Pim Betist (Ripplestarters): “Pitch it, proof it, fund it, build it en grow it.”

8 augustus 2016, 12:30

Pim Betist is een ervaren ondernemer. Hij stond aan de wieg van het crowdfundingplatform Sellaband, ver voordat crowdfunding populair werd. Daarna volgden onder meer Africa Unsigned en Ready2Scale, maar op dit moment staat Ripplestarters centraal. “Wij zijn een soort carwash voor bedrijven. Bedrijven komen bij ons aan met een idee en schoongewassen gaan ze weer weg en dan zijn ze klaar voor de markt. Dat houdt in feite in dat we al onze kennis en ervaring combineren om startups en groeibedrijven verder te helpen”, aldus Betist.

Ripplestarters is een samenwerking, een joint venture, tussen Betist en Holder, het bedrijf van Tim en Chris Obdam. Samen bieden zij ondersteuning in vijf verschillende fases: pitch it, proof it, fund it, build it en daarna grow it. Daarbij richten zij zich op tech-bedrijven die schaalbare innovatie in de markt willen zetten. “De klanten die we bedienen of bediend hebben, hebben allemaal deze elementen. Het grootste wat we gedaan hebben is de Ocean Cleanup. Daar hebben we alleen aan de funding meegeholpen. Wij zijn door ABN-AMRO benaderd met de vraag: kunnen jullie ons hiermee helpen? Wij hebben met Holder de techniek geregeld, het platform gebouwd waarop de crowdfundingcampagne gedaan is en de begeleiding gegeven van hoe je zo’n campagne aan moet pakken.” Uiteindelijk leverde dat 2,2 miljoen dollar van 38.000 verschillende investeerders uit 160 landen op.

“Als je op je bek gaat dan leer je”

Het verschil tussen Ripplestarters en accelerators is volgens Betist echt bij de basis beginnen: het idee. “Wat een startupbootcamp niet doet is heel concreet echt iets uitwerken voor zo’n bedrijf. Het gaat om mensen die een idee hebben of bezig zijn met een idee en daar financiering voor nodig hebben om zo verder te komen. Op het moment dat je met een idee aankomt gaan wij met de kilometers die wij hebben gemaakt dat idee platslaan in een waardepropositie: het is voor deze doelgroep, dit zijn de voordelen en dit zijn de technische specs die je daarvoor nodig hebt. Dat werken we helemaal voor iemand uit en we combineren dat met de inspiratie en passie en al die dingen die die ondernemer heeft tot een product. Dat is iets wat een incubator niet voor je kan doen.”

Betist denkt dat zijn eigen ervaring met ondernemen waardevol is voor anderen. Ook al was niet alles een succes. “Maar het is ook zo: als je op je bek gaat dan leer je. Dus het is juist een reden om bij ons te komen. (..) Ik zie gewoon keer op keer mooie concepten misgaan in de uitvoering, dat is de reden dat ik het wil doen. Mijn passie zit hem in het mogelijk maken van het potentieel dat er is.”

Daarbij neemt Betist geen blad voor de mond. Hij zegt waar het op staat, wat soms tot woedende reacties van ondernemers leidt. Ondanks dat gelooft Betist in de aanpak: “Het is veel beter als iemand dan even heel hard tegen je is dan dat ie tegen je zegt: prachtig idee, we gaan het voor je bouwen. Ik verdien geld en jij gaat op je bek .”

“Je moet als ondernemer beseffen dat je gek bent”

Veel van de initiatieven die Betist onderneemt lijken in dienst te staan van anderen. Zelf zegt hij: “Iemand anders z’n droom realiseren, dat werkte heel goed voor mij. Dus dat vind ik gewoon heel erg leuk.” Daarbij stuit hij naast veel enthousiasme ook vaak op angst. “Wat ik bij heel veel ondernemers voel en zie is angst. Angst voor wat andere mensen er van vinden, angst om de boot te missen, dat ze op het verkeerde verdienmodel aan het wedden zijn. Je moet als ondernemer beseffen dat je gek bent. Ik bedoel: wij zijn allemaal gek, want je kan gewoon heel makkelijk ergens instappen en een salaris verdienen en wij willen iets nieuws en dat willen er meer, dus je weet gewoon dat het risico heel groot is. Dus met die angst omgaan dat moet je leren. Ik heb daar boksen voor gebruikt en andere manieren. Je moet heel erg goed voor je lijf zorgen en zorgen dat je niet gek gemaakt wordt door je eigen angst, want angst is ook iets dat heel duidelijk aangeeft: die kant wil ik dus niet uit.”

De belangrijkste lessen die Betist zelf heeft geleerd in het verleden zijn focus en het idee klein maken. “Nail it, before you scale it.” Maar ondertussen is hij naast Ripplestarters ook nog steeds actief met Ready2Scale. “Het klinkt alsof ik nog steeds geen focus heb. Die heb ik dus wel. Want mijn doel is om het landschap beter te maken voor ondernemers, dus drempels weg te halen voor ondernemers. Niet alleen aan de start, maar ook daarna zodat ze door kunnen groeien. Waar die drive vandaan komt? Ik weet het niet.”

Ondertussen is Betist inmiddels tien jaar ondernemer. “Ik merk dat het steeds makkelijker gaat. Het wordt ook steeds leuker, want je kunt steeds meer waarde toevoegen en het gaat steeds sneller. Vroeger was ik drie jaar bezig om een bedrijf neer te zetten, nu een jaar”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!