Vernieuwde HotBot stort zich op paid-listings markt

17 december 2002, 07:41

Terra Lycos heeft zijn zoekmachine HotBot opnieuw gelanceerd. De gebruiker van HotBot kan voortaan kiezen tussen resultaten van Google, Ask Jeeves, Teoma en Fast. Het Spaanse Terra Lycos hoopt zo zijn aandeel in de lucratieve paid-listings markt te vergroten.

De relaunch gaat gepaard met een volgens Terra Lycos “miljoenen dollars kostende” advertentiecampagne voor zowel online als print. Het Spaanse internetbedrijf hoopt de prominente positie die HotBot ooit had weer terug te winnen. HotBot telde in de becijfering van Nielsen/NetRatings in oktober van dit jaar 1,3 miljoen unieke bezoekers, in dezelfde maand van 2000 waren dat er nog 4,2 miljoen.

De b?ta-versie die sinds maandag online is, maakt duidelijk dat de ‘look & feel’ van HotBot veranderd is. Gebruikers kunnen ook filters instellen en de manier veranderen waarop de resultaten worden weergegeven. Maar bovenal is HotBot niet meer op de techniek van Inktomi gebaseerd. De gebruiker kan met ??n klik dezelfde zoekopdracht op de HotBot-site laten uitvoeren door AskJeeves, Teoma, Fast of Google. In de advertentiecampagne staat dan ook het thema “search4” centraal.

Terra Lycos wil met de herlancering van de ooit zo populaire zoekmachine – in 1996 opgericht door Wired Digital, dat later door de Spanjaarden is overgenomen – zijn aandeel in de lucratieve paid-listings markt vergroten. Terra Lycos hoopt dat zijn Lycos Search business unit een kwart van zijn omzet uit betaalde zoekresultaten gaat halen. Momenteel is dit volgens The Wall Street Journal nog tien procent. De Spanjaarden kunnen het geld goed gebruiken: ze boekten de eerste negen maanden van dit jaar een nettoverlies van 332 miljoen euro.

De markt voor betaalde zoekresultaten wordt nog steeds gedomineerd door Overture, dat claimt 73.000 adverteerders als klant te hebben. Overture zegt zich met name te gaan richten op de 60 tot 65 procent van de zoekopdrachten waarbij de resultaten nog niet betaald zijn, zoals op nieuws- en informatiesites. Google is sinds enige tijd ook groot aan het worden op de paid-listings-markt. Het sloot dit jaar contracten met onder meer AOL, EarthLink en Ask Jeeves.

Bron:

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/14622.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Lycos heeft zijn zoekdiensts HotBot totaal vernieuwd. HotBot lijkt te beseffen dat de strijd met Google niet kan worden gewonnen en gebruikt nu Googles database. Internetters kunnen bij HotBot kiezen uit 4 grote zoekmachines: Google, Fast, Inktomi en Teoma, die samen 6 miljard webpagina’s in hun databases hebben. HotBot biedt geavanceerde zoekopties, zoals datum- en domeinfiltering en taalselectie. Er zijn geen plannen voor een Nederlandse herlancering.

    Bron: WebWereld


    17 december 2002 om 07:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!