Ketenintegratie kan leiden to 40 procent kostenbesparing
Ketenintegratie kan leiden tot 40 procent besparing op de aan administratieve handelingen gerelateerde arbeidskosten bij het intermediair. Daarmee kunnen medewerkers worden ingezet op adviestrajecten richting de klant, aldus NVA-bestuurslid Berrie van der Heide op het SIVI-congres afgelopen week in Nieuwegein.
Van der Heide riep zijn collega-tussenpersonen op nog deze zomer een ‘Actie Stofkam’ op te starten binnen het eigen kantoor, in de vorm van het doorlichten van het gebruik van extranetten, het opschonen van de klanten- en polisdatabase, het optimaliseren van de kantoorautomatisering en het vastleggen van de bedrijfsprocessen.
Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: er wordt een goed begin gemaakt met het Wfd-proof maken van de administratieve organisatie ?n er kan flink worden bespaard op de kosten. Zeker nu schade de kurk wordt waar veel tussenpersonen op drijven is het noodzakelijk de afhandeling van aanvragen en mutaties kosteneffici?nt te regelen, aldus Van der Heide. “De fax de deur uit en realtime en online verwerken van transacties is het credo.” Bovendien zullen tussenpersonen volgens Van der Heide bij verzekeraars afwijkende provisies gaan bedingen voor zaken die effici?nt worden aangeleverd.
Consument heeft meeste te winnen bij ketenintegratie
“Het grootste deel van de besparingen van ketenintegratie komt terecht bij de aanbieders. Zij moeten dit financi?le voordeel echter doorvertalen naar de eindprijzen. De concurrentie dwingt hen daartoe. Ketenintegratie kent uiteindelijk dus maar ??n winnaar: de consument.” Dat zei NBVA-voorzitter Rob Groenemeijer in zijn speech tijdens het SIVI-congres.
“De consument betaalt minder en krijgt een beter product. Voor de aanbieder en voor het intermediair zit de winst in de toegenomen concurrentiekracht van de intermediaire bedrijfskolom en dat zou zich moeten vertalen naar een vergroting van het marktaandeel. Zonder ketenintegratie blijven de prijzen te hoog en verliest de bedrijfskolom terrein aan andere distributiemethoden.”
Het wachten is volgens Groenemeijer op verdere vereenvoudiging door zowel innoverende productontwikkeling op basis van diepgaande klantinformatie als innovatie in bedrijfsprocessen. “Dat hoeft geen logistieke waaghalzerij te worden, maar dat kan gedisciplineerd en effectief ondernemen zijn op basis van de juiste klantprofielen. Daarmee ontstaat ook effici?nte en effectieve logistiek.”
Bron: