Viral Friday Week 46/2015: man op de maan, #missadventure en katten
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van een man op de maan, #missadventure en katten in gekke pakjes. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. John Lewis Christmas Advert 2015 – #ManOnTheMoon
Het Engelse warenhuis John Lewis heeft lak aan de wetten en regels van de digitale wereld en met succes. De grossier gooit hun trage en lange commercial gewoon op YouTube en wordt daar meer dan 12,7 miljoen keer gezien. Moet digitale content niet snel en kort zijn? Blijkbaar niet wanneer je mooie, sentimentele en vooral typische kerstcommercials uitbrengt rond deze tijd van het jaar.
2. Star Wars: Battlefront Live Action Trailer – Become More Powerful
Yes, vorige week hadden we al een Star Wars video in de Viral Friday en deze week weer. Ditmaal is EA games aan de beurt om te scoren. De trailer van de game Star Wars: Battlefront visualeert mooi hoe iedereen massaal de online multi-player wereld van Star Wars induikt. Bijna alles wat met Star Wars te maken heeft, scoort. Vooral wanneer op het moment enorm populaire comedyactrice Anna Kendrick er een rol inspeelt. De trailer werd in 4 dagen tijd al meer dan 3,6 miljoen keer bekeken en daar zal het niet bij blijven.
3. THE LAB: DECOY – A portrait session with a twist
Op de derde plaats noteren we deze mooie video waarin Canon Australië kans ziet om de emotie achter fotografie te laden. Een foto is tenslotte meer dan een klik op een knop. Dat de video iets weg heeft van een van de grootste viral hits ooit nemen we Canon niet kwalijk. Wanneer de kijker vooraf weet dat de deelnemers in een video (emotioneel) getest gaan worden, is de kijker vaak geneigd het hele verhaal uit te kijken. Zo werkt dat met verhalen, we willen het einde zien. Binnen iets meer dan een week ging de video van Canon al over de 3 miljoen views heen.
4. #missadventure episode 4: “the joy ride”, starring Anna Kendrick (and Zosia Mamet)
En alweer een video met actrice Anna Kendrick. Had ik al gezegd dat ze populair is op het moment? Deze video is onderdeel van een miniserie die de actrice maakte voor het designermerk Kate Spade. Vorig jaar deed Anna Kendrick ook al de commercial voor het designermerk en doet het ditmaal weer op een enorm humoristische wijze, samen met haar hond en Girls-actrice Zosia Mamet. De video werd al meer dan 830.000 keer bekeken en maakt het merk een stukje toegankelijker voor het grote publiek.
5. TEMPTATIONS™ – Say sorry for the holidays (60sec)
Absoluut niet de meest bekeken video van het moment, maar het draait wel om katten. Katten in gekke pakjes. En dat is toch waarom het internet bestaat? Temptation (kattensnacks) speelt heel scherp in op wat wij mensen willen zien en wat mensen doen (en hun katten aandoen). Kattensnacks zijn niet voor iedereen relevant waardoor naar alle waarschijnlijkheid de views achterblijven. De video werd tot nu nog maar 57.000 keer bekeken (maar verdient wat ons betreft meer views).