ReclameReview: Bloemenbureau Holland (Command Cupid)
Er is niets nieuws aan het geven van een rode roos op Valentijnsdag aan iemand die je leuk vindt. Maar de manier waarop Bloemenbureau Holland dat nu faciliteert is wel nieuw: via livestreaming-app Periscope.
Credits
Bureau: Kingsday
Productiemaatschappij: Back2Back
Regisseur: Edwin Nikkels
Mediabureau: Universal Media
De doelstelling
Mensen eraan herinneren dat ze nog bloemen moeten kopen voor hun geliefde (en natuurlijk ze verleiden om het via Periscope te proberen).
De uitwerking
Met Command Cupid kunnen romantici over de hele wereld op Periscope inloggen om @CommandCupid live te volgen in de straten van Parijs en Berlijn. Als de kijker iemand ziet lopen die zijn of haar aandacht trekt, kan hij of zij Cupido aansturen om die persoon een roos te geven.
Het oordeel
Alleen de innovatieve manier waarop Bloemenbureau Holland het geven van bloemen combineert met moderne techniek is natuurlijk al geweldig. Nieuwsgierige mensen gaan dit gewoon proberen, punt. En hoe mooi zou het zijn als er een vervolgcommercial komt (misschien volgend jaar met Valentijnsdag?) over twee vreemden die nu geliefden zijn dankzij deze actie? Het romantische idee erachter is overduidelijk.
Uiteraard kan ik best wat tegengas geven. Waarom kun je bijvoorbeeld alleen bloemen geven aan mensen die je niet kent, maar die je toevallig ziet lopen? Valentijnsdag was toch juist bedoeld om je secret crush of je (jarenlange) geliefde de liefde te verklaren? Dat komt niet echt tot uiting met deze actie, maar ik begrijp dat Periscope daar misschien ook niet de juiste app voor is.
Maar laten we dit idee vooral niet kapot analyseren. Het is gewoon een erg leuke video die vast en zeker rond zal gaan op sociale media en zo heel wat nieuwsgierige bloemweggevende gebruikers zal opleveren. Wat mij betreft is die missie nu al geslaagd, ook al is het nog geen 14 februari.