Hoe creëer jij de optimale optimalisatiecultuur?
Groei op een energieke, effectieve & efficiënte manier.
Online optimalisatie is hot. Veel bedrijven zijn bezig om op een datagedreven en gestructureerde manier hun online kanalen te verbeteren of te beginnen met zo’n verbetering. En dit is niet gek. Het levert miljoenen per jaar op en het geeft een schat aan inzichten. Deze manier van werken is dus meesterlijk effectief.
Steeds vaker ontstaan afdelingen waar men bezig is met optimalisatie en testen. Hoewel deze afdelingen resultaten laten zien in concrete online groei en conversie, komt het voor dat de resultaten niet direct door de hele organisatie worden omarmd en regeert het onderbuikgevoel. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie steeds meer datagedreven gaat werken? En dat jouw ideeën sticky zijn en worden uitgevoerd?
In dit artikel beschrijf ik 11 manieren die ervoor zorgen dat jij en jouw team meer halen uit datagedreven optimalisatie en deze manier van werken op de kaart zetten binnen jouw organisatie.
Binnen het team:
1. Gezamenlijke doelen
Het is belangrijk om doelen te stellen. Waaraan dient optimalisatie bij te dragen? Het aantrekken van nieuwe klanten of behouden van bestaande klanten? Ligt de focus op sales, services of NPS-scores?
Het lijkt een schot voor open doel, maar het is belangrijk om focus aan te brengen en te zorgen voor gedeelde doelen binnen het team, zodat bekend is waar men aan bijdraagt en dezelfde belangen heeft.
2. Begin bij alledaagse problemen
Bezoekers die klagen bij de servicedesk, feedback vanuit kwalitatief onderzoek of een concurrentie-analyse. Dit zijn allemaal bronnen die waardevolle informatie geven om op te testen, resultaat te boeken en een flinke impact te halen.
3. Try, try, try
Uitproberen, leren en doorvoeren. Kort cyclische trajecten met een deadline zorgen voor energie. Daarbinnen moet de ruimte worden gecreëerd om (gedegen) van alles uit te proberen zonder consequenties, sancties of politiek. Fouten mogen gemaakt worden.
4. Open cultuur
De cultuur is open: kritische vragen kunnen en mogen gesteld worden en de nadruk ligt op snel veel leren. Daarnaast is lef nodig om de status quo te onderzoeken en individuele aannames en die van het team te testen. Hier geldt: no guts, no glory.
5. Zoom in, zoom out
In de praktijk zie ik vaak dat het testen op zichzelf een doel wordt. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar daardoor kan het voorkomen dat de inhoud van de testen kleiner en daardoor minder relevant wordt. Bijvoorbeeld het testen van de kleur van knoppen is niet altijd interessant, omdat je er relatief weinig van leert.
Het is dan van belang voor het team om uit te zoomen, overzicht krijgen van de activiteiten en opnieuw bepalen waarop getest gaat worden. Zodra een teststrategie is gekozen wordt weer ingezoomd. Het blijft hierin belangrijk om tijdens het testen regelmatig in en uit te zoomen om te weten of de activiteiten van het team volgens plan gaan.
6. Implementatie is essentieel
Winnende testen dienen snel geïmplementeerd te worden. Hierdoor creëer je resultaat in de vorm van groei of conversie en blijft je website, app of mobiele platform in verandering. Op het moment dat je resultaten uit testen niet live zet verdwijnt het resultaat, de energie en toewijding.
Binnen de organisatie:
7. Zorg voor support van het management
Binnen Online Dialogue creëren we vaak een business case om het management het nut en het effect van optimaliseren en testen te laten zien. Hierin staan de conversie en uplift beschreven in termen van omzet en impact.
Uiteraard kunnen naast het bouwen van een business case andere drijfveren belangrijk zijn. Op die drijfveren kan ingezoomd worden met behulp van testen. Een voorbeeld hiervan is: zorgen voor meer kennis over klanten.
8. Betrek andere afdelingen
Om je testen uit te voeren en live te zetten heb je andere afdelingen nodig. Zorg ervoor dat je hen op tijd betrekt, zodat er geen verrassingen ontstaan. Het is vaak handig om IT, marketing, productmanagement en de service afdeling te betrekken bij het testen. Zij kunnen voor goede input zorgen en helpen met het live zetten van testen.
9. Praat in termen van conversie, groei of andere bekende doelen
Presenteer je resultaten in duidelijke termen voor de organisatie. Bedenk wie de presentatie ziet en wat moet beklijven. Voor veel mensen is het resultaat uitdrukken in geld heel duidelijk en begrijpelijk.
10. Deel je resultaten met de organisatie
Je kunt je resultaten delen via interne meetings, boards of presentaties. Meetings werken inspirerend en leren de collega’s in de organisatie meer over de online gebruikers en hun gedrag.
11. Testen: the long run
Het kan gebeuren dat je een aantal testen doet, maar geen winnende testen krijgt. Optimaliseren en testen zijn methodes voor een langere termijn en het kan voorkomen dat er periodes zijn dat je minder succesvol bent. Blijf proberen en uitvinden. Ook testen die niet winnend zijn, kunnen heel veel inzicht geven.
Het toepassen van deze 11 manieren gaat zorgen voor energie en resultaat. Voor jouw team en de hele organisatie. Mis ik nog manieren of andere tips?