Eline Leijten (Plugify): “Bij ons boek je een band in een handomdraai”

12 december 2016, 10:00

Jaarlijks vinden in Nederland naar schatting een kleine miljoen optredens plaats. Veel van die artiesten worden geboekt door boekingsbureaus die in een deel van de gevallen een groot percentage van de gage opstrijken. En gratis optreden voor vrienden of familie wordt door sommige contracten die artiesten afsluiten onmogelijk gemaakt. Dat moet anders kunnen, dacht Eline Leijten. Zij zette een glanzende carrière in het bedrijfsleven aan de kant om in mei 2015 met Plugify van start te gaan: een online platform waarop je zonder tussenpersoon in een handomdraai live muziek boekt.

Leijten zong tussen 2006 en 2010 in de Rotterdamse Hermes House Band, een groep met steeds wisselende samenstelling bestaande uit studenten. “Ik werd daarna nog vaak door vrienden benaderd met de vraag: ik zoek muziek want ik ga trouwen, of: ik zoek een dj want ik organiseer een bedrijfsfeest; heb je nog tips? Dat zijn mensen die niet onder een steen leven en online vakanties boeken of boodschappen doen, maar blijkbaar konden ze de juiste acts niet vinden.”

Leijten zag een kans. “In mei vorig jaar heb ik mijn baan opgezegd en sindsdien ben ik hiermee bezig. In oktober vorig jaar werd de eerste regel code geschreven. Vervolgens zijn we begonnen met de artiestenregistratie, dat was begin december. Op 1 januari hadden we de soft launch van de site. Toen was de functionaliteit nog niet helemaal af, maar die hebben we gaandeweg verder ontwikkeld. In maart dit jaar zijn we live gegaan met de media en nu zijn we inmiddels dus zo’n 8 maanden live en vindbaar.”

“De best betaalde acts op Plugify vind je in het covercircuit”

Plugify rekent 12 procent commissie per boeking. Dat percentage daalt naarmate een act vaker via de site wordt geboekt. Wie de site bezoekt, ziet dat feesten en partijen een belangrijke afzetmarkt lijken te vormen. Daar sluiten de artiesten op het platform bij aan. “Het is denk ik een representatieve afspiegeling van hoe in Nederland muziek geboekt wordt, dus mainstream.”

“Jazz en house-dj’s, allround dat wordt het meest geboekt. De snelweg zeg maar. Dan heb je ook nog allemaal aftakkingen: een strijkkwartet of Bossa Nova. Als er een vraag komt die wij nog niet hebben, gaan we zoeken.” De best betaalde acts op Plugify vind je in het covercircuit: voor 4.500 euro kun je de top van dat genre boeken.

Nadat aanvankelijk de focus lag op het vullen van het platform met relevante artiesten, komt nu de nadruk meer te liggen op het verwerven van bekendheid voor de site. Afgelopen zomer werd via een crowdfundingcampagne 750 duizend euro opgehaald. “Dat geld gaat met name naar marketing en naar uitbreiding van het team. Daarnaast ook naar het betalen van werknemers en het verder ontwikkelen van het product. Wat er nu staat werkt, maar het kan nog beter.”

Om de naamsbekendheid van Plugify te vergroten, wordt goed gekeken naar hoe andere platforms als Airbnb en Uber dat voor elkaar hebben gekregen. “Dus elke keer als mensen op ons platform boeken, krijgen ze een kortingscode die ze aan een vriend kunnen geven, waarmee ze ook op Plugify kunnen boeken. Zo hoop je dat het zich als een olievlek verspreidt.”

En ook de 422 mensen die geld in het platform hebben gestoken tijdens de crowdfundingsactie krijgen allemaal een handgeschreven kaart en kortingsbonnen die zij weer kunnen uitdelen in hun eigen netwerk. “Dus we gebruiken ze ook als onze ambassadeurs.”

“De naamsbekendheid van het platform zal voor boekingen moeten zorgen”

Wat Plugify niet doet en wat goede traditionele boekingskantoren wel doen, is zelf actief op zoek gaan naar optredens voor de aangesloten bands. De naamsbekendheid van het platform zal voor boekingen moeten zorgen. Om te kunnen overleven, zijn minimaal 1.000 boekingen per maand nodig. Een haalbaar aantal, meent Leijten. “Vanuit een zakelijk perspectief is het geslaagd als het een succesvolle business is die zonder investeringen elk jaar groeit en de vaste lasten kan betalen.”

Gevraagd naar een keuze tussen muziekbedrijf of technologiebedrijf kiest Leijten zonder enige aarzeling voor het eerste. “We leunen extreem op technologie, dat is wat dit mogelijk maakt, maar ik kan niet anders zeggen dan dat we in de basis een muziekbedrijf zijn. Dat is ook wat alle mensen die bij Plugify werken in ieder geval bindt: van sales tot telefonisten. Dat zijn allemaal mensen die zelf vaak naar concerten gaan of zelf muziek maken. Dus je moet van muziek houden, je moet aardig zijn en je moet goed zijn.”

De eerste missie is duidelijk: de gemiddelde Nederlander moet direct aan Plugify denken wanneer hij of zij muziek wil boeken. Maar na Nederland zullen de pijlen worden gericht op het buitenland. “Europa is onze ambitie. In Amerika heb je twee platforms die redelijk vergelijkbaar zijn. In Europa zijn er landen met net zo’n levendige live muziekcultuur als Nederland, bijvoorbeeld als je kijkt naar Engeland of Ierland. Maar ook de thuisbasis van Spotify, Zweden, heeft een heel muzikaal klimaat.”

“Dus Europa wacht wat ons betreft, maar first things first. Eerst moet de gemiddelde Nederlander weten dat als je een bandje wilt boeken je bij Plugify moet zijn.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!