Social media in 2017: het verhaal achter al die cijfers en grafieken

6 februari 2017, 12:00

In januari kwamen er weer veel onderzoeken en lijstjes met cijfers naar buiten. Het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017’ bijvoorbeeld. En ‘De Stand van Webcare in Nederland 2016 om er maar eens twee te noemen. Maar staren we ons niet blind op die lijstjes en grafiekjes? Waar ga je voor: bereik of impact?

Want waar draaien social media nu echt om? Bereikcijfers? Natuurlijk, daar kick ik ook op. Ik wil groeien, iedereen met ons merk in aanraking brengen en vooral: in vervoering brengen. Bereikcijfers van meer dan twee miljoen in een campagneweek van de Hartstichting: heel erg kicken. Dat mag van mij nog hoger natuurlijk. Bereik is fijn en makkelijk te communiceren naar de rest van de organisatie, maar door een te strikte focus op bereik mis je de essentie.

Impact maken

Want waar het nog veel meer om gaat zijn die honderden reacties per dag, die ervaringsverhalen die mensen delen, de mensen die elkaar vinden en elkaar sterkte wensen. Natuurlijk komt er soms een wat minder vrolijke reactie voorbij: “Collecteren? Een hardloopwedstrijd om geld in te zamelen? Ik ben zelf hartpatiënt en kan nauwelijks het einde van de straat halen”. De essentie is dat we elke dag met het team proberen om de mensen die een reactie achterlaten een hart onder de riem te steken.

We willen een verhaal vertellen waardoor mensen de dialoog met ons aangaan. En het liefst daaraan positieve actie verbinden: dat zij hun tijd, aandacht of geld aan ons merk besteden. Dat is waar we het uiteindelijk voor doen. Mensen die een geliefde hebben kunnen redden door een spotje dat ze op Facebook of televisie voorbij zien komen: wow. Kippenvel.

Begrijp mij niet verkeerd: ik zeg zeker niet dat cijfers er niet toe doen. Cijfers, ook met betrekking tot bereik, kunnen als onderbouwing voor je keuzes dienen. Voor ons geldt dit: welke doelgroepen zijn waar actief? Op die kanalen zijn wij dus actief aanwezig. Wat bijvoorbeeld betekent dat we Instagram komend jaar actiever in gaan zetten. Het kan ook betekenen dat we niet op dat nieuwe hippe kanaal zijn dat groeit als kool en waar iedereen nu over praat, simpelweg omdat onze doelgroep daar niet te vinden is.

Als je alleen op zoek bent naar bereikcijfers zijn andere mediavormen misschien wel effectiever, zeker als je interactie met mensen als bij-effect van je inspanningen ziet.

Mensen en merken verbinden door dialoog

Maar wat mij betreft is het doel van social media juist om interactie te krijgen. Interactie is de weg naar impact binnen je doelgroep, onder je volgers en je fans. En welk platform daar het best bij past is constant in ontwikkeling. Gisteren bereikte ik mijn doelgroep op Twitter, vandaag op Facebook en morgen op Instagram en Snapchat. En als ik een voorspelling mag doen op basis van de cijfers, haalt Twitter zijn vijftienjarig bestaan niet (au, want het is nog steeds mijn favoriete sociale netwerk).

Technologie en merkontwikkeling komen samen in social media. De werkelijkheid en het medialandschap zijn meer gefragmenteerd en complexer dan ooit. Social media is next level marketing en communicatie.

Bouw dus niet je volledige strategie op één netwerk omdat je daar nu bereik hebt, maar focus op waar jouw doelgroep zit, wees daar actief en bouw knetterhard aan een contentstrategie die impact heeft. Deel constant, experimenteer, meet en optimaliseer je content. Zodat jij een waardevolle rol kunt blijven spelen in het leven van de mensen, dat zich veelal afspeelt op dat kleine schermpje waar jij dit waarschijnlijk ook op leest.

Dit is mijn idee van wat we in 2017 moeten doen als communitymanagers en contentmakers. Ik hoor graag jullie reacties.

Lydia van den Brink
Online communitymanager bij Hartstichting

Lydia van den Brink is online strateeg en communitymanager. Naast haar baan als communitymanager bij de Hartstichting heeft zij haar eigen bedrijf SocialBee. Social media & online communicatie zijn haar passies. Haar kennis en ervaring over de toepassing van social media deelt ze graag. Zij heeft ruime ervaring met social media en interne communities. 8+ jaar ervaring bij bedrijven als Capgemini, Pink Ribbon, KPMG, Canon, PGGM en Dirk supermarkten. In haar vrije tijd kun je haar (naast online) tegenkomen op hardloopschoenen of in de keuken om een nieuw recept uit te testen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    DraaijerB

    Hi Lydia,

    In de inleiding zeg je ‘ga je voor bereik of impact?’. In mijn ogen is het helemaal niet nodig om hier een keuze tussen te maken. Sterker nog, het is geen eerlijke vergelijking. Want kun dan je geen impact maken mét bereik? Ik ben het wel met je eens dat bereik nooit de enige doelstelling mag zijn. Tegelijkertijd leert onderzoek ons (Byron Sharpe) dat voor de groei van een merk het noodzakelijk is constant op zoek te gaan naar penetratie. En dan is bereik wel degelijk van belang. Focus dus op goede content (daar kun je impact mee maken) en zorg dat deze content een grote groep mensen bereikt. Daarnaast geef je aan dat je als merk actief moet zijn op de platforms waar je doelgroep zich bevindt. Dit lijkt mij een open deur.

    Ook geef je aan dat de prioriteit van de Hartstichting op interactie ligt en minder op bereik. Natuurlijk heeft interactie zeker een toegevoegde waarde. Anderzijds zorgt interactie onder je fans en volgers niet direct voor meer conversies (ook hier is onderzoek van). Je fans en volgers hebben immers al een band opgebouwd met je merk. Het is daarom belangrijk ook op zoek te gaan naar nieuwe aanwas.

    Gr. Bram


    7 februari 2017 om 10:17
    lydiavdbrink

    Hoi Bram, dankjewel voor je uitgebreide reactie. Het is denk ik ook geen zero sum game: bereik of impact. Maar met alle lijstjes die verschijnen, krijg ik soms de indruk dat social media steeds meer om het platte bereik ‘knallen’ draait. Daar wringt ’t bij mij een beetje en ik dacht: laat ik dat eens van me afschrijven:)

    Open deur of niet, als goed doel moeten we constant goed kijken waar de euro’s aan worden uitgegeven. En dan is echte focus op onze doelgroepen van nog groter belang. Dan kunnen we impact, maar ook conversie realiseren. Focus op nieuwe aanwas doen we ook, door bewezen kanalen in te zetten zoals Instagram. Naast campagnematig ook voor always on content. Zodat we constant aan de relatie met onze volgers (bijv. vrijwilligers, donateurs, patiënten) blijven bouwen.


    7 februari 2017 om 19:44
    lbroekman

    Goed stuk Lydia, prima uitgangspunt. Uiteindelijk draait het altijd om het effect wat je wilt bereiken. Honderden, duizenden volgers: leuke staatjes, inderdaad. Maar als je daar niets aan verkoopt / geen interactie mee hebt / geen gedragsverandering bij weet te bereiken, dan stellen die cijfers niets voor. Dat geldt zowel voor BtB als BtC.

    Vis waar de vissen zwemmen, focus altijd op effectiviteit (eerder minder dan meer kanalen) en blijf social media vooral als middel zien, niet als het doel.


    13 februari 2017 om 17:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!