Liberalisering energiemarkt leeft niet bij consumenten

15 juni 2004, 15:18

Een op de drie Nederlanders (31%) heeft nog niet gehoord van de liberalisering van de energiemarkt voor particulieren en amper een op de vier (23%) weet bij benadering de ingangsdatum. Dat blijk uit de meest recente meting van de Energie Markt Monitor, een periodiek telefonisch onderzoek onder 1.000 consumenten uitgevoerd door onderzoeksbureau Environs International.

Slechts 4% van de Nederlanders is zeker van plan na 1 juli op zoek te gaan naar een andere leverancier van gas of stroom. De huidige leveranciers maken daarbij de meeste kansen, mits ze inderdaad een financieel voordeel aanbieden, want de nieuwe aanbieders zijn nog nauwelijks bekend. Alleen Shell en Durion hebben al enige bekendheid. Veel zal dus afhangen van scherpe acties door deze nieuwe energiebedrijven.

Kansen liggen voor de energiebedrijven nog steeds bij de overstap naar groene stroom. 12% van de consumenten geeft aan zeker van plan te zijn over te schakelen naar groene stroom en een nog grotere groep sluit het niet uit. De liefde voor het milieu gaat bij deze groep vooral via de portemonnee; hier kunnen groene aanbieders met een financieel aantrekkelijk aanbod dus nog goede zaken doen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 47% van de Nederlandse bevolking de vrijheid van leverancierskeuze per 1 juli als een verbetering ziet (19% vindt dat niet).

22% van de Nederlanders geeft ook aan beslist maar ??n leverancier voor gas en stroom te willen.

De cijfers uit het onderzoek van Environs International (4% overstappers) verschillen significant met de eerder gepubliceerde cijfers van resp. consumentenbond (15% overstappers) en LogicaCMG (40% overstappers).

Gezien de ervaringen in Duitsland, waar de energiemarkt al vanaf 1998 is geliberaliseerd, lijken mij de cijfers van Environs International het meest realistisch.

Meer lezen:

http://www.marketingfacts.nl/search/auto/liberalisering

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!