Pop-ups groeien snelst van alle online reclame
Het gebruik van pop-up reclame op websites neemt snel toe. Online reclame stijgt in 2004 met 25% en pop-ups met nog 10%meer. De twee grootste producenten van de gratis te downloaden software voor pop-ups, ‘ad ware’, boeken elk jaar grotere winsten.
Het Amerikaanse Claria is marktleider met een omzet van 90,5 miljoen dollar in 2003. Voor 2004 verwacht het bedrijf een groei van 30%. De tweede aanbieder is WhenU. Bij Claria hebben zich naar eigen zeggen 43 miljoen consumenten aangemeld voor content waarbij pop-ups te zien zijn en sinds 2001 zouden 100 miljoen consumenten de software hebben gedownload. Wel is 80% inmiddels al weer afgehaakt.Het succes van deze bedrijven is niet verwonderlijk, omdat pop-ups overal te zien zijn en bijna niet door internetters genegeerd kunnen worden. Hoewel consumenten veelal op hen toegespitste, opt-in reclame te zien krijgen, stijgt met de groei van pop-ups echter ook de irritatie van de internetgebruikers die eraan blootgesteld worden. Volgens onderzoeksbureau eMarketer ergeren consumenten zich zelfs meer aan pop-ups dan aan welke andere vorm van online reclame ook.
Bron:
Advertising Age p. 51, 1 p.
Via: