Branded YouTube: deze reismerken brengen het vakantiegevoel bij je thuis
Omdat 2016 hét jaar van de videomarketing wordt, bied ik in een serie blogposts inspiratie uit het buitenland en deze week ook uit eigen land: hoe zetten merken videomarketing strategisch in? In dit vijfde deel gaan we op reis!
KLM snapt hoe YouTube werkt
Waarom:
- goede, creatieve content;
- houden rekening met allerlei doelgroepen;
- de hero-hub-hygiene-strategie zorgt voor een goed fundament.
Virals, formats en hygiene-content; de strategie van KLM is zoals je hem op veel YouTube-kanalen ziet. Simpel, maar het werkt altijd. Scheelt ook dat ze leuke verhalen vertellen die ze goed verpakken. En het volgen van de hero-hub-hygiene-strategie van Google heeft succes: 79.250 abonnees en 90,5 miljoen weergaven, verdeeld over 444 video’s.
Wat ik knap vind, is dat hun hero-content (de toppers, de virals) een sterke commerciële boodschap heeft, maar toch deelbaar blijft. De voorbeelden kennen we natuurlijk wel. Denk maar aan de Orange Experiences die ze rond Koningsdag maken en de Tile & Inspire-campagne. Mijn favoriet blijft wel de Lost & Found-video:
Maar goed, deze voorbeelden kennen we. Interessanter is hoe KLM het eigen kanaal verder heeft opgebouwd. Ten eerste: om zoekverkeer te krijgen produceren ze video’s over reisbestemmingen, hygiene-content dus. Natuurlijk vooral om passagiers een indruk te geven van een bepaalde plek. Maar dat ze mensen meepakken die via Google of YouTube zoeken op een bepaalde bestemming, is mooi meegenomen.
Daarnaast leggen ze ook nog een laag seriematige videocontent op hun YouTube-kanaal, de hub-content. Denk dan aan de behind-the-scenes-serie KLM Cockpit Tails en een serie met de mooiste surflocaties ter wereld. Deze video’s zorgen ervoor dat kijkers langer op het kanaal blijven, ze boeien als je de doelgroep bent.
Ook slim, en deze aanpak komt bij meer branded YouTube-kanalen terug, zijn video’s speciaal gemaakt voor kinderen. KLM heeft ook 5 video’s waarin Bluey in een soort Planes-achtige animaties allerlei avonturen beleefd.
En ook dit is een succes! De kerstvideo heeft al bijna één miljoen views. Maar bekijk ook vooral al de andere content die ze op hun YouTube-kanaal aanbieden.
Bekijk het YouTube-kanaal van KLM.
Visit Florida, een encyclopedie van dingen die je in Florida kan doen
Waarom:
- dit toerismebureau biedt een compleet overzicht van dingen die er te doen zijn in Florida;
- slim format dat gericht is op één specifieke doelgroep.
Ook als reisbestemming kan je op een effectieve manier videomarketing toepassen. Visit Florida is daar het perfecte voorbeeld van. Zij hebben op hun YouTube-kanaal een soort encyclopedie van, op dit moment, 1.169 video’s gemaakt van alle dingen die je in Florida kan doen. Het mooie is dat je dit soort content maar één keer hoeft te maken, het blijft relevant. Daytona Beach zal bijvoorbeeld de komende decennia niet heel veel veranderen:
Visit Florida heeft hun YouTube-kanaal in meerdere thema’s ingericht, zoals stranden, attracties, sport, cultuur, eten en nog veel meer. Alle video’s zijn een paar minuten lang, waardoor je dus heel snel een impressie krijgt van het onderwerp van de video. Wil je je oriënteren op Florida, dan is dit hele waardevolle informatie. De video’s zeggen namelijk net genoeg om te kunnen bepalen of je iets leuk gaat vinden of toch overslaat.
Het toerismebureau van Florida laat daarnaast Emeril Lagasse, een bekende Amerikaanse chef-kok, een aantal, vooral, culinaire hotspots afgaan. Het goede aan Emeril is, is dat hij de verpersoonlijking is van een van de doelgroepen van Visit Florida: mensen van 50 jaar en ouder gaan naar Florida om leuke dingen te zien en om lekker te eten. Ook hier weer korte video’s, maar wel content die voor de doelgroep informerend en leuk is om naar te kijken.
Bekijk het YouTube-kanaal van Florida.
Expoza Travel, een gemiste kans voor alle reisorganisaties
Waarom:
- omdat elke reisorganisatie dit eigenlijk zelf zou moeten doen.
Ze hebben helemaal niks met de reisindustrie, de mannen en vrouwen van Expoza. Maar ze weten wel heel goed dat je een groot publiek kunt bereiken met YouTube, als je maar slim bent. En dat zijn ze bij Expoza. Het Amsterdamse bedrijf (disclaimer: ik ken het bedrijf niet persoonlijk) zorgt er, kort door de bocht, voor dat hun klanten geld kunnen verdienen met YouTube-advertenties. Die kennis passen ze ook toe met een aantal kanalen in eigen beheer. Het travel-kanaal is slechts een van een paar soortgelijke kanalen.
Waarom dan dit voorbeeld? Eigenlijk weer om te laten zien dat videomarketing en YouTube niet moeilijk hoeven te zijn:
- Pak een onderwerp.
- Verzin een haakje, in dit geval: we laten een algemene indruk zien van reisbestemmingen.
- Duik Google Adwords in om erachter te komen waarnaar mensen zoeken.
- Cureer beelden via YouTube en monteer die in één video.
- Publiceer.
En moeten de video’s dan goed zijn? Nee, maar ze dienen wel het doel: een algemene impressie krijgen van een reisbestemming. Kijk maar:
Is het succesvol? Ja! 1.045 video’s en 18.514.202 weergaven. En dan krijg je 1 euro voor 1.000 tot 5.000 videoweergaven. Dat is dus 3.700 tot 18.500 euro advertentie-inkomsten. Netjes toch? Maar eigenlijk vooral een gemiste kans voor alle reisorganisaties. 18,5 miljoen saleskansen, dat lijkt me toch een mooie basis om reizen op te verkopen.