HEINEKEN start met subscription commerce voor THE SUB®

15 mei 2016, 17:04

Het online abonnementsmodel voor THE SUB met als doel haar klanten te ontzorgen is officieel gelanceerd in Nederland. Het zogenoemde TORP® abonnement levert positieve reacties op onder de fanbase van HEINEKEN en bierliefhebbers van Nederland.

Waarom een TORP abonnement?

HEINEKEN heeft 1,5 jaar geleden THE SUB® ontwikkelt in samenwerking met Krups. THE SUB is de nieuwe thuistap voor bierliefhebbers en kent de ultieme tapkwaliteit. THE TORP is in dit geval de navulling van de thuistap, welke in verschillende merken verkrijgbaar is. Zo biedt HEINEKEN een brede keuze aan TORPS van Tiger tot Affligem en van Brand tot Heineken® bier. Maar zo’n thuistap moet gevuld blijven en draait om het gemak voor de thuisgebruiker. Dankzij de automatische levering en betaling, hoeft de SUB eigenaar nergens meer over na te denken. Het TORP abonnement is ontstaan!

Alles draait om timing

Het aanbieden van een online abonnementsmodel, is in het buitenland reeds bewezen. In de Verenigde Staten heeft 30% van de online shoppers een online abonnement. Een bekend en bovenal succesvolle abonnementsvorm uit de Verenigde Staten is bijvoorbeeld Birchbox. Vanuit deze kennis en de succesvolle ‘subscription commerce’ partijen die we in Nederland kennen, heeft HEINEKEN deze kans met beide handen aangegrepen.

Genieten met gemak

THE TORP kent een aantal uitdagingen. De inhoud van THE TORP bevat namelijk 2 liter en om THE SUB regelmatig in gebruik te hebben, dient er altijd voorraad te zijn. De Heineken TORPS zijn verkrijgbaar in de Gall&Gall winkels en op AH.nl. Op de eigen website van THE SUB is het gehele assortiment van 11 verschillende bieren verkrijgbaar. Echter bij een online aankoop, hoort een levertijd. Dit betekent voor HEINEKEN, dat zij aanwezigheid dienen te creëren.

Elke maand voldoende TORPS in huis met het TORP abonnement bleek de oplossing. Een businessmodel die niet alleen voor HEINEKEN werkt, maar ook zeker voor haar klanten. Klanten kunnen namelijk zelf kiezen hoeveel TORPS zij maandelijks of tweemaandelijks wensen te ontvangen, kunnen pauzeren bij teveel voorraad en kunnen elke maand hun abonnement opzeggen. Daarnaast biedt HEINEKEN de mogelijkheid, elke maand Surprise TORPS te ontvangen en geniet haar klant van een extra korting. Op die manier biedt het abonnement niet alleen gemak, maar ook een hoop plezier. Los van het feit dat zware kratten en dozen vol TORPS verleden tijd is. De automatische levering met daaropvolgend een automatische incasso, maakt dat het TORP abonnement volledig ontzorgt.

Enthousiaste reacties

Om het TORP abonnement onder de aandacht te brengen bij haar huidige fanbase, heeft HEINEKEN een informatieve nieuwsbrief gestuurd. Deze nieuwsbrief heeft het enthousiasme over het TORP abonnement bevestigd, de nieuwsbrief werd enorm goed gelezen. Meer dan 50% heeft de nieuwsbrief geopend, gelezen en/of actie ondernomen.

Daarnaast heeft HEINEKEN zelf getest op redenen om een abonnement af te nemen, waaruit blijkt dat het ontdekken van nieuwe bieren de boventoon voert. Dit ziet HEINEKEN dan ook terug in de verkoop van abonnementen met Surprise TORPS.

Succes van de pilot

De pilot is gestart op 1 april jl. en zal drie maanden duren. HEINEKEN vindt de pilot een succes, wanneer er 10% van de totaal verkochte TORPS abonnementen zijn. Wanneer deze doelstelling behaald wordt zal het TORP abonnement uitgebreid worden naar andere landen. Kortom: geniet, maar drink met mate!

Jessica Risch
Founder & CEO bij Woosa B.V.

Jessica Risch is sinds 2017 gestart als ondernemer in de e-commerce en heeft inmiddels 7+ jaar ervaring met business modellen gericht op Subscription Commerce. Jessica is een echte voorvechter van e-commerce in combinatie met abonnementsmodellen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!