ReclameReview: EA Sports FIFA 16
Dit is niet zomaar een commercial, dit is een documentaire van bijna 24 minuten. Maar wel eentje die je als voetbalfan (en vast ook als gamer) graag helemaal kijkt.
Credits
EA SPORTS
Director, Creative Strategy: Mark Evans
Senior Director, Creative Strategy: Dustin Shekell
Campaign Manager: Clement Berta
Digital Product Manager: Thomas Gaidier
Director Global Product Marketing: Matt McKie
WIEDEN+KENNEDY AMSTERDAM
Executive Creative Director: Mark Bernath, Eric Quennoy
Creative Directors: David Smith, Alvaro Sotomayor, Craig Williams
Art Director: Vasco Vicente
Copywriters: Evgeny Primachenko, Alex Bower
Head of Broadcast: Production Joe Togneri
Broadcast Producer: Judd Caraway
Head of Planning: Martin Weigel
Planner: Michelle Arrazcaeta
Group Account Director: Kirk Johnsen
Account Director: Amber Martin
Senior Account Manager: Jorge Fesser
Project Manager: Loes Poot
Business Affairs: Michael Graves
FILM PRODUCTION
PRODUCTION COMPANY: BRENNINKMEIJER AND ISAACS
Director: Joe Roberts
Director of Photography: Job Kraaijeveld
Producer: David Leite
Executive Producer: Jelani Isaacs
EDITING COMPANY: WILL JUDGE EDITING
Editor: Will Judge
POST PRODUCTION: THE AMBASSADORS AMSTERDAM
Flame: Ton Habraken & Jeroen van Berkel
Telecine: Brian Krijgsman
Producer: Daphne Litjens
AUDIO POST
Sound Designer/Mixer: Rens Pluijm & Joep Meijburg
MUSIC: Stock Music
Providers: Massive Music Amsterdam Audio Network Universal Music Group
Artist / Title: FIFARO THEME SONG
Music Company: Massive Music Amsterdam
De doelstelling
Veel exemplaren van FIFA 16 verkopen.
De uitwerking
Hoe stel je jouw ideale team samen voor FIFA 16? Door gedegen onderzoek te doen natuurlijk. In deze documentaire volgen we de Britse komiek Lloyd Griffith op zijn zoektocht naar de beste spelers voor zijn team. Daarbij komt hij tegenover legendes als Messi en Giggs te staan, maar gaat hij ook te rade bij een lama en een sjamaan.
Het oordeel
Ik denk dat ze bij EA Sports heel goed snappen wat hun doelgroep wil. Als je het vanuit het oogpunt van een reclamemaker bekijkt, vind je misschien dat 24 minuten veel te lang is voor een commercial. Maar dat is het dus: je moet het niet zien als een commercial. Het is branded content waar de doelgroep graag naar kijkt. Omdat het relevant en grappig is.
Als je denkt dat 24 minuten lang is, bedenk dan eens dat kinderen en jongeren vandaag de dag urenlang naar video’s kijken waarop anderen te zien zijn terwijl ze gamen. Let wel: in die tijd hadden ze zelf ook kunnen gamen, maar ze kijken dus naar anderen die het spelletje spelen. Omdat ze er misschien iets van kunnen leren, maar vooral omdat ze het leuk vinden. EA Sports pakt precies dezelfde elementen, leerzaam en leuk, voor deze documentaire over FIFA 16.
De kijker van deze video (en ja, ik heb hem als voetbalfan ook helemaal gekeken) krijgt ook daadwerkelijk tips van de mensen die aan het woord zijn. Van spelers die genoemd worden, zijn direct de statistieken in beeld die FIFA 16 voor ze heeft vastgesteld (hoera, onze eigen Bas Dost wordt ook genoemd!). Daar kun je iets mee als gamer wanneer je een Ultimate Team wilt samenstellen. Maar zoals gezegd is het ook leuk en informatief voor de gemiddelde voetbalfan. Als deze video werd vertoond als documentaire op FOX Sports, dan zou ik hem ook kijken.
Wat mij betreft is dit branded content op het hoge niveau dat bijvoorbeeld ook Red Bull neerzet. Perfect toegespitst op de doelgroep, die toch al video’s over FIFA 16 kijkt. Dus dan kijken ze ook zeker deze video en raken ze nog enthousiaster over de game.