Boek over zakelijke sociale media: close, but no cigar
Uitgelezen: Zakelijke doelen bereiken met social media
Whitepapers, blogs, Slideshares, keynotes of filmpjes over sociale media? Die zijn er genoeg. Boeken over sociale media? Nog amper. De boeken díe verschijnen gaan naar alle waarschijnlijkheid toon zetten en smaak maken. Ook (of zelfs) op scholen is zo langzamerhand aan het doordringen dat sociale media geen rage zijn, dus grote kans dat de momenteel gepubliceerde boeken daar als lesmateriaal gebruikt gaan worden. Maar wie bepaalt eigenlijk ‘hoe het heurt’ op sociale media?
Als ik zo om mij heen kijk, zag en zie ik een heleboel marketing-, communicatie-, customer care-, reclame- en PR-mensen die een giant leap hebben gemaakt om de sociale media mindset te snappen, te omarmen en in de praktijk toe te passen. Het feit dat er hele vakverenigingen zijn opgericht rondom het thema, toont aan hoezeer het pionieren geblazen is en men elkaar nodig heeft om sociale media (in dit geval specifiek communities) met succes in te zetten.
Het boek Zakelijke doelen bereiken met social media van Wilco Verdoold en Marco Frijlink is voor mij een redelijke donderslag bij heldere hemel. Van de tien makers (twee schrijvers, negen experts en een stagiair) ken ik er, zegge en schrijve, drie. Maar hee, dat mag de pret niet drukken! Alsof ik iedereen ken. Hopsa, lezen dat boek.
Sociale media van 1954 tot nu
Een tijd terug heb ik een lijvige verhandeling geschreven die uitvoerig uiteenzette hoe het marketing- en communicatieparadigma zich door de jaren heen heeft ontwikkeld van ‘duw de man door de strot’ van de marktkoopman op het plein, via ‘duw de massa door de strot’ van Madison Avenue tot aan ‘laten we eerst eens een gesprek beginnen’ op sociale media.
Groot was mijn vreugd, toen bovenstaande alineatitel een heus hoofdstuk in het boek betrof. Want de historische context waarin sociale media kunnen bestaan snappen, is sociale media snappen. En natuurlijk was ik benieuwd of ik iets terug zou gaan lezen van wat ik destijds ontdekt had.
Alleen, klein puntje: het hoofdstuk gaat hier helemaal niet over. Het geeft wel degelijk goede context en uitleg, maar er is letterlijk één zin in het hele hoofdstuk te vinden over de geschiedenis van sociale media. Tip: geef je hoofdstuk dan gewoon een andere titel.
Het lijkt een futiliteit en dat is het ook, maar ik haal het aan omdat dit exact schetst wat er aan de hand is met Zakelijke doelen bereiken met social media. Qua inhoud is het namelijk grotendeels een uitstekend boek! Alleen de vorm, die rammelt aan alle kanten.
Om te beginnen is er geen keuze gemaakt of het boek een read-through of een naslagwerk moest worden. Het hangt er nu dus tussenin, wat ervoor zorgt dat je tijdens het lezen sommige thema’s wel twee of drie keer tegenkomt (want toepasbaar in meerdere situaties). Het leidde bij mij tot een recordaantal deja-vu’s, waardoor ik op een gegeven moment bang was dat ik schizofreen ofwel helderziend was geworden.
Eerst slaan…
De ‘onafgewerktheid’ van Zakelijke doelen bereiken met social media sijpelt helaas ook door in de inhoud. Een bakker die wordt geadviseerd om met appelflappen te adverteren op sociale media (not done). Het herhaaldelijk propageren van het hopeloos verouderde AIDA-model. Focussen op content en niet op de momenteel veel relevantere ‘waar-wanneer-hoe’ van content; daardoor dus geen rekening houdend met content-shock.
Het aanbevelen van consumenten-sociale-media-tools, die dus niet thuishoren in een boek over zakelijke sociale media. Twitter Search die warm wordt aanbevolen als zoek- en monitoringstool, terwijl er meer dan 27 tools zijn die dit werk vele malen beter kunnen (en in het boek nauwelijks aan bod komen).
