Periscope in Nederland: ruim 60.000 gedeelde streams in het eerste jaar

26 maart 2016, 09:00

Periscope viert binnenkort haar eerste verjaardag. Mensen die werkzaam zijn in de marketing en communicatie hebben ongetwijfeld gehoord over de enorme belofte van het platform. Er zijn weinig gebruikscijfers bekend en daarom probeer ik in dit artikel te achterhalen hoeveel Nederlanders na een jaar gebruik maken van Periscope.

Ruim 60.000 streams gedeeld in eerste jaar Periscope

In het afgelopen jaar hebben 17.411 gebruikers in een tweet gedeeld dat ze ‘Live op Periscope waren’. Vanaf juni 2015 wordt deze tekst bij Nederlandse gebruikers standaard meegegeven met Tweets. In onderstaande grafiek van Buzzcapture is te zien dat er in de maand februari 2016 een recordaantal Nederlandse (en een klein deel Vlaamse) streams zijn gedeeld via Twitter.

Wanneer dit tempo in maart doorzet (nog lopend), zullen er voor het eerst meer dan 10.000 streams gedeeld worden in Nederland en Vlaanderen via Twitter. In totaal zijn er 62.163 streams gedeeld op 22 maart 2016. De gemiddelde Nederlandse periscoper is tussen de drie of vier keer live gegaan. Dit betekent dat de populariteit toeneemt en ten opzichte van de eerste maanden is het aantal streams nu verdubbeld:

Werkelijke gebruikscijfer ligt hoger

Veel Periscopegebruikers delen de stream via Twitter, maar uiteraard blijft een deel van Periscope buiten de radar. De vrouw die het afgelopen jaar de meeste Periscopestreams uitzond is Maaike Gulden. Zij geeft aan dat het aantal Periscope gebruikers in werkelijkheid hoger ligt: “Omdat niet iedereen de uitzendingen ook deelt op Twitter. Vooral veel jongeren delen hun uitzendingen niet via Twitter, maar er zijn ook zakelijke gebruikers die geen Twitteraccount hebben. Terwijl als je het zakelijk inzet, Twitter en Periscope elkaar enorm kunnen versterken. Daarnaast is het ook echt een platform om een wereldwijd publiek te bereiken. Een mooi voorbeeld daarvan is Chocolate Johnny. Een chocolatier uit Sydney die via Periscope nu ook de Amerikaanse markt veroverd heeft. Of Alex Pettitt, voor Periscope had nog nooit iemand van hem gehoord. Inmiddels reist hij de hele wereld over en adviseert merken als de BBC, Red Bull. Adidas en Virgin.”

Zelf gebruik Maaike Periscope omdat het snel en gemakkelijk is. “Je hebt geen kennis van techniek nodig. Met een druk op de knop ben je live en kun je anderen deelgenoot maken van je activiteiten. Ik deel zelf vooral veel social media en Periscope tips via dit kanaal. Ik merk dat het een krachtig kanaal is om waardevolle relaties op te bouwen omdat het interactief en authentiek is. Mensen kunnen je zien en horen en direct interactie met je aangaan.”

Ook past Periscope in de trend naar visuele content: “Daarnaast zie je op internet een verschuiving van tekst, naar plaatjes naar video en nu ook steeds meer live video. Ik verwacht de komende jaren dat er steeds meer livestreaming ingezet gaat worden omdat de techniek steeds gemakkelijker wordt en je daarmee een trouwe community opbouwt. Mensen zijn het beu om alleen maar de beste versie van jou te zien op Facebook of YouTube. Periscope is live en heel interactief. Wel komen er steeds meer kanalen bij waardoor de aandacht steeds meer versnipperd raakt.”

De Cirkel

Een boek dat vaak ‘het 1984’ van deze tijd wordt genoemd is De Cirkel van Dave Eggers. In dit boek speelt livestreaming, wat Periscope ook is, een grote rol. Er wordt stilgestaan bij de voor- en nadelen van livestreaming. Het heeft heel veel voordelen als je snel live mee kunt kijken met diverse livestreams over de hele wereld. Omdat camera’s steeds kleiner worden hoeft het niet eens op te vallen dat er livebeeld mee loopt. Op dit moment is het gebruik in Nederland nog relatief laag, maar er zijn al een aantal cases waarbij Periscope een rol speelde in de nieuwsvoorziening.

Tijdens Pinkpop mochten de concerten van Robbie Williams en Muse niet uitgezonden worden door de NPO. Er werd toch gefilmd door een meisje op rij 1 en zo konden wereldwijd duizenden mensen in goede kwaliteit alsnog meekijken. (bron: NOS).

Rianne Schuurman was toevallig aanwezig bij de ontruiming van de Jumbo-supermarkt in Groningen en ontpopte zich in no-time tot een heuse burgerjournalist én internetfenomeen nadat ze ter plekke een Periscope-uitzending was gestart. Al snel volgden honderden mensen haar verslag. De succesformule? Oprechte nieuwsgierigheid, liefde voor haar volgers en de nodige zelfspot. (bron: NOS)

In Amerika filmde een dronken vrouw haar rit naar huis en dit bericht werd in alle grote Nederlandse media overgenomen (bron:nu.nl).

Toekomst van livestreaming

Periscope werd enkele weken na de app Meerkat gelanceerd door Twitter. De strijd met Meerkat is door Periscope in haar voordeel beslist. In maart lanceerde Facebook haar livestreamingsdienst, waarmee alle streams zichtbaar worden in je timeline. Een grote mogelijkheid dus om onder de aandacht te komen van al je fans.

Ik vroeg Maaike Gulden of Facebook de strijd van Periscope gaat winnen: “Facebook live is natuurlijk nog nieuw dus iedereen wil dit uitproberen. Of ze uiteindelijk gaan winnen is dus nog even afwachten. Op Facebook communiceer je met je eigen community, met de mensen waar je al een connectie mee hebt, je klanten of vrienden en het voordeel is dat de opname langer dan 24 uur online blijft. Van alle sociale media is Twitter het meest openbaar en daarmee bereik je dus meer mensen buiten je eigen netwerk. Bovendien vind ik persoonlijk de interactie leuker op Periscope omdat de comments echt in beeld verschijnen en daarmee onderdeel zijn van de uitzending. Bij Facebook verschijnen die onder de opname en maken daardoor niet direct onderdeel uit van de uitzending. Bovendien kun je de opname van een Periscope uitzending ook hergebruiken waardoor deze ook langer dan 24 uur beschikbaar blijft.”

Als de voorspelling van De Cirkel klopt (en tot nu toe lopen ze ver voor), dan speelt over tien jaar livestreaming een grote rol. Nu Twitter (Periscope) en Facebook beide vol inzetten op livestreaming is het wachten op de grote doorbraak in Nederland. Vermoedelijk lachen we over een jaar of drie hard om de gebruikscijfers in dit artikel en zijn er al honderdduizenden Nederlandse gebruikers. Mocht je het artikel dan lezen: groetjes uit 2016!

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!