7 trends voor de digitale marketeer in 2016
Het einde van het jaar 2015 komt in zicht en de mensen die mij kennen, weten dat dit het moment voor mij is om trends voor het volgende jaar te verzamelen. Dat deed ik al eerder voor 2012, 2013, 2014 en 2015. Ik heb ook dit jaar het internet weer afgespeurd voor jullie om 7 interessante trends op het gebied van online, mobiele, socialmedia- en digitale marketing te delen die in mijn beleving ook van toepassing zijn voor de Nederlandse markt. Daarnaast kom ik dagelijks in mijn werk ook gave dingen tegen waarvan ik verwacht dat ze komend jaar steeds belangrijker worden. De trends die ik zie, onstaan vaak door technologieën op een slimme manier te combineren. Dit trendoverzicht is zeker niet uitputtend, maar een mooi doorkijkje voor ons werk als digitale marketeers. Laat ook zeker in de comments jouw trends horen.
Trend 1: Meer video-advertenties dankzij autoplay
De eerste trend die in meerdere lijstjes voorkomt, is meer video advertising. De grote netwerken als Facebook en Google bieden steeds meer mogelijkheden om te adverteren met video. De autoplay bij Facebook en Twitter stelt je in staat een video-advertentie in de timeline te stoppen die automatisch afspeelt (zonder geluid) zonder interactie van de kijker. Facebook heeft de video’s inmiddels ook toegevoegd aan het Audience Network.
Bij Google verschijnen thumbnails van video’s bij de zoekresultaten. En aangezien Google eigenaar is van YouTube, kun je op dat vlak nog het een en ander verwachten, zoals video-ads in de zoekresultaten; zie de testen van een paar maanden geleden.
TrueView van YouTube is onlangs uitgebreid met TrueView for Shopping. Onderzoek van Animoto zegt dat 73 procent van de consumenten na het zien van een video een product wil aanschaffen en 96 procent zegt dat een video helpt bij de aankoopbeslissing. 71 procent zegt dat een video een positieve beeldvorming achterlaat over een merk.
En hoe lang kunnen die video’s dan zijn? Is het bij Vine 6 seconden en bij Instagram 15 seconden, de baas van Pandora denkt dat het 8 seconden moet zijn.
Bron figuur: Clickz.com
Bronnen: deaconillustrated.com, Forbes, Forbes, Animoto, Clickz, Appboy, Adweek
Trend 2: Adverteren bij Facebook duurder en succesvoller
Er lijkt maar geen einde te komen aan de dominantie van Facebook. Voor de promotie van mijn eigen digitale producten maak ik ook graag en dankbaar gebruik van Facebook. De trend die momenteel gaande is, is dat we met z’n allen iedere dag een klein beetje meer betalen, maar dat we toch de euro’s in Facebook blijven stoppen. Marketingland rekende uit dat we in het derde kwartaal van 2015 16 procent meer betaalden dan in het tweede kwartaal.
Bron figuur: Marketingland.com
Maar, en nu komt het, de click-through rate steeg met 9 procent! Vergelijk je die van het derde kwartaal 2015 met van het derde kwartaal 2014, dan is de stijging zelfs 69 procent. We betalen dus meer, maar krijgen er ook meer voor terug. Briljant spel van Facebook.
Bron figuur: Marketingland.com
Bron: Marketingland.com
Trend 3: Gek van de apparaten, dol op de mogelijkheden
Als digital marketer had je al veel keuzes voor welke apparaten je producten ontwikkelt, zoals desktop, iPhone, Android, Windows Phone, tablets en wearables. Toch komen er nog steeds meer bij – Pebble, Apple Watch, Apple TV – en bestaande apparaten – iPhone – krijgen een grotere versie, waardoor je je producten (apps) weer moet aanpassen. En dan komt Apple ook nog met een nieuw besturingssysteem iOS 9, dat in combinatie met die nieuwe iPhone 6S 3D Touch mogelijk maakt.