En wat doet de afbeelding op bladzijde 19 daar precies? Net als het gros van de screenshots die als afbeelding in het boek worden gebruikt, is ‘ie te klein afgebeeld om worst van te maken. Bovendien: mag ik alsjeblieft eens een managementboek lezen waar KLM en Richard Branson NIET als best practise worden genoemd?
Oh ja, en een zeer misplaatst voorbeeld van SNS bank, door de auteurs geroemd voor het adequaat ontzenuwen van een twitterrel ergens in 2009, omtrent mogelijke problemen rondom de bank. Excuse you: drie jaar later viel ook deze club graaibankiertjes, de Nederlandse bevolking opzadelend met 1,6 procent toename van de staatsschuld (lees: 3,7 miljard euro).
…en dan kussen
Maar! It’s not all bad. Zoals gezegd, Zakelijke doelen bereiken met social media is in de dop een erg goed boek. Het gebruiken van bedrijfspersona’s, om zo praktische handvatten te geven voor meerdere bedrijfstakken, is gewoonweg briljant: hier kan iedereen mee uit de voeten.
De 5 bedrijfspersona’s
Verder staan er ontzettend veel waardevolle tips & tricks in het boek, waarvan ook ik heb geleerd! Het Social Media Business Model is een stap in de goede richting om alles nu eens in een duidelijk overzicht te hebben, hoewel nu nog te theoretisch aangevlogen en onvoldoende uitgewerkt naar praktische bruikbaarheid.
Het vertalen van de sociale media engagement pyramide naar het Social Media Ambitie Model lijkt een makkelijk kopieer-kunstje, maar je moet er maar opkomen. Bovendien heb ik het gevoel dat als je laatstgenoemde combineert met het Social Media Business Model, dat je dan puur goud in handen hebt en echt een glashelder grid rondom elke sociale media activiteit, waar en wanneer dan maar ook, kunt timmeren.
Budeco’s Social Media Business Model
Conclusie
Zakelijke doelen bereiken met social media is een ruwe diamant, die met de nodige aandacht geslepen kan worden tot een industrie-standaard. Laten we eerlijk zijn: het is natuurlijk ook een hele klus om die overload aan informatie in zo’n compact boek te vatten. Ik heb het idee dat er veel knappe koppen naar hebben gekeken, maar te weinig of niet is getest op praktische bruikbaarheid. Zoek de aansluiting met sociale media pro’s buiten de eigen first circle om het boek completer te maken, is mijn advies aan de makers.
Aan potentiële lezers: wacht met het kopen van dit boek tot de tweede druk. Met een beetje geluk sleutelen de makers er keihard verder aan en koop je dan de industry benchmark op het gebied van zakelijke sociale media.
Hartelijk dank voor deze recensie van ons boek. Natuurlijk altijd even slikken bij de kritiekpunten, maar sommige nemen we ons ter harte en over andere zouden we het liefst de lezer zelf een oordeel laten vellen. Dat is dan ook het enige punt dat we echt jammer vinden, je roept op om het boek niet te kopen.
Terwijl je zelf zegt:
– ‘Qua inhoud is het (…) grotendeels een uitstekend boek’
– ‘Het gebruiken van bedrijfspersona’s, om zo praktische handvatten te geven voor meerdere bedrijfstakken, is gewoonweg briljant: hier kan iedereen mee uit de voeten.’
– ‘Verder staan er ontzettend veel waardevolle tips & tricks in het boek, waarvan ook ik heb geleerd!’
Dus qua inhoud zijn we het gelukkig eens. En over de vorm kunnen we twisten, maar dat laten wij graag aan de lezer over 🙂
Hartelijke groet,
Marco en Wilco
Hi Marco en Wilco,
ik gun jullie natuurlijk alle inkomsten, gegenereerd met de verkoop van je boek; je hebt er immers hard aan gewerkt. Maar wel met een boek dat af is. Succes met het maken van de 2e druk! Je mag me altijd bellen voor hulp 🙂
Hola Bart! Er zijn inderdaad veel boeken. Of het ‘wat soeps’ is, is vraag 2. Sommige dingen wel, sommige dingen niet. Veel doet een dappere poging maar geeft geen complete indruk, zoals het besproken boek. Heb me wellicht een beetje kort door de bocht uitgedrukt, zal ff kijken of ik het nog aan kan passen. Dankjewel voor je aanvulling!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!