Christiaan Solcer (Startpage.com): “Wij zijn een privacy veilige zoekmachine”

11 juli 2016, 13:00

Iedereen die wel eens iets zoekt op internet, weet wat er dan gebeurt. Je ziet vaak nog dagenlang overal online gerelateerde advertenties opduiken. Maar dat is niet het enige. Wanneer je Google Search gebruikt, worden al je data opgeslagen en bewaard. Data die ook voor een profiel worden gebruikt met als gevolg dat iedereen andere zoekresultaten te zien krijgt. “Je zit in een soort bubble. Ze hebben jou in een hokje geplaatst op basis van jouw zoekprofiel en dus is dat de wereld zoals jij die te zien krijgt. Dat is wezenlijk anders bij Startpage.com“, aldus Christiaan Solcer, de chief marketing officer bij Startpage.

Startpage claimt een privacyveilige zoekmachine te zijn. Daarvoor gebruiken ze Google, maar dankzij een gigantisch filter zijn de zoekvragen niet meer terug te leiden naar een persoon. “Dus wij slaan je ip-adres en zoekopdrachten niet op. Alles wordt zo anders naar Google toegestuurd waardoor jij niet identificeerbaar bent.” Gebruikers van Startpage.com krijgen nog wel advertenties te zien. “Maar die zijn niet gepersonaliseerd.” Startpage is al sinds 2006 actief. De zoekmachine telt op dit moment honderd miljoen gebruikers die samen goed zijn voor twee miljard searches per jaar.

“Alles wat je de afgelopen 10 tot 15 jaar op internet hebt gedaan is opgeslagen”

Honderd miljoen gebruikers is niet niks, maar toch is Startpage nog geen bekende naam. En iedereen is in principe wel voor privacy, maar niet iedereen neemt de daarbij passende maatregelen. Het gevoel van urgentie lijkt te ontbreken. “Dat is het hele probleem, dat komt ook omdat het met mogelijke problemen in de toekomst te maken heeft. We hebben het recent gezien met Turkije en Erdogan. Als je hier uitingen doet, dan wordt dat ergens opgeslagen en als je daar dan naartoe gaat kun je zomaar opgepakt worden. Alles wat je de afgelopen tien tot vijftien jaar hebt gedaan is opgeslagen, maar wat iemand daar in de toekomst mee gaat doen… Stel dat je ooit een paar jaar geleden hebt gezegd: Trump is een idioot. Maar binnenkort is hij misschien de president. Wat dan? Mag je dan in één keer niet meer die hoge muur van hem over? Dus het gaat niet alleen om wat je nu doet, maar het wordt ergens opgeslagen en mogelijk kan dat later tegen je gebruikt worden. Alleen je hebt daar geen idee van.”

Het is aan Solcer om mensen van dit probleem te doordringen. “Ik ga wel mijn best doen om de awareness te vergroten. Bij zowel consumenten als bedrijven. Het is eigenlijk best wel bijzonder dat grote instituten, denk aan de gezondheidszorg, maar ook universiteiten, banken, verzekeraars en overheden, al hun medewerkers simpelweg Google laten gebruiken. Terwijl ze intellectueel eigendom moeten beschermen. In Duitsland is er al wetgeving over hoe je als bedrijf met een gebruiker communiceert, dat moet versleuteld gaan. In Nederland is die bewustwording er nog niet, maar dat gaat wel steeds meer komen.”

“We moeten de bewustwording van mensen sterker krijgen”

Solcer werkte voorheen bij Tiqets, waar hij mede-oprichter was. Tiqets verkoopt entreekaarten voor cultuur in de grote metropolen van de wereld. Het bedrijf begon in Amsterdam en Barcelona, maar breidde zich snel uit naar andere steden. “We hadden een jaarlijkse groei van 3800 procent.”

Toch besloot Solcer voor een nieuw avontuur te kiezen. “Je geeft een bepaald plannetje af, dat ga je uitvoeren. Dat is executeren van het plan want dat is ook wat de aandeelhouders en investeerders verwachten. Dus dat wat ik de afgelopen drie jaar heb gedaan zou de komende paar jaar bij uitrol naar nieuwe steden niet veranderen. Toen dacht ik: is dit dan de plek om mezelf verder te ontwikkelen?” Solcer vertrok, zonder zijn aandelen op te geven, en koos voor Startpage.com.

Startpage is een volledig zelf gefinancieërd Nederlands bedrijf. De NSA kan dus niet meekijken. “We hebben vanuit Europa een privacyseal gekregen waarbij er echt testen zijn gedaan. Zowel technisch in ons systeem als wat er wordt opgeslagen en wat niet. Wij zijn het eerste bedrijf met zo’n seal. Dus dat laat wel zien dat Europa en ook Brussel erg fan van ons is.”

Naast veilig zoeken richt het bedrijf zich ook op email. “We zijn vanuit dezelfde gedachte Startmail gestart en dat is eigenlijk een versleutelde emaildienst waar je naar elkaar (versleuteld) kunt mailen. Dus dan doen we de twee dingen waar je het meest mee bezig bent op internet: search en mail.” Daarnaast zijn mensen natuurlijk veel bezig met social. “Dat is een heel andere tak van sport. Maar voor alles geldt: we moeten de bewustwording van mensen sterker krijgen: waar zijn we nou mee bezig? En dat is mijn schone taak.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sjoerd

    Man man man, ja wij maken gebruik van Google (lees: wij vinden het niet erg om de advertentieinkomsten te ontvangen) maar wij bepalen wel welke informatie getoond wordt. Anders ga je lekker zelf een zoekmachine maken in plaats van jatten en dan lopen miepen dat het zogenaamd niet privacy gevoelig is.


    12 juli 2016 om 06:28
    Gustavo Woltmann

    Ik heb startpage.com weleens zien langskomen als ik iets zocht op het internet, maar om Google van z’n troon te stoten zullen ze toch nog wat vroeger moeten opstaan.

    Nu zijn mensen zich er meer en meer van bewust dat alles wat je ooit op internet zet, nooit meer verdwijnt, maar in mijn onmiddellijke omgeving ligt niemand daar echt wakker van. Je kunt je privacy ook al beschermen met een VPN, maar echt anoniem ben je nooit meer op het internet denk ik…


    14 september 2016 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!