Edwin van de Bospoort (Sciomino en Timebox): “Een smoelenboek on steroïds voor flexwerkers”

9 november 2015, 10:30

Werknemers worden vaak onvoldoende op waarde geschat. Ze worden gezien als iemand in een bepaalde functie met bijbehorende kwaliteiten en kennis. Wat ze eventueel daarnaast nog meer kunnen of weten blijft binnen bedrijven vaak onbekend. Een gegeven waar Edwin van de Bospoort een einde aan wilde maken. Hij bedacht Sciomino. “Een product dat zich richt op het vinden van kennis in een grote groep mensen. Dat verkopen we aan grote bedrijven. Aan bedrijven die herkennen dat kennis vinden in een grote organisatie een vrij lastig dingetje is. En dat is een platform geworden.”

Flexwerkers, of dat nu ZZP-ers of uitzendkrachten zijn, werken in praktijk vaak voor meerdere opdrachtgevers waar vaak bemiddelaars tussen zitten. Een werkgever op zoek naar een juiste kandidaat legt die vraag neer bij zo’n bemiddelingsbureau.

“De bemiddelingsmarkt blijkt voor een heel groot deel nog best een ouderwets proces te zijn: je legt een vraag neer bij een bureau en die gaat dan zoeken voor jou. Dat verloopt super inefficiënt. Het is 2015: je moet toch gewoon weten of een persoon wel of niet beschikbaar is. Dat gegeven is vaak onduidelijk omdat iemand voor meerdere partijen werkt en dat op allerlei verschillende plekken bij moet houden.”

“Met behulp van Timebox kun je aangeven wat je kunt en wanneer je tijd hebt om te werken”

Met behulp van Timebox kun je aangeven wat je kunt en wanneer je tijd hebt om te werken. Koppeling met interne bedrijfssoftware zou automatisch de perfecte kandidaat of kandidaten tevoorschijn moeten laten komen. Die koppeling moet nog tot stand worden gebracht. “We hebben bedrijven een tijdelijk dashboard gegeven om naar die data te kijken. Daarvan zeiden ze: dat is leuk, maar niet werkbaar want dat dashboard functioneert naast mijn reguliere software. Ik wil het gewoon in mijn reguliere software hebben. Dat zijn we nu aan het onderzoeken. De branche van softwarepartijen in die markt is niet super innovatief, dus daar hebben we mee te dealen.”

Software partijen zijn vaak niet innovatief, maar datzelfde geldt voor bedrijven. Dat werknemers zichzelf skills mogen toedichten, zoals in Sciomino het geval is, stuit vaak op een muur van verzet. Zonder officiële opleiding lijkt een bepaalde vaardigheid niet te tellen. Er lijkt voor beide producten dan nog een lange weg te gaan. Sciomino is een complete desktopapplicatie voor bedrijfsomgevingen. Timebox is een appje, een minimal viable product: eenvoudig, maar getest en goed bevonden.

“De ambitie is voor alletwee eigenlijk hetzelfde. We hebben het draaien bij klanten, het biedt een oplossing voor een bestaand probleem, maar wij willen nu gaan opschalen. We willen gewoon groeien. Gewoon gas geven. Het is bewezen dat het werkt. Beide producten staan gewoon klaar om groter te gaan, dus eigenlijk zijn we op zoek naar of de goede investeerder of de juiste grote klanten die het gaan gebruiken.” Wanneer Van de Bospoort moet kiezen gaat zijn voorkeur uit naar Timebox.

“De flexibilisering van de arbeidsmarkt is een grote trend”

Van de Bospoort is niet de enige partij die zich richt op het efficiënter inrichten van de arbeidsmarkt. “Dit bewijst dat het een hot topic is waar meerdere oplossingen voor zijn en op mogen acteren. De flexibilisering van de arbeidsmarkt is een grote trend. Daardoor ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen, ontstaan nieuwe behoeftes en daar zitten heel veel partijen op.”

De vraag is waarom je zou inzetten op iets anders dan LinkedIn. Ook daar worden skills zichtbaar. Linkedin heeft bovendien het grote voordeel dat het een bedrijf zichtbaar maakt in de buitenwereld. Maar Van de Bospoort heeft zo zijn bedenkingen. De skills worden je toegeschreven door derden, die ook vaak niet compleet op de hoogte zijn. “Plus ze maken het slecht doorzoekbaar. Ze zijn volgens mij pas dit jaar met een app gekomen die richting collega’s gaat. Dat is pas een product waarmee je kunt zoeken op skills, want het platform is niet bedoeld om ons elkaar beter te laten vinden. We kunnen connected zijn, maar daarna moet ik nog steeds jou vinden als ik zou zoeken op een bepaalde skill.” Daarbij blijkt ook lang niet iedere werknemer een Linkedinprofiel te hebben. “Dat was een paar jaar terug nog geen 50 procent.”

Kortom, concurrentie is gezond. En wanneer Sciomino en Timebox hun kwaliteiten zouden integreren levert het misschien wel een nog betere arbeidstool op. Een soort Linkedin 3.0, waarin je aan kunt geven welke skills je hebt en of en wanneer je beschikbaar bent.

“De achterkant is al hartstikke geïntegreerd, dus als totaalpropositie zou dat zeker een goede weg kunnen zijn.” Maar eerst: rammen! Meer marketing, verdere productontwikkeling en meerdere partijen sneller aansluiten. Waarbij eerst nog de nodige juridische kwesties getackeld moeten zien te worden.

“Het mag gewoon allemaal groter en sneller. En dan is internationaal gaan eigenlijk een vrij logische volgende stap. Nederland is wel het land waar flex voor een groot deel begonnen is. Als het hier werkt, als je het hier goed draaiend krijgt dan zijn België, Frankrijk en Duitsland de eerst volgende logische stappen om heen te gaan.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!