3 Tips om je salesproces te verbeteren #adv
Je salescycle optimaliseren is een belangrijke stap om je onderneming voor te bereiden op de groei die haar staat te wachten. Hoe? Onze start-up evangelist Clarissa helpt je op weg!
Dit artikel is geschreven door Clarissa Steinhofel, start-up evangelist bij Teamleader. Haar doel is om Teamleader een begrip te maken bij Europese start-ups en deelt vanuit Berlijn haar kennis over leadmanagement en sales.
Als oprichter, eigenaar of salesverantwoordelijke bij een startup, denk je op dit moment waarschijnlijk aan twee zaken: meer deals sluiten en sneller deals sluiten. Beter willen worden in wat je doet is een nobel doel, maar hoe bereik je dat?
1. Verzamel de juiste data
De eerste stap in je salesproces: leads identificeren en hun gegevens verzamelen. Bewaar de contactgegevens van potentiële klanten, de waarde en oorsprong van een deal, om welk product of welke dienst het gaat en andere informatie die je belangrijk vindt – zoals voorgaande communicatie en e-mail-opens. Bij voorkeur in één database, die door meerdere collega’s (of gewoon automatisch) geraadpleegd of aangevuld kan worden.
Je kan twee soorten data verzamelen:
Expliciete gegevens die je lead bewust deelt, zoals:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
- E-mailadres
En impliciete gegevens, die je lead onbewust meegeeft. Voorbeelden:
- Taal
- Zoekterm op Google
- Webpagina waar hij zich bevond
- Het tijdstip
Al deze gegevens hebben een invloed op het succes van je communicatie, je aanbod en follow-up, zeker wanneer je organisatie meer en meer klanten begint te krijgen.
2. Meet wat je doet
Als je niet bijhoudt hoe, waarom en welke leads worden omgezet in klanten, dan schiet je eigenlijk met hagel. Maar je salesfunnel opvullen met leads betekent niet dat je automatisch meer deals zal sluiten.
Hoe weet je wanneer een lead klaar is voor de volgende fase in je verkoopproces? Hoeveel deals verlies je in het volledige proces van lead naar klant? Kost een bepaalde stap in het proces je veel leads? Je kan eventueel zelfs analyseren of je ideale klant eerder MKB of multinational is, en welke pijnpunten bij je huidige klanten aan bod komen.
En last but not least, hou de timing van je salesproces in de gaten. Leg deadlines vast voor elke deal zodat je weet wanneer het tijd wordt voor de volgende stap. En wees niet bang om een deal op te geven waar geen schot in zit.
3. Investeer in de juiste tools
Over alle informatie beschikken is de helft van het werk, maar een gebruiksvriendelijke tool kan je ook enorm vooruit helpen. Taken op efficiënte wijze kunnen toewijzen, delegeren en uitvoeren is de sleutel tot jouw succes.
En daarbij kan een goede CRM-tool je helpen. Hoe? Door al je klantgegevens en salesdata onder te brengen in één overzichtelijke interface. Door je te helpen samenwerken met collega’s. Door je te helpen delegeren. Door je te helpen focussen op wat écht telt.
Trouwens, wat is nu efficiënter dan één tool om alles te beheren. In plaats van een spreadsheet met klantgegevens en statistieken op weer een andere plek, helpt CRM belangrijke informatie te centraliseren. Weg met die onhandige spreadsheets – je salesproces verloopt voortaan systematisch, geautomatiseerd en efficiënter dan ooit.
Klantrelaties zijn essentieel
Ik ben niet de eerste die beweert dat klantrelaties aan de basis liggen voor elke onderneming, ongeacht de grootte. In een start-up stop je nooit met netwerken. Maar zonder een CRM-tool wordt het beheren van die groeiende lijst contacten al snel problematisch. En je wil uiteraard liefst je activiteiten coördineren voordat je leads contacteert. Niemand voert graag twee keer hetzelfde telefoongesprek met hetzelfde bedrijf.
Voor je klant duidt dit op een gebrek aan coördinatie, alsof de rechterhand niet weet waar de ander mee bezig is. Voor jouw bedrijf betekent goed contactbeheer misschien wel het verschil tussen een nieuwe investeerder, een grote deal, of een enorme gemiste kans voor jouw onderneming.
Hoe kan Teamleader helpen?
Verspil geen tijd meer met het zoeken naar contactgegevens. Met Teamleader focus je op wat écht telt: de relatie met je klant. Maar met Teamleader kan je heel wat meer dan gegevens verzamelen en opslaan. Om precies te zijn, bieden wij CRM, sales, projectmanagement, facturatie en ticketing in één tool, kortom: alles wat je nodig hebt om je processen van begin tot eind te stroomlijnen.
Als jouw start-up aan de juiste criteria voldoet, kan je je inschrijven om Teamleader 6 maand gratis te gebruiken! Bezoek voor meer informatie de website.