Bas Welling (WEFILM) maakt viral reclamefilmpjes “die je voelt in je buik”
Zingende brandweermannen, tweelingzussen op leeftijd die met elkaar videobellen, een emotionele speech voordat je dood bent. De campagnes van WEFILM maken zoveel indruk dat ze 200 miljoen keer zijn bekeken. Producent Bas Welling krijgt elk jaar vierhonderd verzoeken van bedrijven, of ze ook zo’n ‘viral video’ kunnen krijgen. “En we doen er maar veertig”, zegt hij.
Bas (1983) is mede-eigenaar en producer van WEFILM: een prijswinnende productiemaatschappij die zich richt op het maken van filmcampagnes die niet worden opgedrongen, maar zo spraakmakend zijn dat de doelgroep het onderling deelt.
Want creativiteit valt niet te herhalen. “Vaak willen bedrijven vooral dezelfde impact maken”, weet de ondernemer. “Viral gaan is geen doel op zich, maar een middel.”
Het geheim van WEFILM? Echte verhalen en ervaringen vertellen zonder opdringerige reclame. “Of je het in je buik voelt is een belangrijke graadmeter”, zegt Welling.
Bekijk deze aflevering op 7Ditches.tv