobiele zoekresultaten. Hoewel websitesnelheid één van ongeveer 200 rankingsignalen in Google is, kan het wel het aantal keer beïnvloeden dat je retailwebsite wordt weergegeven in de zoekresultaten als de laadtijd van de site niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, los van desktop laadtijden.

Snelle websitesnelheid op veel wereldwijde locaties en op veel apparaten, helpt gebruikers om retailers online te vinden en spoort hen aan om meer transacties af te ronden. In de VS alleen al, rondt 51 procent van de klanten de online aankoop niet af als de website te traag is.

Terwijl de jaren verstrijken, neemt het geduld van gebruikers steeds verder af. In 2010 zorgde een laadtijd van 6 seconden voor een daling in conversie van 40 procent, in 2014 zorgde dit al voor een daling van 50 procent. Websitesnelheid is zo belangrijk omdat een kleine 1 seconde vertraging kan leiden tot 7 procent verkoopverlies.

Versnellen van web content delivery

Het aantrekken van een wereldwijd e-retailpubliek in 2015 kan online bereikt worden met optimale websitesnelheid, maar ook een intuïtieve gebruikservaring. Retailers steken vaak een hoop energie in het ontwikkelen van een pad naar de kassa en troubleshooting, wanneer conversies niet voldoen aan de verwachtingen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!