Op de leestafel: dalende suikerspiegels, zielloze koopgoten en dode eenhoorns
Wow, you gotta love the new Facebook reactions. Like, even when you’re sad or angry, right? Haha! De Facebook-emoji’s hielden onze emoties lekker bezig deze week. Maar in gelukkig was er ook nog anders nieuws, over dalende suikerspiegels, rete-innovatieve A-merken, falende personalisatie, zielloze koopgoten en dode dieren waarvan je niet eens wist dat ze leefden. Namens ons en Buzzcapture: veel leesplezier en geniet van je weekend!
Wat de wereld vindt van Facebook Reactions (Dutch Cowboys)
Nog niet zo lang geleden was de ganse Twitter-timeline in rep en roer toen het bedrijf besloot de fav-ster in te wisselen voor het love-hartje. Dus als Facebook z’n likebutton aanvult met nieuwe reactiebuttons… ook. En dus zien marketeers en creatieven zich genoodzaakt inhakers de wereld in te slingeren. En dit overzicht van inhakers laat mooi zien hoe ‘creatief’ die creatieven nou eigenlijk zijn.
De meeste marketingafdelingen draaiden echter weer overuren om er op een ‘hilarische’ manier op in te haken. Waar de meeste creatieven het over eens zijn is dat Facebook er nog wel wat buttons bij had mogen maken, zoals het bierdopje van Heineken, die er natuurlijk weer snel bij waren.
Wat paginabeheerders moeten weten over Facebook reactie-emoticons (Likeconomics)
De belangrijkste vraag die alle socialmediamanagers bezighoudt na de introductie van de nieuwe Facebook-reacties, is of een ‘sad face’ negatieve impact kan hebben op het bereik van hun content. Dat lijkt mee te vallen. Vooralsnog.
Dus een wow, een love, een sad of een angry tellen op dit moment gewoon als een like en zijn dus allemaal positief voor het bereik van je posts. Echter geeft Facebook wel al aan dat ze in de toekomst wel degelijk het Nieuwsoverzicht van gebruikers zullen beïnvloeden.
Producten met veel suiker verliezen terrein (NOS)
Suiker is het nieuwe vet. Niet alleen letterlijk als je het eet, maar vooral in de voedingsindustrie. Want mensen laten steeds vaker suikerhoudende producten staan en liggen in de schappen. Tenminste, daar lijkt het op – een duidelijk verband is nog niet aangetoond. Maar…
Toeval of niet, meer merken die producten met veel suiker maken, zien hun omzet teruglopen. Toetjesmaker Mona bijvoorbeeld (omzet -10 procent), Danone (-2 procent), broodbelegfabrikant De Ruijter (-3 procent), koekjesproducent Lu (-8 procent), suiker- en stroopfabrikant Van Gilse (-11 procent) en frisdrankenmerken als Appelsientje (-7 procent), Fanta (-4,5 procent) en Roosvicee (-16 procent).
Crisis voorbij, A-merken groeien weer harder dan huismerken (NOS)
Merken zitten dus met een suikercrisis, maar voor A-merken lijkt de financiële crisis in ieder geval voorbij: de verkopen zitten weer in de lift. Een die lift gaat sneller dan die van de huismerken, bovendien. En dat komt allemaal door de enorme innovatiekracht van A-merken, want shampoo! En rijstwafels! En, hou je vast, mueslirepen! <insert Facebook wow-button>
Dat de A-merken weer in de lift zitten, is vooral te danken aan succesvolle innovaties. “Tijdens de crisis hebben veel bedrijven bezuinigd op het ontwikkelen van nieuwe, succesvolle producten. Maar die innovatie heb je gewoon nodig om te groeien. Nu zie je dat de innovaties weer terug zijn.” Als voorbeelden noemt ze de shampoos van Andrélon, rijstwafels van Zonnatura en havermout-muesli-repen van Quaker.
P.S. Leuk spelletje voor in de huiskamer: welk A-merk werd in 2015 het best verkocht in de supermarkt? Het antwoord zal je verbááázen! (Mij wel, in ieder geval…)
Bloggen: ken jij de (on)geschreven regels? (Frankwatching)
Hoewel bloggen een minder ‘strikt’ karakter heeft dan bijvoorbeeld journalistiek, moeten ook bloggers zich aan wetten en regels houden om niet in de problemen te komen. In haar boek ‘Wetboek voor bloggers’ beschrijft jurist Charlotte Meindersma aan welke wetten en regels bloggers zich moeten houden, maar ook tips over hoe je een blog start, je een schrijfstijl ontwikkelt, et cetera. Deze recensie van het boek geeft alvast wat tips uit het boek prijs.
