De nieuwe advertentiemogelijkheid van LinkedIn: Sponsored InMails

10 november 2016, 12:00

Wat is het en hoe werkt het?

LinkedIn heeft aangekondigd per direct een nieuwe advertentiemogelijkheid in te voeren: Sponsored InMails. Hiermee benader je jouw doelgroep op een erg persoonlijke manier, op het juiste moment, volgens het platform. Wat is het en hoe werkt het? Je leest het in deze blog.

Update 10 november 2016, 19:45 uur: Uit de reactie van Marcel Molenaar (zie comments) blijkt dat deze feature niet gebruikt kan worden voor het targeten van Nederlanders, omdat “de Nederlandse uitleg van de telecomwet van de Europese Unie dit niet toestaat.” Voor doelgroepen in het buitenland kan de functie wél gebruikt worden.

Gesponsorde privéberichten

Een Sponsored InMail is niks anders dan een gesponsord privébericht. Je stelt de advertentie op in je campaign manager en target op dezelfde manier als je gewend bent met sponsored content en text ads op LinkedIn. De tarieven zijn eveneens hetzelfde.

De InMails worden afgeleverd op het moment dat mensen actief zijn op het platform. Hierdoor is de kans groot dat de doelgroep het bericht leest.

Er is een limiet vastgesteld aan de hoeveelheid InMails die een LinkedIn-gebruiker mag ontvangen in een bepaalde periode. Ook hebben ontvangers de mogelijkheid zich ‘af te melden’. Op die manier worden mensen niet constant gebombardeerd met gesponsorde privéberichten en hebben mensen de keuze InMails te ontvangen of niet.

Een Sponsored InMail in 5 stappen

Stap 1: Ga naar campaign manager

Stap 2: Start een nieuwe advertentie en kies voor Sponsored InMail.

Advertentievormen Campaign Manager LinkedIn

Advertentievormen in LinkedIn Campaign Manager

Stap 3: Kies de afzender

De afzender kan alleen een persoon zijn, dus geen bedrijf. Je kunt iedereen uit je first-degree-netwerk kiezen om de afzender te zijn – zodra diegene toestemming heeft gegeven, begint de campagne te lopen. Dit maakt de InMail persoonlijk, wat de kans op succes vergroot, zegt LinkedIn.

Kies afzender - altijd persoon LinkedIn InMails

Kies de afzender van Sponsored InMail – dit is altijd een persoon

Stap 4: Geef je InMail een titel, samenvatting en inhoud

LinkedIn geeft bij elke stap handige tips. Zo ook bij deze: gebruik interessante woorden, zoals “exclusief” en “kansen”. Ook kun je handigheidjes gebruiken als %FIRSTNAME%.

Stel je InMail op LinkedIn

Stel je InMail op (fictieve InMail Schuurman Schoenen)

Stap 5: Voer de landingspagina in, maak eigen call-to-action-button en plaats banner

Het unieke aan deze stap is het zelf bedenken van je CTA-button. Bij andere socialmediaplatformen zijn deze voorgeprogrammeerd.

Kies landingspagina, button en banner LinkedIn InMails

Voer landingspagina, button en banner in

Nadat je de Sponsored InMail hebt opgesteld, stel je de targeting in op de manier zoals je gewend bent op LinkedIn. Je hebt de keuze uit diverse targetingopties, zoals demografische en geografische kenmerken, maar ook bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte en skills.

Een Sponsored InMail ziet eruit als op de onderstaande afbeeldingen. De cijfers duiden de volgende aspecten aan:

  1. Personalisatie
  2. Banner
  3. Call-to-action-button op maat
  4. Opt-outmogelijkheid
  5. Footer op maat

Sponsored InMail op pc

Sponsored InMail LinkedIn mobile

Sponsored InMail op mobiel

Sponsored InMails niet helemaal nieuw

Toch zijn Sponsored InMails niet helemaal nieuw. Het kan zijn dat jij weleens een commercieel privébericht hebt ontvangen van iemand die je niet kent. Bedrijven die samenwerken met een LinkedIn-accountmanager hadden deze mogelijkheid namelijk al langer. Omdat deze campagnes goede resultaten opleverden, heeft het platform de Sponsored InMails voor iedereen beschikbaar gemaakt.

Verschuiving naar dark social media

Er is een trend gaande op het gebied van het bereiken van de doelgroep. Op ‘open’ socialmediakanalen, zoals Facebook en Instagram, wordt het steeds lastiger je doelgroep te bereiken en ze persoonlijk te benaderen. Mensen worden namelijk blind voor advertenties en commercie.

