ReclameReview: ING
Nu het weer de goede kant op gaat met de woningmarkt, komt ING met een nieuwe commercial voor hun Hypotheek van de Toekomst. Daarin is de centrale boodschap dat er van alles kan gebeuren tijdens de looptijd van je hypotheek. Daarom is deze hypotheek van ING op bijna alles voorbereid.
Credits
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Creative director: Maarten Vrouwes/Friso Ludenhoff
Creative art: Chris Sant
Creative copy: Dieuwer Bulthuis
Sr. concept producer: Andreas Moeller
Screen producer: Petra Leddy
Digital producer: Reinier Slothouber
Client credits
Manager branding: Louise Meijer
Sr. communicatiemanager: Mirjam Smit
Sr. adviseur communicatie: Janet Dubbelhuis
Media en content: Wouter Geels
Production
Production company: Brenninkmeijer & Isaacs
Post/VFX: Hectic Electric
Director: Henk Loorbach
D.o.p.: Marc de Meijer
Editor: Govert Janse
Sound/music: Studio Alfred Klaassen, Jacco Lenstra
Voice-over: Tjitske Reidinga
JWT Retail
Business director retail: Eveline Posma
Producer retail: Birgit ekkers
Mediabureau
Business planning director: Sanne Küpers
Digital director: Vincent Resink
De doelstelling
Meer hypotheken verkopen door te communiceren waarom mensen een Hypotheek van de Toekomst van ING moeten afsluiten.
De uitwerking
Verhuizen. In Nederland doen we het weer volop. Maar bij het afsluiten van een hypotheek kijken veel mensen vooral naar een lage rente. Een hypotheek is meer dan een lage rente. Je moet er immers dertig jaar mee vooruit. En in die tijd kan er veel gebeuren, zoals we kunnen zien in deze nieuwe commercial. Een scheiding, een verbouwing, een verhuizing of andere situaties die invloed hebben op de hypotheek. Daarom biedt ING de Hypotheek van de Toekomst. De hypotheek die met dergelijke situaties rekening houdt en gerichte oplossingen biedt. Nu, morgen en over dertig jaar.
Het oordeel
Hoe hard ik ook mijn best doe, want ik wil financiële dienstverleners nog steeds niet al te veel vertrouwen, in deze commercial kan ik niet echt iets vinden waar ik het niet mee eens ben. De stem van Tjitske Reidinga is sowieso al een groot pluspunt, vind ik. Ze komt authentiek over, ook al weet je dat ze betaald is om deze commercial in te spreken.
De inhoud van de commercial klopt ook. Na een intro over de opkrabbelende huizenmarkt komt de boodschap: een hypotheek is meer dan alleen maar een lage rente. Want er kan van alles gebeuren, wat vervolgens heel simpel in beeld wordt gebracht. Uiteraard wordt als oplossing de Hypotheek van de Toekomst gepresenteerd, zodat ING als held van het verhaal naar voren komt.
Ook daarin kan ik niets vinden dat niet klopt. Ja, de huizenmarkt trekt weer aan. Ja, er kan van alles gebeuren in dertig jaar tijd. En ja, ik zou best een hypotheek willen die daar rekening mee houdt. Wie niet? Wat mij betreft zeggen ze dus precies de goede dingen, want dit wil iedere potentiële huizenkoper horen.
Je zou nog kunnen zeggen dat er een duidelijke call-to-action zou moeten zijn, maar dat vind ik in dit geval minder van belang. Een hypotheek is immers geen product dat je spontaan koopt of waarvoor je direct naar een website gaat om informatie op te zoeken. Maar tegen de tijd dat je eraan toe bent om een hypotheek af te sluiten, weet je wel waar je moet zijn als je deze hypotheek wilt afsluiten.