Nationaal E-mail Onderzoek 2015: de belangrijkste bevindingen
Blinker heeft gisteren de derde editie van het Nationale E-mail Onderzoek 2015 gelanceerd. En de resultaten zijn weer interessant! Tuurlijk zijn er conclusies die overeenkomen met voorgaande jaren. Maar er zijn ook zeker conclusies te noemen die in 2015 nieuw zijn. Een aantal van deze mooie resultaten deel ik graag met je.
Nederlander start dag met WhatsApp
In 2014 bekeek de Nederlander na het opstaan als eerste zijn e-mail met 41 procent en stond WhatsApp op een mooie 2e plek met 36 procent. Maar het ochtendritueel is dit jaar wat veranderd. Sterker nog, het onderzoek wijst voor het eerst in drie jaar uit dat niet e-mail het eerste medium is dat men opent als men wakker is, maar WhatsApp (40 procent). De populariteit van het e-mailkanaal neemt ook af naarmate de doelgroep jonger wordt. Leeftijd bepaalt dus overduidelijk hoe de Nederlander zijn digitale dag start.
E-mails het vaakst op smartphone gelezen
In 2015 kunnen we voor het eerst opschrijven dat de smartphone het wint van de laptop als het gaat om de vraag “Op welk device leest u het vaakst uw e-mail?”. De laptop blijft een goede tweede en het is opvallend dat slechts 10 procent van de Nederlanders zijn e-mail het liefst op een tablet leest.
Belangrijkste inschrijfreden voor e-mailnieuwsbrieven: ontvangen van aanbiedingen
De Nederlander schrijft zich graag in voor een e-mailnieuwsbrief als daar mooie aanbiedingen of exclusieve deals tegenover staan. Voor meer dan de helft van de Nederlanders (61 procent) is dat de belangrijkste reden om zich in te schrijven. Maar ook “op de hoogte blijven van een merk of organisatie” is een belangrijke inschrijfreden.
Avonduren meest favoriete leesmoment
Onderstaande grafiek maakt duidelijk dat de Nederlander zijn e-mail het liefst in de avond leest tussen 19.00 en 21.00 uur en tussen 21.00 en 23.00 uur. Ook ’s ochtends scoort goed. Met 40 procent staat het tijdvak 07.00 – 09.00 uur op de derde plek als favoriet leesmoment.
E-mail geniet meeste vertrouwen als het gaat om onze privacy
Geen enkel medium geniet zoveel vertrouwen van de Nederlander als het kanaal e-mail. Dit geldt zeker als de woorden ‘vertrouwen’ en ‘privacy’ in dezelfde vraag opduiken. WhatsApp blijft daarin ver achter op e-mail. Slechts 10 procent van de Nederlanders ziet zijn privacy gewaarborgd bij dit communicatiekanaal.
E-mail grootste aanjager voor online aankopen
Volgens onderzoek van Thuiswinkel.org zijn de online aankopen in het eerste kwartaal van 2015 met maar liefst 19 procent gestegen vergeleken met het eerste kwartaal van 2014. En dit onderzoek maakt duidelijk dat e-mail in deze groeimarkt een belangrijke plaats inneemt. Gemiddeld 72 procent van de Nederlanders laat zich namelijk door een reclamemail verleiden tot een online aankoop.
Jongste Nederlanders schrijven zich het minste uit voor e-mailnieuwsbrieven
43 procent van de Nederlanders schrijft zich jaarlijks uit voor 1-5 nieuwsbrieven. Vanaf 18 jaar lopen de percentages niet al teveel uit elkaar. Alleen de allerjongste leeftijdsgroep laat een ander beeld zien. Van de 14-tot-17-jarigen zegt maar liefst 51 procent dat ze zich voor geen enkele nieuwsbrief hebben uitgeschreven.
Afmeldverzoeken voor 60% succesvol
60 procent van de Nederlanders geeft aan dat een afmeldverzoek wordt ingewilligd door de organisatie die dit verzoek ontvangt. Dit betekent dat 40 procent toch nog e-mails ontvangt na afmelden.
Hoeveelheid spam neemt niet af
Voor een op de vier Nederlanders is sprake van een afname van het aantal spamberichten. Voor driekwart geldt dat niet. Zo geeft 34 procent van de Nederlanders aan dat de hoeveelheid spam is toegenomen en voor 41 procent van de Nederlanders is de hoeveelheid ongewijzigd gebleven. Ook in 2014 lagen de percentages op ongeveer hetzelfde niveau: 32 procent toegenomen, 40 procent gelijk gebleven en 28 procent afgenomen.
Benieuwd naar het gehele onderzoek? Download dan hier het Nationale E-mail Onderzoek 2015.
Over het onderzoek
In totaal zijn aan 2.036 respondenten 28 vragen voorgelegd met als focus e-mail en andere online communicatiekanalen, zoals WhatsApp en Facebook. De antwoorden op die vragen helpen marketing- en communicatieteams keuzes te maken en prioriteiten te stellen voor wat betreft de inzet van de juiste kanalen. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met CG Selecties.