Vier trends in de online-foodmarkt
Afgelopen jaar is de online-foodmarkt met 55 procent gegroeid en inmiddels koopt al 2 procent van de consumenten voedsel online. Daarnaast ontstaan er steeds meer nieuwe initiatieven, zoals recentelijk de thuisbezorging van Hoogvliet. Kortom: de online-foodmarkt verandert. In deze blogpost zet ik 4 trends uiteen die de toekomst van food en de foodmarkt zullen bepalen.
Consumentenbehoeften ten aanzien van voedsel veranderen
De behoeften van consumenten zijn aan het veranderen. Een voorbeeld daarvan is de behoefte aan biologische producten. Afgelopen jaar is de verkoop van ervan met 18 procent gestegen. Waar we vroeger vooral op zoek waren naar goedkopere producten, willen we nu weten waar het voedsel vandaan komt. Tevens ontstaan er veel online concepten die ketens verkorten en de consument weer in contact brengen met de producent. Voorbeelden van zulke concepten zijn verseoogst.nl en Willem & Drees.
Opkomst online kanalen
Afgelopen jaar stond de media vol met nieuws over nieuwe online concepten. De bekendste online concepten zijn van Albert Heijn, Jumbo, HelloFresh en recentelijk Picnic. Maar ook andere partijen, zoals Hoogvliet.com en Mathijs Maaltijdbox, maken de stap naar online. Waar nu slechts 2 procent van de voedselmarkt online wordt verkocht, is de verwachting dat dat in 2020 mogelijk zelfs 20 procent bedraagt. Naar verwachting zal de markt open worden gebroken op het moment dat de supermarkten gaan concurreren op het gebied van marketing. De Britse markt loopt op dit gebied voor op de Nederlandse; daar wordt al meer dan 9 miljard euro aan voedsel online gekocht in de UK. Een andere bron heeft het over 4,4 procent van de gehele markt.
Toegang tot meer data
Online biedt de mogelijkheid om meer informatie te bieden aan de consument. Uitgebreide omschrijvingen, specificaties, foto’s en video’s – zoals de video’s van de boeren bij Willem & Drees – zorgen ervoor dat de consument meer kennis kan opdoen over alle producten van over de hele wereld. Zo kunnen consumenten bewustere keuzes maken. Tevens bieden deze data de mogelijkheid om personalisatie toe te passen en consumenten advies te geven op het gebied van voeding.
Nieuwe logistieke concepten
Consumenten hebben een grote voorkeur voor het thuisbezorgen van de boodschappen. Bij consumenten die online bestellen is dat zelfs 80 procent. Tevens wilt de consument de boodschappen graag in de avond ontvangen en vrijdag is de beste dag voor bezorging. Het tijdvak van avondbezorging mag maximaal 2 uur zijn en moet nauwer zijn dan bezorging van artikelen als electronica.
Wil een partij de online-foodmarkt openbreken, dan moeten er kostenefficiënte logistieke modellen komen. De belangrijkste barrière voor consumenten om voedsel online te kopen zijn de bezorgkosten (deze worden doorberekend door de verkopende partij). En nieuwe logistieke concepten, zoals PicNic en thuisbezorging van Hoogvliet, bieden nieuwe inzichten.
Kortom, de veranderende consumentenbehoeften en het ontstaan van nieuwe kanalen zorgen voor een een grote impact op de voedselketen. Partijen in die keten dienen hun positie te bepalen.
Om het gesprek over de toekomst van food bespreekbaar te maken is er een minidocumentaire ontwikkeld. In deze documentaire, Commerce of Tomorrow: The Future of Food, zijn thought leaders van over de hele wereld geïnterviewd over hun foodvisie op de onderwerpen educatie, technologie, sustainability en commerce.