Hoe helpt CRM je beter te delegeren? #adv
Als ondernemer kan het moeilijk zijn om je werk los te laten. Stiekem wil je gewoon alles zelf doen, dan weet je tenminste dat het goed gebeurt. Die mate van betrokkenheid is mooi, maar onhoudbaar op de lange termijn. Vroeg of laat moet je leren delegeren. CRM kan daarbij een verrassend krachtig hulpmiddel zijn. In ons ebook lees je hoe je teamwork en tools kunt inzetten om daarbij de beste resultaten te behalen.
Goed delegeren is een gedeelde succeservaring: je medewerkers krijgen meer kansen, jij put vertrouwen uit hun prestaties.
Waarom is delegeren belangrijk?
Delegeren is een essentiële vaardigheid voor elke leidinggevende. Het alternatief? Direct betrokken blijven bij alles wat in je onderneming gebeurt. Met alle risico’s van dien:
Je persoonlijk leven gaat eronder lijden
Lange dagen, korte nachten, onbestaande weekends en meer stress dan je aan kan: op den duur zijn die nare gevolgen onvermijdelijk als je het laken helemaal naar jou toe blijft trekken. Van je gezinsleven is nauwelijks nog sprake. Work-life balance zei je
Je prestaties gaan eronder lijden
‘Wat ik zelf doe, doe ik beter’ – tot je met 101 dingen op een dag bezig bent. Opeens neem je niet meer de beste beslissingen en zie je wel eens iets over het hoofd. Te veel dagdagelijkse taken op je bord maken het ook moeilijk om strategisch vooruit te denken.
Je kan niet in alles uitblinken
Misschien ben jij van alle markten thuis en ben jij de ondernemer die alles kan. Mooi zo! Maar dat is weinigen gegeven. Op vlakken waar jij niet uitblinkt, doet een ander dat wel. En wat jij vandaag heel erg goed kan, kan je morgen ook een ander leren.
Je benut je menselijk kapitaal niet ten volle
Je team heeft vertrouwen nodig om te presteren. Een interessant takenpakket, enige verantwoordelijkheid en de kans om te leren, spelen daarbij een grote rol. Zo krijg je de gemotiveerde, performante medewerkers die je in de eerste plaats wou aannemen.
Hoe helpt een CRM je makkelijk delegeren?
Goed delegeren is een gedeelde succeservaring: je medewerkers krijgen meer kansen, jij put vertrouwen uit hun prestaties. Zo kan jij je beter focussen op je kerntaken.
Wil dat zeggen dat je je personeel aan zijn lot overlaat? Allesbehalve! Je wilt uiteraard ten allen tijde het overzicht bewaren, zonder je met werkelijk alles te gaan bemoeien. Een online CRM is daarbij een fantastisch hulpmiddel:
1. Verdeel het werk (en begin bij je inbox)
Een geïntegreerde CRM laat je toe om je dagelijkse dosis e-mails om te zetten naar taken of tickets. Dankzij gedeelde agenda’s vind je meteen de juiste gaatjes om alles op een faire manier in te plannen voor jezelf of je collega’s.
2. Volg de planning van waar dan ook
Tussen micromanagen en opvolgen zit een huizenhoog verschil. De controle bewaren neemt stress weg en helpt je om beslissingen te nemen. Ook hiervoor komt online CRM van pas. Alle taken, meetings of telefoontjes die worden afgevinkt kan je keurig opvolgen. Waar dan ook, wanneer je maar wil.
3. Bekijk je resultaten in real time
De resultaten van je onderneming nauwgezet bij houden kost tijd en moeite. De uitgebreide statistieken die een CRM biedt, zorgen dat je zelf niks meer hoeft te doen. Op elk moment heb je een helder overzicht van hoe je ervoor staat, in real time en met enkele klikken. Zonder zorgen.
4. Centraliseer je informatie
Als jij het aanspreekpunt bent voor alle belangrijke informatie, ben je eigenlijk een grote, wandelende bottleneck. De centrale database van een online CRM rekent daarmee af – zeker als ze ook mobiel te raadplegen is.
Slim ondernemen met slimme software
CRM is er één van, maar er bestaan tegenwoordig heel wat slimme tools waar je als ondernemer je voordeel mee kan doen. Ze maken tegelijk je leven makkelijker, laten je team beter samenwerken en drijven zo de prestaties van je onderneming omhoog.
Wat jij precies nodig hebt, hangt natuurlijk af van wat je met je onderneming wilt bereiken. Ben je benieuwd om meer te weten? Lees dan ons ebook!