“Social media gaan meer relevante traffic genereren naar winkels, on- én offline”

3 november 2015, 12:00

Op 28 oktober was ik namens Marketingfacts aanwezig op de allereerste editie van SEOshop Connect Conference. Tijdens het event stonden er een aantal mooie keynotes op het programma van onder andere Google, bol.com en de Radboud Universiteit Nijmegen. In deze blogpost lees je meer over de presentatie van Google en mijn interview met Ruud Stelder, ceo van SEOshop, over de toekomst van e-commerce.

Merkidentiteit is een visie

Joris Merks-Benjaminsen is head of digital transformation bij Google. Hij werkt samen met de top-100 merken om het digitaal denken in de strategie te verwerken. Hij doet dat door performance experts, sociale en merkstrategen, media-, marketing- en businessleiders bij elkaar te brengen. Joris heeft recent zijn vierde boek gepubliceerd: Online Brand Identity. Zijn keynote stond daarom in het teken van merkidentiteit.

Merkidentiteit begint met een missie, zo vertelde Joris. Een duidelijk visie van de oprichter speelt daarin een grote rol. Als voorbeeld noemde hij Steve Jobs, de oprichter van Apple. Jobs heeft altijd een duidelijke visie gehad over zijn merk, niemand kon hem op andere gedachten brengen. Dit heeft ervoor gezorgd dat zelfs na zijn overlijden de visie van Steve Jobs voortleeft in de producten van Apple.

Speel in op externe factoren

Joris licht zijn definitie van een merk:

“A brand is what people think, feel & say it is based on the sum of all experiences that they associate with that brand.”

Wat houdt dat eigenlijk in? Merkidentiteit kun je beïnvloeden, maar wordt ook beïnvloed door externe factoren. De economische crisis heeft bijvoorbeeld veel effect gehad op de merkidentiteit van banken, terwijl niet alle banken hebben bijgedragen aan deze crisis. Hoe speel je hierop in? Breng een positief bericht naar buiten, laat je klanten zien dat er niets aan de hand is en blijf bovenal communiceren zoals je altijd hebt gedaan. Je merkidentiteit moet zichtbaar blijven in elke vorm van communicatie.

We vissen in dezelfde vijver

Joris houdt zich bezig met alles op het gebied van on- en offline marketing. Hij adviseert de Nederlandse topspelers hoe de marketingmix effectief in te kunnen zetten. Wat hem opvalt? We vissen allemaal in dezelfde vijver.

Hij gebruikt als voorbeeld Booking.com en zoekt in Google naar “book hotel”. Er verschijnen drie betaalde resultaten op de eerste drie posities van Google en ook de advertenties rechts zijn goed bedeeld. We kunnen de conclusie trekken dat er veel concurrentie is als het om het boeken van een hotel gaat. Echter, wanneer hij een langere zoekterm invult, namelijk: “what are the most beautiful places in the world” verschijnen er geen advertenties. “Iedereen wedt op hetzelfde paard, op die manier is online marketing minder effectief en is het moeilijker jezelf als bedrijf te onderscheiden”, aldus Joris.

Zoek de balans

Om de balans te vinden in het bouwen van een goed merk zijn er volgens Joris drie aspecten die altijd meegenomen moeten worden.

  • Data: optimaliseer bewezen succes.
  • Mind: doe strategische en toekomstbewuste experimenten door a/b-testen.
  • Heart: wees creatief met de oneindige mogelijkheden in de digitale wereld.

Deze drie handvatten kunnen op elke vorm van marketing toegepast worden, zolang de merkidentiteit in het middelpunt staat.

“Social media gaan op korte termijn steeds meer relevante traffic genereren naar online en offline winkels.”

De toekomst van e-commerce

De aftrap van SEOshop Connect werd onder andere gedaan door Ruud Stelder, ceo van SEOshop.. Hoe kijkt hij naar de toekomst van e-commerce?

We weten allemaal dat social media tegenwoordig een grote rol spelen in het dagelijks leven. De verwachting van Ruud Stelder gaat echter nog een stapje verder. “Social media gaan actief waardevolle traffic genereren voor webwinkels. Anticiperen op de customer journey ligt binnen handbereik.” Ook lokalisatie speelt hier volgens hem een belangrijke rol in. “Laten we eerlijk zijn, bijna iedereen heeft een Facebook-account. Heb jij je locatievoorzieningen aan? Dan herkent Facebook direct waar jij je exact bevindt. Facebook vraagt tegenwoordig zelfs of je gebruik wilt maken van wifi, waarbij je enkel op ‘OK’ kunt drukken.”

Niet alleen Facebook, maar ook Twitter, Pinterest en andere socialemediakanalen zullen bijdragen aan de ontwikkeling van social commerce. “Facebook zal de eerste zijn, de rest zal snel volgen”, zegt Ruud.

Verenigd Koninkrijk interessant

Grenzen verleggen lijkt voor veel webwinkeliers een grote stap. “Hoe werkt dat met logistiek?” “Wat zijn mijn verzendkosten?” “Is dat wel rendabel?” “Ik spreek de taal niet, wat nu?” “De e-commerce-omzet zal komend jaar verdubbelen in het Verenigd Koninkrijk, daar moeten we van profiteren”, aldus Ruud. “Door de komst van Chinese groothandels, bijvoorbeeld AliExpress, kunnen we relatief goedkoop en met lage volumes inkopen. Dit zorgt ervoor dat ook de verzendkosten behapbaar blijven.”

Naast het feit dat het Verenigd Koninkrijk op het gebied van e-commerce een flinke groei zal doormaken, is tevens de taal geen barrière voor ons. “Nederlanders spreken vloeiend Engels, laat dit de eerste stap zijn naar verdere internationalisering.”

Lokalisatie wordt belangrijk

Ondanks alle grote plannen, zoals het volgen van klanten via Facebook en internationale mogelijkheden binnen handbereik, hamert Ruud op lokalisatie. “Ik woon zelf in Amsterdam en zocht laatst een bamboe olijvenplankje. Google bracht mij naar een winkel om de hoek die ook een webwinkel had. Als zij hun producten niet online hadden staan, had ik waarschijnlijk niet de moeite genomen om te kijken.”

Het tonen van je assortiment met een webwinkel zal het komende jaar dan ook een echte must worden. “Google toont op basis van lokalisatie hoe druk het momenteel is in een winkel. Perfect, dan besluit ik zelf of ik erheen ga of toch online de aankoop doe!”

Jessica Risch
Founder & CEO bij Woosa B.V.

Jessica Risch is sinds 2017 gestart als ondernemer in de e-commerce en heeft inmiddels 7+ jaar ervaring met business modellen gericht op Subscription Commerce. Jessica is een echte voorvechter van e-commerce in combinatie met abonnementsmodellen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!