Marketing events: bij welke neem je meer mee naar huis dan een stapeltje visitekaartjes?
Zijn marketing events onderhevig aan inflatie?
Als Marketingfacts bloggers krijgen we een enorm aantal uitnodigingen voor weer een nieuw evenement over de laatste trends, de beste tactieken en gaafste cases. Ik ben regelmatig bij die events, al dan niet als blogger. En er moet me iets van het hart: in werkelijkheid valt dat ‘laatste’, ‘beste’ en ‘gaafste’ vaak erg tegen. Vindt er de laatste jaren steeds meer inflatie plaats in de kwaliteit van marketing evenementen?
Never a dull moment in marketing. En gelukkig maar. Het vak is in beweging; meer dan ooit, als ik een aantal recente interviews met CMO’s mag geloven. Bij beweging hoort educatie; van elkaar leren, elkaar inspireren. En ook dat zit wel snor. Als Marketingfacts bloggers krijgen we een enorm aantal uitnodigingen voor weer een nieuw evenement over ‘de laatste trends’, ‘de beste tactieken’ en ‘de gaafste cases’.
Ik ben regelmatig bij die events, al dan niet als blogger. En er moet me iets van het hart: in werkelijkheid valt dat ‘laatste’, ‘beste’ en ‘gaafste’ vaak erg tegen. Was dat altijd al zo? Vindt er de laatste jaren steeds meer inflatie plaats in de kwaliteit van marketing evenementen? Of ben ik gewoon een verwend kreng?
ROI van events
We hebben onze mond vol van return on investment. Of het nu gaat over online advertising, betere service voor onze klanten of – zoals laatst – de monetaire waarde van onze PR-inspaningen. En vaak zijn die discussies terecht. Maar wanneer heb jij je voor het laatst druk gemaakt over de ROI van je ‘opleidingsbudget’? Want, in alle eerlijkheid: hoe vernieuwend zijn de verhalen nou op al die congressen over digital marketing, denken als een lean startup of de optimale customer experiences?
‘Wat vinden jullie van al die marketing events?’
Ik vroeg me af: wat mag je verwachten van een event van Adformatie over een specifiek onderwerp als customer journey mapping? Waarom zou je betalen voor een dagje Whatsapp voor bedrijven? Leer je daar echt nieuwe dingen? Ik vroeg rond op Linkedin en Twitter: wat vinden jullie nou eigenlijk van die enorme hoeveelheid aan markting events? Voegen die iets toe? Welke wel? En welke niet? Ik kreeg in totaal zo’n 30 reacties, van freelancers tot en met managers bij corporates, met opvallend veel consensus: niemand vindt de grote commerciële events inhoudelijk iets toevoegen. Wel zijn het vaak aardige netwerkmogelijkheden. Ook frappant: vrijwel iedereen wilde anoniem blijven: “Anders krijg ik nooit meer een gratis kaartje”.
Meer dan visitekaartjes
Natuurlijk zijn vakevenementen mooie netwerkmomenten. Maar waar neem je meer mee naar huis dan een stapeltje visitekaartjes? Cases die je echt inspireren voor die eerste stap, inzichten waar je mee verder kunt… Volgens mijn respondenten kom je dan vooral uit bij de meer gefocuste vakbewegingen als PIM, DDMA of het nieuwe platform CX circle. Hoe komt dat? Ik vroeg het Olaf Ouwerkerk, die bestuurslid is bij zowel CX circle als PIM.
Ouwerkerk: “Waar het verschil zit? Misschien dat wij geen sponsoren tevreden moeten houden? Beide besturen bestaan uit vakidioten die intrinsiek gemotiveerd zijn om hun vakgebied naar een hoger niveau te tillen.” Ouwerkerk vertelt dat het bestuur van CX circle bijvoorbeeld voor het komende event over ‘customer journeys en verder‘ (op 5 april, red.) zelf de sprekers heeft benaderd. “Natuurlijk krijgen we daarvoor tips uit ons netwerk, maar we selecteren sprekers op basis van hun expertise en zonder aanwijzingen van iemand die ons daarvoor betaalt. Een ander verschil met sommige andere evenementen is dat we er geen geld mee hoeven te verdienen. Beide communities zijn stichtingen zonder winstoogmerk.”
Deel jouw ervaringen
Wat zijn jouw ervaringen met marketing events? Waar heb je veel van geleerd? Welke bleken drijfzand?