Google lanceert nieuwe Adwords-update: ETA’s (Expanded Text Ads)

25 mei 2016, 07:00

Nieuwe AdWords advertenties (in bèta)

Gisteravond tijdens de AdWords Summit in de US heeft Google een nieuwe bèta gelanceerd: de zogenoemde Expanded Text Ads. Een handjevol adverteerders heeft onlangs de mogelijkheid gekregen om deze bèta te gaan testen. Ik deel graag met jullie onze tips & tricks. Eerder in mei kwam er ook al een SEO-update naar buiten waarbij Google aangaf ook het aantal tekens voor de organische resultaten te hebben aangepast.

Wat zijn ETA’s

Belangrijk om te weten is dat de vernieuwde advertenties nieuwe regels hebben. De nieuwe regels bestaan uit: twee titels van elk maximaal 30 tekens. Vervolgens een beschrijvende regel van maximaal 80 tekens. Ofwel, niet langer meer twee aparte regels. De advertentie eindigt met een zichtbare URL met daarbij twee mogelijkheden voor zogenoemde “path’s”. Je hebt vervolgens maximaal 15 karakters per path. Het domein van de zichtbare URL zal automatisch vanuit je bestemmings URL worden ingevuld om zodoende foutmarges te voorkomen.

ETA’s zijn voor zowel desktop/tablet en mobiel van toepassing. Echter (in de bèta) is het niet mogelijk om een mobiele voorkeursadvertentie te maken op basis van het nieuwe format. Dat betekent éénzelfde advertentie voor zowel desktop, tablet en mobiel. Dit is in lijn met de onlangs uitgerolde update van Google waarbij ze de rechterkolom in de SERP hebben laten vervallen en eenzelfde layout hanteren voor alle apparaten en uitgaan van een “mobile first world”.

Tijdens de AdWords Summit werd ook bekend gemaakt dat er bid modifiers aan komen voor alle apparaten, dus ook voor tablet. De nieuwe default set is voor adverteerders in de bèta de nieuwe versie van de tekstadvertenties. Op dit moment kun je alleen via een bulksheet meerdere advertenties tegelijk aanpassen. Later dit jaar (de verwachting is omstreeks juli) zullen ook diverse API’s volgen. De nieuwe advertenties worden op alle posities weergegeven, zowel boven als onder de vouw in de SERP.

Tips & Tricks: meten van resultaat

Binnen de testperiode is het mogelijk om de nieuwe advertenties te testen ten opzichte van de ‘oude advertenties’. Er komt een filterweergave in de AdWords-interface waarbij je kan filteren op soort advertentie, namelijk de ETA. Hiermee kun je het verschil zien in prestaties van je oude advertenties ten opzichte van de nieuwe ETA’s.

Met een segment kun je zelfs de verschillen op de verschillende apparaten zien. De ETA’s werken ook met experimenten & drafts. Zoals het nu lijkt is er na de zomer geen keuze meer of je ETA’s wel of niet wil inzetten. Google zal later dit jaar de oude advertentie formats gaan omzetten naar de nieuwe regels. Iedereen zal dus zijn advertenties moeten aanpassen. Een mooi moment om eens kritisch door alle actieve advertenties heen te lopen. Want kijkt een adverteerder vaak genoeg kritisch naar zijn advertenties?

Kwaliteitsscore

Een van de grote voordelen is de extra regel in de titel, waardoor er mogelijkheden zijn om je kwaliteitsscore te verbeteren. Immers: meer tekst betekent dat je relevantere advertenties kan schrijven. Helemaal bij zoekwoorden als “Overstappen energieleverancier”, wat met 29 tekens in de oude situatie niet mogelijk was. In de nieuwe situatie met 30 tekens wél en daarbij ook nog een extra regel om verdere relevantie in de advertentie te verhogen.

Extensies

De advertentie extensies werken natuurlijk nog op dezelfde manier. Echter, wanneer je kritisch door je advertentieteksten gaat, zul je zien dat je soms nog wel eens hetzelfde roept, zowel in een highlight extensie als in je advertentie. De enige overweging hierbij was dat je niet altijd zeker wist of je highlights werden weergegeven. De extra titel biedt nu de mogelijkheid om deze belangrijke USP’s wél in de advertentietekst te plaatsen zodat je zeker weet dat ze worden weergegeven. Let dan natuurlijk wel op of je highlights nog goed aansluiten.

Resultaten

En dan het belangrijkste: Google verwacht dat adverteerders een verbetering in CTR kunnen zien van wel 20 procent. Immers: meer zichtbaarheid en grotere advertenties die nog prominenter aanwezig zijn. Natuurlijk is deze nieuwe update een bèta en kunnen we nog niet met 100 procent garantie zeggen dat alles blijft zoals het nu is. Maar de verwachtingen zijn zeer positief!

Uiteraard neem ik de komende periode de proef op de som en testen we deze nieuwe ETA’s ten opzichte van de oude advertentie formats, voor de klanten die zijn toegelaten in deze bèta.

Nuance hierbij is overigens wel dat in de testfase de ETA’s maar voor maximaal 20 procent aan het publiek worden weergegeven. Daarom is het verstandig om de nieuwe advertenties met name toe te voegen aan de advertentiegroepen met veel zoekvolume om zodoende voldoende significantie te bereiken. Let wel: wanneer je dus alleen ETA’s inzet in de testfase ga je veel verkeer mis lopen!

