Hoe gaat het eigenlijk met Blendle? #spon
Interview met Alexander Klöpping
De nieuwe iOS-app van Blendle was vorige week heel even de meest gedownloade app van Nederland. Niet zo vreemd, want de nieuwsapp werd na de laatste update eindelijk het product dat de makers bij de start van hun bedrijf voor ogen hadden. In functionaliteit is de iOS-app nu net zo uitgebreid als de website en de al eerder uitgebrachte Android-app. Maar hoe gaat het verder met Blendle? We spraken er onlangs over met co-founder Alexander Klöpping in de T-Mobile-studio op The Next Web.
Internationale bekendheid
“Het is allemaal wel heel leuk, ja”, zegt Klöpping als we hem vragen hoe het op dit moment met Blendle gaat. De founder van een van de meest gehypete journalistieke startups van het afgelopen jaar is op The Next Web om nieuwe mensen en startups te ontmoeten. “Alle talks laat ik meestal aan me voorbij gaan.”
Na de miljoeneninvestering van onder meer The New York Times en hun recente lancering in Amerika, is de Nederlandse internetondernemer regelmatig in Amerika op de televisie te zien. “Dat is wel even wat anders dan DWDD”, beaamt Klöpping. “Je wordt geschminkt en krijgt een oortje in om met de nieuwsdesk te schakelen. Ja ja, je maakt eens wat mee.”
Het Spotify-model
Blendle verdient op dit moment zijn geld met de verkoop van losse kranten- en magazineartikelen. Voor een los artikel betaal je een bedrag dat varieert van 0,10 tot 1,00 euro. Veel gebruikers kunnen niet wachten op de dag dat Blendle overstapt op het Spotify-model: voor een vast bedrag per maand onbeperkt artikelen lezen.
Maar volgens Klöpping is dat model binnen de journalistiek op dit moment nog niet haalbaar. Voor grote uitgeverijen heeft de omslag naar een flatfee-abonnement voor alle content een te grote impact op hun bestaande bronnen van inkomsten. De reden om dan nog een papieren of digitaal abonnement op een krant te hebben, valt immers weg.
De meerwaarde van Blendle moet vooral worden gezocht in de curatie van alle artikelen die dagelijks op het web verschijnen. “We worden overspoeld door informatie”, zegt Klöpping. “En er zijn maar weinig toepassingen die het makkelijk maken om de echt goede journalistiek terug te vinden. Blendle is in dat gat gesprongen, wij bieden alles wat journalistiek de moeite waard is, en dat doen we nu in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten”.
Het beste businessmodel voor nieuws
Alexander Klöpping is zelf overigens absoluut geen tegenstander van andere succesvolle businessmodellen in de media, zoals het advertentiemodel. “Voor nieuws zijn advertenties het ideale businessmodel, want niemand is vandaag de dag nog bereid om te betalen voor het nieuws.” Voor kwaliteitsjournalistiek is dat echter een ander verhaal: “We hebben de journalistiek nog niet gered, maar het is wel onze belangrijkste missie. Ervoor zorgen dat goede journalisten de echt belangrijke content kunnen blijven maken omdat ervoor betaald wordt.”
Blendle helpt uitgevers aan nieuwe abonnees
Alhoewel Blendle vooral bekend is vanwege de eigen nieuwsapp, experimenteert het jonge bedrijf ook steeds vaker met andere revenue-stromen. Zo biedt Blendle sinds kort ook een betaalknop aan naast artikelen op de site van de uitgever zelf, een pilotproject dat op dit moment wordt uitgerold in samenwerking met De Volkskrant.
Daarnaast is Blendle volgens Klöpping voor veel gebruikers ook de ideale manier om kennis te maken met een nieuw medium. “We zien dat mensen na verloop van tijd een voorkeur ontwikkelen voor artikelen van een bepaalde auteur of een bepaalde krant. Dat biedt ons de kans om ze dan ook een abonnement aan te bieden op deze site, zodat ze onbeperkt alle artikelen kunnen lezen.” De feature is onlangs gelanceerd en levert Blendle een kickback op per verkocht abonnement.
Netneutraliteit
Alhoewel tv-programma DWDD, waarin Klöpping regelmatig te gast is als tech expert, op dit moment zomerstop houdt, laat de internetondernemer via Twitter nog regelmatig van zich horen als het gaat om zaken waar hij het niet mee eens is. Zo beklaagde hij zich tijdens The Next Web uitvoerig over een nieuw abonnement van telefonieprovider T-Mobile, dat voor 90 euro per maand ‘onbeperkt data’ biedt aan consumenten.
“Om zo’n unlimited data-abonnement mogelijk te maken, knijpt T-Mobile de streamingkwaliteit bijvoorbeeld van je video’s. Dit staat haaks op alle afspraken rondom netneutraliteit in Nederland, waarin wettelijk is vastgelegd dat een telefonieprovider niet mag bepalen op welke kwaliteit jij het internet consumeert.”
Vorige week werd bekend dat T-Mobile de beperkingen op het het zogenaamde ‘Oneindig Online’-abonnement voorlopig opschort, omdat de Autoriteit Consument en Markt ook had aangegeven dat de streamingbeperkingen in strijd zijn met de wetgeving rondom netneutraliteit. T-Mobile gaat de komende maanden samen met de Autoriteit bekijken hoe de voorwaarden van Oneindig Online in lijn kunnen worden gebracht met de wetgeving.
Live Forward
T-Mobile verbindt mensen en vernieuwing om hen zo de ruimte te geven nieuwe mobiele toepassingen te ontwikkelen. Daarmee helpt T-Mobile de adoptie van nieuwe digitale mogelijkheden te versnellen. We kunnen immers wachten op verandering of we kunnen het zelf creëren. Heb je zelf een nieuw mobiel idee? Laat het ons dan weten!
Kijk voor meer informatie op t-mobile.nl/liveforward.
De kritiek op de nieuwskeuze van NPO moet beter uitgelegd worden. Wat mij mag de nieuwskeuze zich meer richten op de positieve ontwikkelingen in de maatschappij. Wij hebben een abonnement op The Optimist. Kan dit tijdschrift ook worden opgenomen door Blendle?
@Karin: Ik zal je verzoek doorspelen naar Alexander Klöpping. En wat de uitkomst betreft: ik ben optimistisch gestemd! 🙂
Begin een beetje moe te worden van Klopping: het baschen van npo en het ophemelen van IOS. Verder is het gewoon een handige jongen die zijn optreden in dwdd uitstekend heeft benut. Waar trouwens niets mis mee is. Maar redder van de kwaliteits journalistiek? Nou nee daarvoor is hij net iets te glad…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!