ReclameReview: Reaal zzp-check

18 mei 2016, 12:00

In de campagne die draait om ‘je écht vrij voelen’ richt Reaal zich nu op zzp’ers, die we al trampolinespringend voorbij zien komen in deze nieuwe commercial.

Credits

Bureau: Etcetera

Verantwoordelijk bij klant: Bart Janknegt, Claire Dussenbroek, Laura Stassen-van Vuure, Willemijn Manshanden-Bots

Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers, Ben Imhoff

Strategie: Job Koopman

Account: Charon Boumann

Agency Producer: Marieke Prette

Productiemaatschappij: Czar

Regisseur: Billy Pols

Executive Producer (Czar): Karlijn Paardekooper

Creative Producer (Czar): Tjalf Melle

Camera (DOP): Wouter Westendorp

Line Producer: WithMilk – David Leite

Postproductie: The Compound – Tim van Paassen

Editor: Govert Janse

Geluidsstudio: Earforce

Sounddesign: Erik Jan Grob

De doelstelling

Zzp’ers overtuigen om de zzp-check van Reaal te doen en zo stil te staan bij hun verzekeringen.

De uitwerking

Net als de trampolinespringende consumenten in de vorige commercial, voelen zzp’ers zich vrijer als ze even hebben stilgestaan bij hun verzekeringen. Reaal helpt ze daarbij met de zzp-check.

Het oordeel

Eindelijk hoef ik eens een keer geen moeite te doen om in de huid van de doelgroep te kruipen, want ik ben zelf al vijftien jaar zzp’er. Deze commercial is dus op mij gericht. Mijn eerste reactie was echter niet dat ik al trampolinespringend een gat in de lucht sprong omdat er eindelijk een verzekeraar is die me begrijpt.

Dat gevoel dat je vrijuit op een trampoline kunt springen, vind ik wél een mooie metafoor voor het zzp’erschap. Dat is wat ‘wij’ doen: in alle vrijheid ons werk doen. Hollen of stilstaan. Zelf keuzes maken omdat we geen baas hebben die deze keuzes voor ons maakt. En natuurlijk zelf onze werktijden bepalen. Ja, we moeten ook zelf voor onze verzekeringen zorgen. Maar dat vind ik nu net geen onderwerp dat bij het trampolinespringen hoort.

Jaren geleden heb ik al mijn zakelijke verzekeringen al goed geregeld. Maar ook daarvoor voelde ik me al vrij, dus wat mij betreft klopt de boodschap hier gewoon niet. Al ben ik het wel helemaal met Reaal eens dat zzp’ers zich bewust moeten zijn van de risico’s die zij lopen en dat ze best een deel van hun inkomsten hiervoor mogen reserveren. Toch vind ik de manier waarop de verzekeraar dat hier uitbeeldt niet overeenkomen met mijn realiteit. Misschien anderen wel?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!