Uitgaven aan mobiele zoekadvertenties bijna verdubbeld in 2016

16 februari 2017, 06:00

Onderzoek: dit is de staat van search in Nederland

Adverteerders uit de reis-, retail- en financiële sector hebben in 2016 samen 25 procent meer aan zoekmachinemarketing uitgegeven dan in het jaar daarvoor. Daarnaast zijn de uitgaven aan mobiele advertenties bijna verdubbeld (92 procent). Op tablets zijn de advertentieuitgaven op alle fronten (CPC en Ad Spend) juist met gemiddeld 3 procent gedaald. Ook opvallend: deze groep adverteerders heeft in 2016 hun uitgaven voor Google Product Listing Ads verdubbeld. Dit en meer blijkt uit het rapport van IAB en DDMA over paid search advertising. Ik zet in dit artikel de belangrijkste trends en data op een rij in 13 grafieken.

Meer geld naar zoekmachinemarketing

Die budgetgroei van 25 procent komt vooral door de stijging van mobiele zoekopdrachten via Google en desktopzoekopdrachten via Bing. Als gevolg van de relatief lagere kosten per klik (CPC) van mobiele advertenties en Bing’s algehele CPC, zijn de tarieven voor zoekmachinemarketing licht toegenomen (5 procent). Die groei komt vooral door de stijging in uitgaven van de retail- (36 procent) en travelindustrie (25 procent.)

Adverteerders geven in 2016 ook meer geld uit aan non-branded keyword clicks. Door de groei van het aantal clicks bij non-branded keywords ten opzichte van branded keywords is de CPC voor merknamen met 10 procent gestegen en die voor niet-merknamen met 3 procent gedaald.

Mobile advertenties meest populair

Het zal je niet verbazen, maar in 2016 groeide het aantal betaalde zoekresultaten weer enorm. De gemiddelde groei ligt op 92 procent. Desktop presteerde duidelijk minder met een gemiddelde groei van 8 procent. De markt voor mobiele advertenties heeft profijt van de focus van Google zelf op de optimalisatie, zoals Expanded Text Ads, van mobiele advertenties. De CPC op desktop en smartphones is in 2016 gemiddeld 13 procent gestegen.

Dat de tablet steeds minder populair is, zie je ook terug in de daling (3 procent) van CPC-klikken en Ad Spend voor dit device.

Google versus Bing

In het laatste kwartaal van 2016 hebben adverteerders 33 procent van hun Google searchbudget op mobiele advertenties ingezet. Dit in tegenstelling tot Bing, waar maar 8 procent van het searchbudget mobiel is gespendeerd.

Google domineert, zowel op smartphones als tablets, de metric omtrent impressies met 98 procent. Ondertussen wint Bing een klein beetje terrein qua impressies op desktop: 9 procent in 2016 tegenover 7 procent in 2015.

Populair: Google Product Listing Ads

Product Listing Ads (PLA’s) zijn populair. Zo populair zelfs dat over heel 2016 de besteding van adverteerders op PLA’s met 99 is procent gestegen. Belangrijke kanttekening is dat PLA’s momenteel alleen kunnen worden gebruikt in de retailsector. Die sector geeft ook gelijk meer dan 31 procent van het searchbudget aan deze vorm van zoekmachinemarketing uit. Het gevolg hiervan dat 46 procent van alle traffic via deze vorm van online adverteren wordt gegenereerd.

Over het onderzoek

Alle resultaten in dit artikel zijn afkomstig uit de derde Nederlandse Search Studie die Deloitte uitvoerde in opdracht van brancheverenigingen IAB Nederland en DDMA. Alle resultaten en conclusies over paid search advertising zijn gebundeld in het IAB & DDMA REPORT ON PAID SEARCH ADVERTISING 2015-2016. Het hele rapport kan je hier downloaden.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!