ReclameReview: Bavaria (Welcome to the Family)
Groot nieuws in reclameland: Bavaria stopt met de pay-off “Zo. Nu eerst een Bavaria”. Met de nieuwe campagne wil de familiebrouwerij mensen samenbrengen onder de pay-off “Welcome to the family“.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Lukas van de Ven, Jeroen van der Sluis
Strategie: Bastiaan Weers, Marc Oosterhout
Account: Ole Christern, Ralph Balk
Productiemaatschappij: Halal
Regisseur: Andreas Pasvantis
DOP: Thomas Buelens
Offline: Kapsalon
Online: [MPC]
Music composer: Massive Music
Verantwoordelijk bij Bavaria: Lieke Duijmelings, Carlo Haerens, Ralph Bongaerts, Kitty Houdijk
De doelstelling
Bavaria neerzetten als het biermerk dat mensen samenbrengt.
De uitwerking
Bavaria zegt er zelf over: “Welkom bij onze nieuwe campagne. Vers gebrouwen voor alle mensen die houden van carnaval, gek zijn op langharige chihuahua’s, een beetje opgewonden raken van perziken of stiekem de slappe lach krijgen van de Dikke en de Dunne. Of juist niet. Want waar je ook van houdt, wij toasten op iedereen die zichzelf is. Uiteindelijk zijn we immers allemaal familie, of je nu gelooft in de schepping, de oerknal of de grote magische toverketel. En als er iets is dat verbroedert, dan is het wel bier. Proost.”
Het oordeel
Ik snap de insteek wel. Bavaria is de grootste onafhankelijke familiebrouwerij ter wereld, dus dat is een haakje om je nieuwe internationale campagne aan op te hangen, waarbij de pay-off “Welcome to the family” ook prima past. Maar ik denk na het zien van deze commercial vooral: “En nu?” Als bierdrinker (wat ik niet ben overigens) stap je toch niet zomaar over van je favoriete merk naar Bavaria alleen maar omdat ze je welkom heten bij de familie?
We zien allerlei soorten feestjes die gevierd worden, zonder dat je daarbij ook maar een biertje in beeld ziet, maar uiteindelijk wordt er toch weer gewoon in het café geproost met een glas Bavaria. Dus die mensen in het café horen ook bij de feestvierende familie, als ik de commercial goed begrijp? Het staat wat mij betreft nog een beetje los van elkaar.
Nogmaals: ik snap het menselijke aspect dat ze hier uitdragen, zeker gekoppeld aan het feit dat Bavaria een familiebedrijf is, maar ik denk nu niet meteen: “O ja, Bavaria! Dat zijn die feestvierders!” Terwijl dat wel de bedoeling lijkt van deze campagne. Zoals altijd heeft een nieuwe campagne tijd nodig, dus er zullen ongetwijfeld snel nieuwe commercials volgen die de pay-off verder gaan laden. We wachten af…