Roland van der Vorst (FreedomLab): “Risico’s mijden door bedrijven is juist risicovol”
Je zou FreedomLab de zoveelste co-working space in Amsterdam kunnen noemen. Maar daarmee doe je het tekort. “Wij zijn heel selectief en willen echt iets creëren op het gebied van kennis delen. We willen mensen mogelijk ook inzetten voor de consultancy die we doen. Bij ons zijn de activiteiten meer verweven en daardoor zijn we echt anders dan alleen maar een verhuurlocatie. Dat willen we ook zijn. We zijn sterk gericht op een kennisdeelcultuur en daardoor onderscheiden we ons.”
Aan het woord is Roland van der Vorst. Naast dat hij één dag per week hoogleraar is aan de faculteit industrieel ontwerpen in Delft met als leerstoel strategic design for brand development, is hij de rest van de week directeur van het aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam gevestigde FreedomLab, eigendom van investeringsmaatschappij Dasym. “De wereld verandert. En als je verstandige investeringsbeslissingen moet nemen, zul je je moeten laven aan meer dan alleen zuivere economische inzichten, dus je moet ook kennis hebben over trends en ontwikkelingen.”
“De impact van organisaties vergroten”
De activiteiten van Freedomlab vallen uiteen in het vergaren van kennis en het delen daarvan. “Wat gebeurt er op technologiegebied en hoe kunnen die inzichten mensen helpen? We gebruiken dat onderzoek om organisaties mee te helpen. Onze doelstelling is dat we de impact van organisaties willen vergroten door middel van dat onderzoek. Door middel van die technologische inzichten hen helpen goed over zichzelf na te denken. En daar hebben we een methodologie voor. We kunnen die processen heel goed faciliteren.”
Bedrijven worden uitgenodigd om stil te staan bij nieuwe ontwikkelingen en na te denken over de de impact daarvan zal zijn op hun voortbestaan. “Veel grote bedrijven zijn niet goed in risico’s nemen. Ik denk dat ze daardoor juist enorme risico’s lopen. Wij proberen de bedrijven die hier komen om te laten gaan met risico, want het niet nemen van risico is veel risicovoller dan het wel nemen van risico. Als grote bedrijven denken ‘ik blijf bij wat het is’, komen er altijd uitgesproken concurrenten voorbij die je opvreten voor je het weet.”
De expertise van FreedomLab omvat een breed veld. Bedrijven kunnen met uiteenlopende vragen terecht. “Van wat moet de toekomst van de supermarkt zijn tot hoe een pensioenverzekeraar zich moet gedragen in het licht van alle veranderingen. De vragen zijn breed.”
“Als je alles bent dan is het niks”
Van der Vorst heeft een achtergrond in reclame. Na bijna tien jaar in dat veld te hebben gewerkt, voelde hij behoefte over te stappen naar de zogenaamde bewijskant. Hij promoveerde en werkt nu één dag als hoogleraar. Daarbij richt hij zich op positionering van producten. “Het is een deel marketing, maar niet zozeer nadenken over hoe communiceer je dingen, maar veel meer over hoe positioneer je dingen? Wat is de betekenis van wat je doet.” Door iets goed te positioneren vergoot je de kans op succes.
Daarnaast doet Van der Vorst ook onderzoek. “Apple was een computer, wordt een auto en een horloge. Dus merken worden alles en als je alles bent, is het niks. Dus wat mij fascineert: wat is nu de identiteit van zo’n merk?”
“Iedereen kan alles doen, dat heeft heel erg met digitalisering te maken. Als alles gedigitaliseerd wordt, heb je bouwstenen waarmee iedereen dingen kan opbouwen en van alles kan maken. De toetredingsdrempels zijn laag geworden. Je kunt wel van alles gaan doen, maar uiteindelijk draait het om de vraag hoe je herkenbaar blijft in de veranderlijke wereld. Hoe kun je dat bereiken? Daar wil ik onderzoek naar doen.”