Marketingfacts lanceert Special over marketing automation

4 januari 2016, 09:00

In 2016 start Marketingfacts met Specials, waarin we maandelijks een specifiek onderwerp verder uitwerken, toelichten en analyseren. In januari staat Marketingfacts daarom in het teken van marketing automation.

De toename van digitalisering en automatisering vindt ook zijn weg in (online) marketing. Marketing automation maakt het mogelijk om veel stappen in het marketingproces of zelfs hele processen te automatiseren. Daarmee is het een grote stap naar meer schaalbaarheid, efficiency en effectiviteit in ons vakgebied. Maar wat komt erbij kijken om marketing automation in te voeren? Welke processen lenen zich ervoor en welke niet? Welke eisen stelt het aan de systemen? En welke aan de organisatie en de mensen ín die organisatie?

Marketing automation e-book

Deze vragen staan centraal deze maand. Samen met onze bloggers beantwoorden we deze vragen aan de hand van artikelen, interviews, casebeschrijvingen en how-to’s. Deze artikelen verschijnen op de website en de beste worden aan het einde van de maand gebundeld in een pdf/e-book die gratis beschikbaar wordt gesteld voor onze lezers.

Wat kan je deze maand verwachten?

In deze special verschijnen artikelen die ingaan op onder andere de volgende vragen en thema’s:

  1. Hoe formuleer je de juiste KPI’s voor marketing automation?
  2. Hoe kies je de juiste software?
  3. De do’s en dont’s van marketing automation.
  4. Wat is het verschil tussen marketing automation en emailmarketing?
  5. De valkuilen van marketing automation en hoe deze te vermijden.

3 leestips over marketing automation

Er is natuurlijk al een aantal goede artikelen over dit onderwerp geschreven op Marketingfacts. We hebben er drie voor je geselecteerd.

Marketing automation is meer dan leadmanagement – Jordie van Rijn

Het op exact het juiste moment automatisch versturen van de juiste boodschap om van een prospect een klant te maken. Dat klinkt als een marketingutopie, maar is wel wat marketing automation mogelijk kan maken. Ontwikkelingen in marketingtechnologie hebben ervoor gezorgd dat marketing automation de afgelopen jaren een vlucht heeft genomen. Het is voor organisaties steeds gemakkelijker om data aan elkaar te koppelen om zo profielen te verrijken en marketing voor de complete klantlevenscyclus van kop tot staart in te vullen.

Lees meer.

De ROI van marketing automation is helemaal niet interessant – Adwin Gerritsen

Moet je als marketeer investeren in marketing automation? Ja, je bedrijfsomzet zal met 10 tot 30 procent toenemen omdat de gemiddelde dealwaarde met 45 procent omhoog gaat en omdat je 50 procent meer ‘sales-ready leads’ gaat genereren. Daarnaast zal de salesafdeling 23 procent meer tijd kunnen besteden aan verkoopactiviteiten. Je gaat waarschijnlijk 8 procent meer campagnes produceren en daarbij bespaar je in totaal ook nog eens 15 procent op alle marketingproductiekosten. Dit is een verzameling van onderzoeksresultaten zoals gepubliceerd door toonaangevende marketingsoftwarebedrijven en analisten. Maar meer omzet betekent niet automatisch dat het verstandig is om in marketing automation te investeren; het brengt natuurlijk ook de nodige kosten met zich mee. Hoe bepaal je dan wél of marketing automation interessant is? In ieder geval niet met de ROI.

Lees meer.

E-mail & marketing automation, wat staat er op de roadmap van de Nederlandse leveranciers? – Jordie van Rijn

De ontwikkeling van e-mailmarketing en marketing automation gaat snel, heel snel. En met zo veel tools en mogelijkheden is dit voor de gemiddelde marketeer niet te overzien. De afgelopen maanden ben ik met twee andere experts bezig geweest om dit overzichtelijker te maken. Met als resultaat een totaalrapport van de functionaliteit en bedrijfsprofielen van de 110 belangrijkste leveranciers in dit domein; de E-mail and Marketing Automation Buyer’s guide.

Lees meer.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!