Kleine adverteerders in het nieuwe AdWords, e-mail in 2016 en het zelfreinigende Twitter

12 maart 2016, 09:00

Elke week leggen wij in samenwerking met Buzzcapture de meest gedeelde artikelen op de leestafel. Met deze week aandacht voor vrouwelijke ondernemers, mannelijke topmannen die ’topvrouwelijke’ vragen krijgen, de Nederlandse e-commerce die uit z’n dak gaat en WhatsApp dat zich opwerkt tot filesharing platform. En natuurlijk nog veel meer, dus veel leesplezier!

Wij stelden topmannen de vragen die topvrouwen altijd krijgen (NOS)

Ein-de-lijk. De NOS durfde het aan om de vragen die topvrouwen als Benedicte Ficq en Olcay Gulsen vaak krijgen ook eens voor te leggen aan hun mannelijke collega’s. Vragen als “Hoe combineer je een drukke baan met je privéleven?” en “Ben je tekortgeschoten als ouder?” dus.

“Dit interview wordt wel heel privé.”

Vrouwelijke ondernemers maken inhaalslag (CBS)

Hopelijk dat zo’n stuk als hierboven ertoe leidt dat vrouwen nog eerder durven te gaan ondernemen. Het percentage vrouwen dat een bedrijf begint, stijgt momenteel namelijk wel, maar om nou te zeggen dat het hard gaat… In 2007 was 31 procent van de ondernemende starters vrouw, in 2014 37 procent.

Vrouwelijke ondernemers beginnen relatief vaak een webwinkel, een management- en organisatieadviesbureau of een bedrijf in haar- en schoonheidsverzorging. Daarnaast gaan ze relatief vaak als zelfstandige in de (thuis)zorg aan de slag. Het aandeel ondernemersvrouwen in de totale bedrijvenpopulatie bedroeg 34 procent.

Nieuwe zoekresultaten AdWords: ‘get big, get niche or get out’ [onderzoek] (Frankwatching)

De zoekresultaten van Google op de desktop hebben een opfrisser gehad, daarover las je waarschijnlijk al eerder. Volgens onderzoek van Maxlead onder 20 grotere eigen klanten, wordt vooral de kleine adverteerder de dupe van de wijzigingen.

‘Get big, get niche or get out’ is het devies aan de kleine adverteerders. Zorg dat je je Google AdWords-strategie goed insteekt op thema’s die belangrijk zijn in de customer journey van jouw klanten. Focus op upper-funnel en longtail-zoekwoorden, vergeet de dure high-volume-categorieën.

Nederlandse e-commerce door het dak: 16 miljard euro omzet in 2015 (Emerce)

Nederlandse consumenten hebben in 2015 16,07 miljard euro uitgegeven voor ruim 142 miljoen online aankopen. De bestedingen stegen daarmee 16,1 procent ten opzichte van 2014, in aankopen was de stijging 17,4 procent.

De groei van het online kanaal komt voornamelijk door een stijging in de uitgaven aan producten, zoals voeding, speelgoed en fashion. In totaal gaf de Nederlandse consument in 2015 online ruim 8,41 miljard uit aan de aankoop van producten, 21,9 procent meer dan vorig jaar. De uitgaven aan diensten, zoals reizen en eventtickets, laten een groei zien van 10,3 procent.

Nieuwe functies in WhatsApp maken de App weer handiger (Dutch Cowboys)

Met een update van de app manoeuvreert WhatsApp zich in het vlak van filesharing. En daar hoort op cloud-opslag bij.

Zou kun je nu met Whatsapp PDF-bestanden, foto’s en video’s ontvangen en versturen van andere apps waaronder ICloud Drive, Google Drive, Dropbox en Microsoft OneDrive die je op je smartphone hebt geïnstalleerd.

E-mail in 2016: wat zijn de laatste ontwikkelingen? (Emerce)

E-mailmarketing is al zo oud als de weg naar Rome. Of de weg naar De Digitale Stad in ieder geval. Maar ook in 2016 zijn er nog volop ontwikkelingen te herkennen, zoals het gebruik van video & gif-animaties, media queries in Gmail, nadruk op segmentatie, personalisatie en automation en de opkomst van mobile-first en zelfs mobile-only.

53 procent van de e-mails worden geopend op een mobiel apparaat (Campaignmonitor.com). Zo zegt Campaign Monitor in een artikel: ‘Email with mobile-ready design is no longer a nice to have, it’s a must have.’

In Amerika kun je vanaf vandaag je vrienden recenseren (NOS)

Eind vorig jaar werd Peeple aangekondigd, een app waarmee je je vrienden kunt recenseren. De app werd al snel ‘Yelp voor mensen’ gedoopt en kreeg veel kritiek, vooral op ethisch vlak. Nu de app daadwerkelijk gelanceerd is, lijkt het alsof de makers zich die kritiek hebben aangetrokken. De vraag is of de app nu überhaupt wel gebruikt gaat worden.

Schuurmans betwijfelt of ‘Peeple’ veel aanhangers zal krijgen. “Het is te omslachtig. Apps als Tinder, Happn en Grindr zijn heel eenvoudig en daarin zit het succes.”

Onderzoek: twitteraars ontkrachten onjuiste geruchten razendsnel (de Volkskrant)

Twitter is een snel, realtime medium. Dat maakt dat verhalen zich snel kunnen verspreiden. En niet altijd blijken die verhalen te kloppen. Gelukkig blijkt dat in die gevallen de Twitter-menigte ook een zelfreinigend karakter heeft, want geruchten die aantoonbaar onwaar zijn, worden snel rechtgezet, zo blijkt uit een onderzoek.

‘Samen reconstrueren ze het verhaal’, aldus Jong. ‘Factchecking lijkt wel een spelletje geworden – een wedstrijd wie als eerste overtuigend bewijs kan leveren.’

Meerkat stopt met livesteamen (Emerce)

Willen we minder Meerkatten? Kennelijk, want de app stopt met livestreaming. Meerkat was weliswaar de eerste van de huidige generatie livestreaming-apps, maar ja…

Aanvankelijk maakte Meerlat gebruik van Twitter om gebruikers met elkaar te verbinden. Twitter, die Periscope aan het ontwikkelen was, stak daar vrijwel onmiddellijk een stokje voor. Inmiddels is ook Facebook begonnen met livestreamen.

Proef met online identificatie iDIN gestart (Emerce)

Naast DigiD is er nu een tweede dienst om je online te identificeren, deze keer afkomstig van de banken: iDIN.

Het gebruik van iDIN lijkt sterk op dat van iDEAL. Om met iDIN te kunnen inloggen op Mijn Belastingdienst moet de identificatiedienst eenmalig via internet worden geactiveerd voor gebruik bij de overheid. Daarna kan bij volgende bezoeken aan Mijn Belastingdienst zonder omwegen, direct met iDIN worden ingelogd.

WVTLK

Hoe zat het ook alweer met zij, hen en hun?

Jarón Barends legt het op fantastische én komische wijze uit.

ZIJ GEVEN HUN HUN HUN HEN

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!