Daarnaast zie je dat steeds meer domme apparaten uitgerust worden met sensoren – de thermostaten en rookmelders van Nest – en dat ze in een ecosysteem gehangen worden. Daardoor onstaan weer nieuwe mogelijkheden voor partijen, zoals voor Eneco met slimme thermostaat Toon. Al die nieuwe mogelijkheden zijn natuurlijk leuk en interessant, maar vergeet nooit de waarom-vraag te stellen: waarom zouden mijn klanten met ons willen interacteren via deze nieuwe kanalen? Trendwatching.com noemt dit “contextual omnipresence”.
Bronnen: Forbes, Apple en Trendwatching.com
Trend 4: Alles genereert informatie, lang leve de data scientist
Gartner heeft voorspeld dat in 2020 25 miljard apparaten informatie genereren. Thomas van Manen schreef daar al eerder over hier op Marketingfacts. Hadden we – afgezien van Thomas H. Davenport – een paar maanden geleden nog nooit van functies als data scientists gehoord in Nederland, nu is het een van de meest gezochte beroepsgroepen bij de bedrijven die snappen waar de wereld naartoe beweegt. Kijk maar eens in deze vacaturebank.
Volgens een studie van McKinsey zou er in 2018 een tekort zijn van maar liefst 1,5 miljoen managers die in staat zijn beslissingen te nemen op basis van big data en een tekort van om en bij de 150.000 data scientists, in de VS alleen.
Bronnen: Forbes en Gartner, HBR, HLN
Trend 5: App or die, SEO in apps met spraakassistenten
Over een paar jaar is alles een app en bestaan er geen websites meer. comScore berekende onlangs dat de digitale mediaconsumptie via apps (in Amerika) inmiddels 54 procent bedraagt. De mensen die na 2000 geboren zijn, spenderen 90 uur per maand in apps en de 24-35-jarigen doen dit 82 uur per maand. Kijk je naar de tijd die gespendeerd wordt op de mobiel, dan gaat 87 procent van die tijd naar apps en nog maar 13 procent naar mobiele browsers (mobiele website). In 2013 was dit nog 80 om 20 procent.
Apps worden nóg belangrijker door ontwikkelingen als app-indexing door Google. Google introduceerde dat in 2013, maar zette onlangs de vervolgstap dat bij de ranking ook de indexatie mee gaat tellen, waardoor SEO met apps erg belangrijk is geworden. Roy Huiskes schreef er en interessant artikel over voor Chapter 42.
Maar ook de mogelijkheden van Yelp voor spraakassistent Siri op de iPhone spelen een rol in deze trend. Wil je gevonden worden met Siri, dan moet je een listing hebben bij Yelp. En Facebook doet het weer anders met hun virtuele assistent ‘M‘.
Bronnen: comScore, Flurry, Google, Chapter42, Searchengineland, Fool
Trend 6: Contentmarketing en de belofte van marketing automation en personalisatie
Contentmarketing is in de laatste jaren uitgegroeid tot een van de meest populaire, en tegelijkertijd bekritiseerde, begrippen onder marketing- en communicatieprofessionals. Marketing automation bevat een zinderende belofte: de koppeling van CRM (customer relationship management) aan je CMS (contentmanagementsysteem). Met deze koppeling krijg je inzicht in welke klanten en prospects (uit je CRM) geïnteresseerd zijn in welke onderwerpen (in je CMS). Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor de salesafdeling om de juiste gesprekken aan te gaan.
Als je deze twee onderwerpen slim combineert, heb je iets moois: de juiste boodschap via het juiste kanaal op het juiste moment bij de juiste doelgroep op de juiste locatie. En dat willen we allemaal wel toch? Want we weten allemaal dat relevantie de scoringskans sterk verhoogt. Lag de focus van marketing-automationtools in het begin vooral op e-mail, er komen steeds meer tools, zoals Hubspot, die ook social media en pushnotificaties in apps gebruiken voor de aflevering van content. Met apps heb je ook de locatie van de klant tot je beschikking, helemaal als je beacons inzet.
