Peter van der Schaar (Netwinst): “Onze software maakt de taak van de marketeer eenvoudiger”
Wie denkt dat werken in de marketing vooral creatief bezig is, komt in praktijk vaak bedrogen uit. Natuurlijk, het begint vaak met het bedenken van een goed plan. Maar vervolgens is het aan de marketeer om ervoor te zorgen dat dit plan op alle mogelijke niveau’s ook zo goed mogelijk wordt uitgevoerd. “Dus marketeers zijn vaak meer projectmanagers die twintig verschillende poppetjes of bureau’s of systemen moeten aansturen, terwijl wij vinden dat marketeers veel meer terug moeten naar waar ze goed in zijn: het bedenken van een creatieve boodschap. Het bedenken wat is relevant voor een klant op een bepaald moment. Daar proberen wij ze bij te helpen”, aldus Peter van der Schaar oprichter en directeur van Netwinst.
Netwinst is een marketing- en technologiebedrijf uit Utrecht. Vijf jaar geleden gestart en inmiddels uitgegroeid naar 22 werknemers. “Wij helpen marketeers met software. Software waarmee ze campagnes kunnen maken, klanten kunnen selecteren, content persoonlijk kunnen maken. Dat deden we in eerste instantie met maatwerksoftware en sinds een jaar hebben we een eigen product in de markt gezet.”
Van der Schaar doelt op Basedriver. Software die het de marketeer vooral makkelijk wil maken. “Als je kijkt naar personaliseren dan lukt het iedereen om een email in drie varianten te sturen. Wij hebben emails die we in 4000 verschillende varianten sturen, omdat we voor iedere ontvanger in de database apart bepalen wat iemand op een bepaald moment moet ontvangen. Het versturen van een nieuwsbrief in 4000 varianten is een mooi voorbeeld. Dat lukt je nooit als je elk mailtje handmatig gaat zitten maken. Dus je hebt software nodig die berekent wat of welk moment relevant is voor wie. Wij hebben die intelligentie in onze software zitten, daar ontwikkelen we ook elke dag op door om te zorgen dat we dat heel snel heel makkelijk kunnen doen.”
“Tevreden klanten zijn klanten die langer bij je blijven”
Makkelijker werken met als gevolg dat marketeers weer kunnen doen waar ze goed in zijn: creativiteit. Dat vereist een eenvoudige interface. “Die marketeer die moet nadenken: wat is relevant voor iemand op een bepaald moment? Dat voert hij vervolgens bij ons in het systeem in en vanaf dat moment regelt het systeem de rest.”
Daarmee is niet alleen de marketeer geholpen, ook het bedrijf waar hij of zij voor werkt en zelfs de klanten zullen er baat bij hebben. “We maken het makkelijker, leuker. We zorgen er voor dat je veel meer effectiviteit haalt met je marketingteam en uiteindelijk leidt dat tot meer persoonlijke, meer relevante campagnes. We zien dat als marketeers in staat zijn om meer persoonlijke, meer relevante campagnes te maken, dat klanten tevredener zijn, dat ze langer blijven en dat je uiteindelijk meer omzet uit je klanten bestand haalt”, aldus Van der Schaar.
Baseline is geen zogenaamde ‘plug and play’-oplossing. Introductie van de software vergt de nodige begeleiding in het begin. “Als we kijken bij een KPN of bij een NS dan is de uitdaging altijd vergelijkbaar, namelijk heel veel kanalen. Kanalen groeien, komen en gaan en de marketeer verzuipt in de hoeveelheid poppetjes die moeten worden aangestuurd. Maar de manier waarop marketing intern is georganiseerd, is vaak verschillend. Dat kan afhankelijk zijn van het product, van systemen, van hoe je organisaties hebt ingericht. Wij gaan niet dicteren: we vinden dat jouw marketingproces er zo uit moet zien. Dus het inrichten vraagt tijd om samen met onze mensen te kijken naar jouw marketingproces en hoe we dat kunnen vertalen naar de tool.” Maatwerk is volgens Van der Schaar essentieel voor het succes.
“Nog persoonlijker en nog relevanter voor de klant zijn”
Netwinst was aanvankelijk een breed georiënteerd bedrijf dat meerdere soorten werkzaamheden verrichte. Zo bouwden ze het platform voor Snappcar. Inmiddels heeft zich een duidelijke focus afgetekend.
“Ik wil niet mijn hele leven ‘u vraagt, wij draaien-achtige spullen’ maken. Dat is leuk om te doen, maar het is ook moeilijk om daar onderscheidend in te zijn. Terwijl wat we nu zien is dat wij veel meer kansen hebben om echt onderscheidend te zijn in de markt. Als je klanten wilt behouden en wilt zorgen dat je marketeers op een makkelijke manier kunnen werken, dan moet je gewoon bij ons zijn. In het begin waren we heel breed, ik denk dat je dat bij veel startende bedrijven ziet, maar je moet alleen dat doen waar je onderscheidend goed in kunt zijn.”
Netwinst richt zich op dit moment op grote bedrijven en dan ook nog eens bedrijven die focussen op abonnementsmodellen en terugkerende klanten. “Omdat we daar zien dat de nood het hoogst is. Daar sluit wat we doen heel erg bij aan.”
De ambities van Netwinst gaan verder dan de huidige klantenkring. Eind van de zomer moeten tien klanten zijn binnengehaald voor Basedriver om daarna verder uit te breiden in het buitenland. “Hoe we dat precies gaan doen is bij ons altijd een beetje trial and error. We gaan het eerst proberen. Ik sta toevallig binnenkort op een congres in België om daar wat meer over Basedriver te vertellen en daarna gaan we kijken hoe we die markt verder kunnen benaderen. Maar dat is waar we willen staan. We willen absoluut meer impact maken. En de ideale situatie is dat jij als marketeer kunt zeggen: ik heb een doelstelling, ik heb een budget en ik wil dit bereiken. Vul dat in en de tool regelt het voor je. Dat is zeg maar het droombeeld.”
Iets waar kunstmatige intelligentie een rol bij zal gaan spelen. Van der Schaar kan bijna niet wachten. “Waar ik naar toe wil is dat we het nog veel makkelijker maken om nog persoonlijker, nog relevanter voor die klant te zijn. Dat is de enige manier waarop lokale bedrijven in Nederland of waar dan nog een voordeel kunnen hebben ten opzichte van die giganten uit het buitenland die eraan komen. Dus dat is wat wij daarmee proberen te doen.”
Lekker, zo’n interviewer die steeds door je heen praat.