Daarnaast is het doel van de auteur niet alleen om je te behoeden voor veelgemaakte fouten, maar brengt ze je ook handige tips en tricks bij: “Wist je trouwens dat, als je zorgt voor 250 eigen woorden binnen je gecureerde blogartikel, Google je artikel als een nieuw, eigen artikel aan zal merken? Dat is voor je eigen SEO weer extra gunstig,” vertelt Charlotte in haar boek.
Haarlemse V&D’er hit op internet; binnen één week nieuwe baan (NOS)
Elk drama kent z’n feel good stories, zo ook de ondergang van V&D. Veertig jaar repareerde Kick van der Weele horloges in het warenhuis in Haarlem, voordat ook hij op straat stond. Maar dankzij een interview in het Haarlems Dagblad vond hij snel nieuw emplooi bij een juwelier 100 meter verderop.
Van der Weele zit enigszins beduusd aan tafel bij zijn nieuwe werkgever, die nog geboren moest worden toen hij al achter de toonbank stond. “Ik ging ervan uit dat ik nooit meer een baan zou vinden. Wie wil er nu een werknemer van 58 jaar.”
Bedrijven minder goed in personalisatie dan gedacht (Emerce)
Dit artikel heb ik speciaal voor jou uitgekozen, omdat ik weet dat jij het interessant vindt. Klopt, hè? Zie je wel. Maar andere merken en bedrijven zijn een stuk minder bedreven in personalisatie. En eigenlijk wist jij dat zelf ook allang, natuurlijk.
Next-level personalisatie moet aanvoelen als een één-op-één ervaring. En om dat te bereiken is meer nodig dan slechts segmentatie. De sleutel is marketing automation. Maar bedrijven doen daar nog slechts mondjesmaat aan. Zo gebruikt slechts bijna de helft van alle ondervraagden enige vorm van predictive analytics voor personalisatie.
Zielloze koopgoten (Metro)
Mooie column van Luuk Koelman, die het omvallen van retailformules als Scapino en Perry Sport als een kans ziet voor gemeenten en kleine ondernemers om de binnenstad terug te veroveren.
Trouwens, het verdwijnen van al die consumptiefabrieken is helemaal geen klap voor binnensteden. Het is juist een zegen! De faillissementen, ze zijn als een najaarsstorm die de boom verlost van zijn dorre takken. Eindelijk een kans op vernieuwing!
De 6 grootste valkuilen voor ondernemers (Sprout)
De helft van alle ondernemers haalt z’n eerste lustrum niet, omdat ze in een van de in dit artikel benoemde valkuilen trappen. Volgens dit artikel.
Groot denken is goed. En om te groeien, heb je financiering nodig. Bedenk alleen wel dat financiering een middel is en geen doel op zich. Sommige ondernemers zijn helaas meer gefocust de financiering dan op de werkelijke ontwikkeling van de business.
Site brengt bubbel Silicon Valley in beeld: 10,7 miljard aan waarde vervlogen (Volkskrant)
Loopt de start-up bubble net zo hard leeg als aan het begin van dit millennium? Dat beeld krijg je wel als je kijkt naar de nieuwe website Downroundtracker. Deze website brengt uitverkooprondes van aandelen in startups in beeld. Zo blijkt dat andere bedrijfje van Twitter-CEO Jack Dorsey vorig jaar 2,9 miljard dollar aan waarde te zijn verloren. Maar er liggen meer dode eenhoorns aan de horizon en vooral de medewerkers van die bedrijven zijn daarvan de klos.
Hun aandelen in het bedrijf, een start-up belofte die veel werknemers naar Silicon Valley lokt, kunnen bij een koersval in één klap waardeloos worden. Toen het bedrijf Good Technology na een eerdere waardering van 4.3 miljard voor veel minder aan Blackberry werd verkocht, werden eerst topmannen en topvrouwen uitbetaald in aandelen die nog steeds miljoenen waard waren, maar bleven medewerkers met lege handen achter.