Datamentors heeft een stappenplan hoe je vervolgens je aanbod gepersonaliseerd bij je afnemers krijgt.
Bron: Marketingfacts, Hubspot, Business2Community
Trend 7: Omnichannel-webcare met WhatsApp en Messenger
Een paar jaar geleden dook webcare op: klantenservice via Twitter en Facebook. Dat is inmiddels gemeengoed geworden bij de meeste bedrijven. De NS doet het inmiddels al 24 uur per dag, 7 dagen in de week en behandelt per dag zo’n 1.500 tweets.
De laatste tijd zie je chat ook opduiken als kanaal – en dan vooral WhatsApp. In 2015 doken er wat voorbeelden op als 9292, Transavia en NLE. Ondanks dat er nog steeds geen officiële API van WhatsApp is, is er wel een aantal klantreactiesystemen met WhatsApp-integratie, zoals Obi4Wan. Met 9,4 miljoen gebruikers is WhatsApp in Nederland een interessant kanaal om je als organisatie op te richten. Zelfs als het gaat om advies bij recepten…
De focus van Facebook lijkt iets meer op Messenger te liggen dan op WhatsApp als het gaat om het uitbreiden van de mogelijkheden voor bedrijven. In Amerika test een aantal bedrijven de Businesses on Messenger.
Meer trends graag!
In de lijstjes die ik vond, kwam ik ook nog een paar keer augmented reality tegen en het internet der dingen. Die heb ik dit jaar maar gelaten voor wat ze zijn.
Welke trends zien jullie voor de digitale marketeer opkomen in 2016? Laat het weten in de comments!
Mark, een leuk overzicht. In dit overzicht mis ik alleen video live streaming. Zowel Periscope als Blab zijn enorm booming en ik verwacht dat dit in 2016 een nog grotere vlucht neemt.
Mooie traditie, je jaarlijkse overzichten, Mark! Eens met Maaike. Ook ik verwacht veel van live streaming. Leuk om steeds meer bekende, Nederlandse Twitter-gezichten op Blab en Periscope te zien. Als Blab zometeen een screen share-functie heeft, is het nog geschikter voor webinars. Dan zullen ongetwijfeld nog veel meer gebruikers volgen.
Punt 6: email & marketing automation? Hubspot? Waarom deze placeholder? Doet je 7 punten verhaal afbreuk. Jammer.
Opkomst van netwerken met nieuwe verdienmodellen. Denk aan Gaption enTsu die contentmakers belonen voor content. Of dit door gaat zetten op lange termijn is deels afhankelijk van reactie van grote huidige netwerken ..
@Maaike & Nathalie: bedankt voor de reactie. Eens dat we streaming video meer inzetten. Met name die webinars stijgen in populariteit. Zou een mooie 8ste trend zijn 😉
@Aldo: De trend is niet zo zeer email maar dat er tegenwoordig veel verschillende mogelijkheden zijn om klantcontact te onderhouden en dat je dat met 1 systeem wil kunnen monitoren. Email is anno 2015/2016 nog steeds een van de belangrijkste conversie en communicatiemiddelen. Hubspot is slechts een voorbeeld, er zijn ook veel anderen.
@Femke: interessante toevoeging! Het is nu nog meer een ontwikkeling dan een trend nog denk ik, maar zeker ook iets om nauwlettend in de gaten te houden. Want ontwikkelingen kunnen trends worden.
Hi Mark, eens met je top 7. Goede samenvatting. Ik wil nog wel toevoegen dat het vinden van de juiste balans tussen punt 6 en deels 7 – tussen automation en echte aandacht, tussen gepersonaliseerd en persoonlijk – hoog op mijn lijst staat.
Nuttige info, dank je wel, Mark!
@Jeroen: eens! Een goed verhaal is authentiek
@Sandra: Dank, leuk om te horen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!