ReclameReview: KRO-NCRV (Vertel.)

15 februari 2017, 10:30

Verhalen. De wereld zit er vol mee. Maar wie vertelt er tegenwoordig nog persoonlijke verhalen van mensen? KRO-NCRV maakt zich hier hard voor in deze nieuwe campagne.

Credits

Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert

Strategie: Marc Oosterhout

Account: Astrid Witteveen, Niki Lodder

RTV Producer: Christ Bloemheuvel

Productiemaatschappij: 100% Halal

Regisseur: Johan Kramer

Producer: Judith Engels

Fotograaf: Koos Breukel

Verantwoordelijk bij KRO-NCRV: Kirsten Andres, Taco Rijssemus

De doelstelling

Communiceren dat KRO-NCRV persoonlijke verhalen deelt om elkaar beter te begrijpen.

De uitwerking

Hoe verbind je in deze tijd mensen met elkaar? Door ze kennis te laten maken met elkaars bijzondere verhalen. Verhalen die je een idee geven van hoe een ander in de wereld staat. Bijvoorbeeld de verhalen die centraal staan in de nieuwe ‘Vertel.’-campagne van KRO-NCRV.

Het oordeel

De commercial met de zoektocht vind ik heel goed gemaakt. Sommige onderdelen zijn heel duidelijk weergegeven, zoals de nervositeit van de jongen als hij aanbelt. Andere dingen zijn juist heel subtiel, zoals het kaartje aan zijn rugzak dat laat zien dat hij met het vliegtuig gekomen is. De muziek doet veel en bovendien is het een commercial die zonder tekst compleet duidelijk is. Wat ik het sterkst vind aan de uitvoering is dat het echt een teaser is. Hier zit een verhaal achter dat ik wil horen. En dat is precies de bedoeling van de campagne.

Bij de andere commercial, met de oma en de gezelschapsrobot, heb ik dat gevoel veel minder sterk. Het is net alsof ik daar een groot deel van het verhaal zelf al kan invullen, dus daarvoor heb ik KRO-NCRV slechts in mindere mate nodig. Nu vraag ik me sterk af of dat een persoonlijke voorkeur is of dat de commercial met de zoektocht in het algemeen beter aanslaat.

Waar ik wel heel benieuwd naar ben, is waar en wanneer deze commercials uitgezonden worden. Koop je dan als omroep reclamezendtijd in tussen programma’s van concurrenten? En worden deze commercials, waarmee ze meer mensen naar de NPO willen laten kijken, betaald van gemeenschapsgeld? Het zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen terwijl ik de commercials zie. Waarbij ik wel moet toegeven dat ik achter de boodschap sta. Verhalen van mensen mogen verteld worden en de publieke omroep is dé plek om dat te doen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!