Leola de Vries
Online Marketing Consultant (SEA) bij Storm Digital

Leola is als SEA specialist werkzaam bij Storm Digital. Als online consultant adviseert ze klanten met uiteenlopende online vraagstukken en is daarnaast met veel enthousiasme ook trainster voor How & Knower.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Leon

    Dit valt onder een NDA die ook Storm Digital met Google heeft gesloten voor haar klanten. Niet zo handig om dit op een openbare site te publiceren..


    25 mei 2016 om 09:01
    Leon

    Hoi leon,

    Dit is niet juist. Dit is begonnen als bèta en inmiddels uit de bèta en officieel bevestigd door Adwords zelf. Daarom valt dit ook niet meer onder de NDA.


    25 mei 2016 om 10:36
    Thomas De Schuyter

    Hi Leola, bedankt voor het goede artikel.

    Alleen ben ik het niet meteen eens met “Maar de verwachtingen zijn zeer positief!”. Mij lijkt dat de enige partij die hier echt wint Google is. Lijkt me ook logisch dat ze meer geld proberen te halen uit hun schitterende product.

    Die 20% toename in CTR voor advertenties is wel fijn maar als dit ook betekent -20% in organisch verkeer, zijn er zeker wat kleinere bedrijven die minder staan te juichen voor deze nieuwigheid. Toch?


    25 mei 2016 om 16:45
    Hans

    Terwijl google websites straft die te veel reclame op hun site zitten ( = geld verdienen) wordt google zelf steeds driester met de formaten en het plaatsen van advertenties en lijkt de gebruikerservaring ondergeschikt.

    Terwijl uit de opkomst van de adblockers toch blijkt dat ‘we’ de overdaad zat zijn. Begrijp best dat google geld moet verdienen maar vroeg of laat schieten ze zichzelf in de voet, zelfde voor facebook trouwens


    26 mei 2016 om 08:52
    Leola_de_Vries

    Hoi Thomas & Hans,

    Bedankt. De balans tussen SEA en SEO staat inderdaad onder druk. Na de nieuwe update van de rechterkolom druk SEA nog zwaarder op de zoekmachine resultaten. Helemaal eens. Of dit alleen voor kleine ondernemers van toepassing is (die bijvoorbeeld geen SEA inzetten) betwijfel ik wel. Ook grote ondernemers halen veel van hun website verkeer uit organische traffic. Nu zij meer budget moeten inzetten op SEA trekken de mediabestedingen vrij krom als je het mij vraagt.

    De verwachtingen van Google zijn positief, maar het moet nog blijken of adverteerders er ook zo over denken 🙂


    27 mei 2016 om 07:58
    Koen

    Hoi Leola,

    Interessant stuk! Ik ben benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn voor SEO. Het ziet er steeds meer naar uit dat alle SEO resultaten op den duur naar de 2e pagina of verder worden ‘verbannen’ ten koste van de SEA. Gezien de shopping advertenties al prominenter in beeld zijn gekomen en nu de tekstadvertenties groter worden, vraag ik me af wat de verhouding tussen SEA en SEO wordt. Heb jij enig idee wat deze verhouding wordt op de 1e resultaten pagina van Google na deze update? Dus hoeveel ruimte/plekken worden er gegeven voor SEA en hoeveel voor SEO?


    6 juni 2016 om 07:49
    Leola_de_Vries

    Hoi Koen,

    Onlangs kwam natuurlijk de update naar buiten waarbij Google voor “highly commercial” zoekopdrachten vanaf heden 4 advertenties boven de organische resultaten weergeeft. Vooralsnog zal dit zo blijven, maar heb je helemaal gelijk dat de ruimte voor SEO steeds beperkter is. Met de nieuwe advertenties zijn de SEA resultaten groter, immers alle adverteerders die er gebruik van maken krijgen 1 extra regel tekst. Wat de exacte impact is op de organische resultaten is nu nog wat vroeg om te zeggen.

    Dat betekent wel dat het aantal plekken gelijkt blijft. Maximaal 4 boven en 3 onder.


    4 juli 2016 om 11:53
    Wouter Hoolwerf

    Alleen erg jammer, dat dit nog niet in de Adwords API beschikbaar is. Allicht binnenkort meer geluk. Hopelijk is het geactiveerd in v201607. Anders weer 2 maanden wachten, voordat ik hiervan mee kan profiteren.


    15 juli 2016 om 14:52
    Leola_de_Vries

    Hoi Wouter,

    Dat klopt, het is nu nog veel handmatig werk. Gelukkig is er wel een bulksheet beschikbaar voor het uploaden. Deze kan ik wel met je delen, graag dan even een bericht (devries@stormdigital.nl).

    Ik denk dat de update pas later in de API beschikbaar komt, dit is vaak langer vertraagd. De beta is op dit moment namelijk nog steeds niet voor alle adverteerders beschikbaar.


    15 juli 2016 om 15:10
    Raynes

    This is what we need – an insight to make evnoerye think


    29 juli 2016 om 23:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!