Marketeers richten zich daarom steeds meer op dark-social-kanalen – deze kanalen zijn niet openbaar en dus niet meetbaar. Voorbeelden hiervan zijn WhatsApp Messenger en Facebook Messenger. Op deze kanalen delen we het meest, waardoor het interessant wordt voor marketeers om hier aanwezig te zijn. Het enige waarvoor ze moeten waken, is dat ze geen indringer worden in het privéleven van de doelgroep.

Kansen voor freelancers en influencermarketing

Omdat de afzender van de InMail altijd een persoon dient te zijn, is het een perfect middel voor freelancers en zzp’ers om te gebruiken ter promotie. Op die manier benader je in één klap een groep potentiële opdrachtgevers. Het nadeel is wel dat je doelgroep minimaal 1.000 personen moet bevatten en je niet kunt targeten op individuen.

Daarnaast zie ik ook kansen voor stichtingen en goede doelen. Je kunt bijvoorbeeld een influencer als afzender gebruiken die de ontvanger benadert om donor te worden of een donatie te doen.

Kortom: ik vind het een waardevolle toevoeging aan de bestaande advertentiemogelijkheden. Vooral het aspect dat er een frequency cap is ingesteld op het aantal InMails dat iemand mag ontvangen in een bepaalde periode en dat er een opt-out mogelijk is gemaakt. Daar is goed over nagedacht!

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Corinne Keijzer

    Ben zelf geen fan van deze adverteerdersoptie die mij echt te opdringerig overkomt. Je kunt het in je persoonlijke profiel dan ook gelukkig uitzetten als je ze niet wilt ontvangen. Ga daarvoor naar je instellingen en kies de laatste optie onder ‘Communicatie’ -> InMailPartner, en zet het vinkje uit.


    10 november 2016 om 12:28
    marcodekkers@outlook.com

    Voor mij gaat LinkedIn hiermee een stap te ver. Als gebruiker vind ik het ontvangen van dit soort berichten een schending van het vertrouwen dat ik in LinkedIn heb. De InMail is voor persoonlijke berichten van mensen die ik ken. Goed dat er een opt-out mogelijkheid is, maar ik heb liever dat het werkt op basis van opt-in.


    10 november 2016 om 13:40
    Marcel

    Hi Alice, dank voor je mooie artikel. Wellicht is het goed om te vermelden dat InMail in Nederland al lange tijd geen optie is aangezien de NL uitleg van de EU telecomwet dit niet toestaat. En @Corinne & Marco; da’s dan weer goed nieuws voor jullie gezien de opmerkingen 🙂 Groet, Marcel Molenaar ps Ik zal de bron van dit artikel (blog LinkedIn) ook even aan (laten) passen


    10 november 2016 om 15:24
    alicekaal

    Als marketeer zou ik blij worden van deze nieuwe advertentiemogelijkheid. Als ik praat vanuit mijn persoonlijke zelf, ben ik het met jullie eens Corinne en Marco. Ik heb liever ook niet dat ik benaderd wordt in mijn ‘dark socials’. Maar ik ben bang dat we wel die kant op gaan en eraan moeten gaan wennen.

    Marcel, kan me goed voorstellen dat deze vorm van adverteren niet toegestaan is. Wel vreemd dat LinkedIn het desondanks wel beschikbaar maakt in Nederland.


    10 november 2016 om 15:35
    Marcel

    Hi Alice, ons platform is internationaal en dus zit dit erin omdat NL de enige uitzondering is qua InMail. Er zijn veel bedrijven die campagnes doen buiten Nederland cq Internationaal vanuit NL opereren en hen willen we natuurlijk wel die mogelijkheid bieden. Ik heb je net een bericht gestuurd en mogelijk kan je voor de volledigheid dit even in de blog opnemen. Dank!


    10 november 2016 om 15:39
    alicekaal

    Ah, ik realiseerde me niet dat je een LinkedIn-er bent 😉 . Ik zal Bram even vragen het artikel aan te passen. Thanks voor je reactie!


    10 november 2016 om 15:55
    Levi Witbaard

    Generiek en getargeted bericht + naam in aanhef + verstuurd vanuit een persoon’. Dat vind ik trouwens maar een magere invulling van ‘persoonlijk’ hoor. Bijzonder ook dat dit

    (maar mijn mening ondermaatse) niveau van personalisatie organisaties het vertrouwen geeft om toe te kunnen treden in de privé-omgeving van mensen.


    10 november 2016 om 22:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!